10 σχόλια στην επιστολή Υπουργείου στην ΟΕΝΓΕ

p>

Ας αρχίσουμε αντίστροφα. Ας αρχίσουμε απ΄ τον επίλογο της πρόσφατης επιστολής που έστειλε στην ΟΕΝΓΕ στις 16 Ιανουαρίου ο Γενικός Γραμματέας Υγείας ο κ. Καλογερόπουλος, όπου συνοψίζει τις προτάσεις του λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Το σύνολο των προτεινόμενων σημείων και θέσεων αποτελεί σπουδαία προσφορά της πολιτείας και αναγνώριση του έργου των νοσοκομειακών γιατρών, είναι κατάκτηση των αντιπροσωπευτικών τους οργάνων και πρόκριμα για τη δημιουργία ενός εργασιακού καθεστώτος και όρων άσκησης του ιατρικού λειτουργήματος, αντάξιου της επιστημοσύνης και της επαγγελματικής αξίας των Ελλήνων γιατρών».

σχόλιο 1ο: Όταν σε κείμενο διαπραγμάτευσης για εργασιακά και μισθολογικά ζητήματα αντί του όρου επάγγελμα υπεισέρχεται ο όρος «λειτούργημα» δικαιολογημένα πρέπει να γίνεται κανείς καχύποπτος.

σχόλιο 2ο: Όταν παρατίθενται διαδοχικά πολλές κολακείες μάλλον η απέναντι πλευρά επιθυμεί να υποκαταστήσει τις παροχές με συμπάθεια.

σχόλιο 3ο: Όταν δυσμενείς όροι καταγράφονται με ευφημισμούς τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι αποσκοπούν να εκληφθεί το πικρό χάπι ως σακχαρόπηκτο.

……………………………………………………………………..

Ας δούμε πιο συγκεκριμένα την προϊστορία της επιστολής Καλογερόπουλου πριν έρθουμε σε ανάλυση συγκεκριμένων σημείων της.

Η επιστολή υπήρξε συνέχεια της συνάντησης που έγινε στο Υπουργείο στις 10 Ιανουαρίου. Εκεί δηλώθηκε από πλευράς ΟΕΝΓΕ ότι διαπραγματευόμαστε επί τη βάσει αποφάσεων του Γενικού Συμβουλίου που ελήφθησαν στις 21 Νοεμβρίου 2007, τις οποίες και αναπτύξαμε εκ νέου.

Διευκρινίστηκε εκ μέρους μας ότι δεν μπορούμε να οδηγηθούμε σε Συλλογική Σύμβαση με βάση τις προτάσεις του Υπουργού για τρεις λόγους:

1.- δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα κονδύλια στον προϋπολογισμό, ώστε να υλοποιηθούν οι προτάσεις του Υπουργείου

2.- παραμένει στάσιμη η οικονομική μας κατάσταση για 10 χρόνια και διεκδικούμε πλέον νέο μισθολόγιο

3.- διαφωνούμε με το επίδομα εφημέρευσης και επιμένουμε να θεωρούμε τις εφημερίες ως χρόνο υπερωρίας.

Μετά από διάλογο ο κ. Καλογερόπουλος συνόψισε ότι συγκλίνουμε στα εξής:

¨    Στην πρόσληψη 2000 ειδικευμένων γιατρών το 2008 και 2500 ειδικευμένων γιατρών το 2009

¨   Στο αφορολόγητο του επιδόματος βιβλιοθήκης

¨   Στο πολυδιευθυντικό

¨   Στην εφαρμογή πρωινού 7ωρου-5νθήμερου και χορήγηση ρεπό μετά από εφημερία αργίας

¨   Στην αντίληψη της εφημερίας ως υπερωριακού χρόνου εργασίας.

Στο θέμα του νέου μισθολογίου έγινε αποδεκτό ότι όντως σήμερα οι νοσοκομειακοί γιατροί αμείβονται με εξευτελιστικές αποδοχές και μετά από συζήτηση συμφωνήθηκε ότι πρέπει να εφαρμοσθεί νέο μισθολόγιο που θα ισχύσει από το 2009 και θα ολοκληρωθεί το 2010.

Το θέμα αυτό έμεινε να διερευνηθεί μέχρι τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου σε συνεργασία του Υπουργείου Υγείας με το Υπουργείο Οικονομικών, όπως επίσης να διερευνηθεί και το θέμα της φορολόγησης των εφημεριών, για τις οποίες ζητήσαμε να είναι αφορολόγητες οι εφημερίες πέραν του 48ωρου.

Μείναμε λοιπόν σύμφωνοι το αργότερο μέχρι την Τρίτη 15 Ιανουαρίου να σταλεί στην ΟΕΝΓΕ κείμενο από το Υπουργείο στο οποίο θα καταγράφει τα συμπεράσματα της συνάντησης με την ΟΕΝΓΕ και τις συνεννοήσεις που θα υπάρξουν με το Υπουργείο Οικονομικών, ενώ την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου να πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση ΟΕΝΓΕ –  Υπουργείου Υγείας για διευκρινήσεις επί του εν λόγω κειμένου.

 

τελικά…

η επιστολή Καλογερόπουλου έφτασε εκπρόθεσμα την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου, ενώ βρίσκονταν πλέον σε εξέλιξη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Γραμματείας. Δεν επακολούθησε καμιά νέα συνάντηση με το Υπουργείο για διευκρινήσεις.

Ο Τσούκαλος υποδέχτηκε την επιστολή με ασυγκράτητο ενθουσιασμό, θεωρώντας την ως το ανώτατο στάδιο ικανοποίησης των αιτημάτων μας.  Πανομοιότυπα έχει υποδεχτεί ο συγκεκριμένος και κάθε άλλη επιστολή Αβραμόπουλου στο παρελθόν, ανεβάζοντας τον κυβερνητικό συνδικαλισμό σε πρωτόγνωρα ύψη. Της ίδιας άποψης με τον Τσούκαλο ήταν και ο Β. Λαοπόδης, θεωρώντας την επιστολή ως ικανοποιητική βάση συζήτησης, ενώ ο υπογράφων και η κ. Κοσμοπούλου θεωρήσαμε την επιστολή απορριπτέα. Τους λόγους της απόρριψης εξέθεσε ο υπογράφων στη συνεδρίαση της Ε.Γ. και στο Γενικό Συμβούλιο που επακολούθησε την επομένη, επαναλαμβάνοντας ότι η δική μας διαπραγματευτική θέση έχει ήδη περιγραφεί με σαφήνεια και επάρκεια από το Νοέμβριο και μάλιστα φάνηκε να γίνεται αποδεκτή από το Υπουργείο στις 10 Ιανουαρίου.

 

Σημείο προς σημείο

1.  Όπως προκύπτει από τα σημεία 7, 9 και 13 της επιστολής Καλογερόπουλου επανέρχεται το επίδομα εφημέρευσης και μάλιστα στη χειρότερη δυνατή εκδοχή του. Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο σημείο 11 οι 4 ενεργείς εφημερίες που αντιστοιχούν στο επίδομα εφημέρευσης θα αντιστοιχούνται με ανάλογες εφημερίες ετοιμότητας ή μικτές. Συνεπώς οι Διοικήσεις των Νοσοκομείων θα μπορούν με το επίδομα να υποχρεώνουν τους γιατρούς σε 15 έως και 22 εφημερίες ετοιμότητας. Έτσι δίδεται η δυνατότητα στις Διοικήσεις των νοσοκομείων να καλύπτουν εφημεριακά ακόμη και Τμήματα με 2 γιατρούς χωρίς πρόβλημα. Οι μικρές Κλινικές και Εργαστήρια θα στενάξουν άμεσα, ενώ σύντομα θα έρθει η σειρά των μεγαλύτερων Τμημάτων με τις ραγδαίες αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης ή παραίτησης γιατρών από το ΕΣΥ.

2.  Ο συνολικός εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας βάσει του σημείου 4 υποτίθεται ότι θα γίνει 35 ώρες (7ωρο Χ 5 ημέρες), πράγμα οπωσδήποτε θετικό. Πλην όμως η υποχρεωτική προσθήκη μιάς εφημερίας 17 ωρών την εβδομάδα στον τακτικό εργάσιμο χρόνο συνεπάγεται ότι ο υποχρεωτικός χρόνος εβδομαδιαίας εργασίας των νοσοκομειακών γιατρών θα είναι 52 ώρες. Ως υπερωριακή θα νοείται εργασία πάνω από το χρόνο αυτό, πράγμα που συνιστά διεθνή πατέντα στο εργατικό δίκαιο. 

3.  Η έλλειψη κάθε αναφοράς σε κατάργηση του σημερινού αυθαίρετου πλαφόν αποδοχών προς τον Αρεοπαγίτη με 29 χρόνια προϋπηρεσίας συνεπάγεται ότι πολλοί γιατροί θα καθηλωθούν μισθολογικά για πολλά χρόνια. Χαρακτηριστικά Διευθυντής που έχει 14 χρόνια προϋπηρεσίας δεν θα λαμβάνει καμία αύξηση μέχρι να συνταξιοδοτηθεί. Επομένως το περίφημο πολυδιευθυντικό σύστημα συνεπάγεται απονομή μόνον τίτλου.

4.  Το σημείο 12 που αφορά στο νέο μισθολόγιο δεν έχει κανένα χρονικό ορίζοντα και κανένα σημείο εκκίνησης, ενώ η ΟΕΝΓΕ είχε προτείνει ολοκλήρωση διαπραγμάτευσης σε ένα δίμηνο και κατώτερες καθαρές αποδοχές για τον ειδικευόμενο τα 1600 €.

5.   Η φορολόγηση των εφημεριών όπως προβλέπει το σημείο 5 όχι μόνο δεν προσφέρει μικρότερη καταβολή φόρου αλλά επιδεινώνει τη σημερινή φορολόγηση.

6.  Ασκείται ένας απροκάλυπτος εκβιασμός στην εφαρμογή αυτονόητων υποχρεώσεων της πολιτείας, οι οποίες σύμφωνα με την επιστολή Καλογερόπουλου θα ισχύσουν «από την υπογραφή της κλαδικής συμφωνίας», όπως πχ το αφορολόγητο του επιδόματος βιβλιοθήκης και η φορολόγηση εφημεριών.

7.  Οι προσλήψεις των 4500 ειδικευμένων γιατρών μειώνονται μέσω της επιστολής Καλογερόπουλου σε προσλήψεις 3200 ειδικευμένων και μάλιστα χωρίς κατανομή ανάμεσα στα έτη 2008 και 2009. Δεν γίνεται αναφορά στη σύσταση νέων ΣΚΕΙΟΠΝΙ ώστε να επιταχυνθούν οι κρίσεις. Προφανώς λόγω έλλειψης εγγεγραμμένων κονδυλίων στον φετινό προϋπολογισμό γίνεται απόπειρα να μετακυλιστεί η κάλυψη αναγκών και πάλι ένα χρόνο αργότερα, διαδικασία που έχει επαναληφθεί αμέτρητες φορές από τον κ. Αβραμόπουλο και τους προκατόχους του.

8.  Το σημείο 8 φαντάζει εν πολλοίς ακατανόητο. Ουσιαστικά προσπαθεί να κατανείμει με νέο τρόπο το κονδύλιο εφημεριών μέσω μεικτής επιτροπής Υπουργείου και ΟΕΝΓΕ. Πλην όμως τα ποσά του «επιδόματος Αβραμόπουλου» που αποπειράθηκε να βγάλει ο Τσούκαλος σε συνεργασία με οικονομικό γραφείο πάσχουν από τόσες πολλές ασάφειες και ανισότητες, ώστε θα προκαλέσουν ανείπωτες τριβές και συρράξεις  στους νοσοκομειακούς γιατρούς.

9.   Η εφημερία ως υπερωριακή εργασία και πάλι δεν προσδιορίζεται όπως σε όλους τους Δημόσιους υπαλλήλους, αλλά συνεχίζει να προσδιορίζεται με την αισχρή μέθοδο που εισήγαγε ο τότε υπουργός Οικονομικών κ. Χριστοδουλάκης, δηλαδή τον περίφημο συντελεστή 0,0059.

10.  Πουθενά στην επιστολή Καλογερόπουλου δεν υπάρχει πρόταση για αναδιάρθρωση εφημεριακού προτύπου, σύσταση ΤΕΠ και εφαρμογή ΠΦΥ. Πουθενά δεν γίνεται αναφορά για ένταξη των νοσοκομειακών γιατρών στα Βαρέα και ανθυγιεινά.

Τούτων δοθέντων είναι προφανές ότι οι πρόσφατες προτάσεις του Υπουργείου αντί βελτίωσης συνεπάγονται επιδείνωση της θέσης μας. Είναι συνεπώς ανόητο να θεωρήσουμε τις προτάσεις Καλογερόπουλου ως αφετηρία Συλλογικής Σύμβασης και να δώσουμε στον Υπουργό τη δυνατότητα να απεμπλακεί από τη δύσκολη θέση που βρίσκεται σήμερα.

 

Τι αποφάσισε το Γενικό Συμβούλιο

Στο Γενικό Συμβούλιο που συνήλθε την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου υπήρξε μεγάλη συμμετοχή εκπροσώπων από Ενώσεις Γιατρών απ΄ όλα τα μέρη της χώρας, των οποίων οι τοποθετήσεις υπήρξαν καταλυτικές. Όλοι θεώρησαν ως απορριπτέα την επιστολή Καλογερόπουλου, μη εξαιρουμένων και των στελεχών της ΠΑΣΚΕ, πράγμα που ανάγκασε τον Λαοπόδη να τροποποιήσει τη στάση του, ενώ ο Τσούκαλος ψήφισε λευκό. Η απόφαση του Γενικού Συμβουλίου είναι ολιγόλογη, δύο γραμμές όλες κι όλες:

Η ΟΕΝΓΕ διαπραγματεύεται με το Υπουργείο μόνο στη βάση των αποφάσεων του Γενικού Συμβουλίου της 21ης Νοεμβρίου.

Σημειωτέον ότι το Γενικό Συμβούλιο  αποφάσισε τη συμμετοχή της ΟΕΝΓΕ στην απεργία που έχουν προκηρύξει ΑΔΕΔΥ-ΓΣΕΕ για τις 13 Φεβρουαρίου με θέμα το ασφαλιστικό.                                        

Δημήτρης Βαρνάβας

Μέλος στη Γραμματεία της Ομοσπονδίας Νοσοκομειακών Γιατρών (ΟΕΝΓΕ)