Στο ΕΣΥ μάς προσέχουν αλλά…

Στο ΕΣΥ μάς προσέχουν αλλά… Οι ασθενείς μιλούν «εκ πείρας» για τα θετικά και τα αρνητικά του Συστήματος Υγείας

Πεννυ Μπουλουτζα

Μέτρια προς ικανοποιητική χαρακτηρίζεται η κατάσταση των υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας, σε σχέση με το κατά πόσον αυτές ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των ασθενών. Περίπου ένας στους δύο Ελληνες που έχουν απευθυνθεί στο παρελθόν σε νοσοκομείο της χώρας μας, δηλώνει ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες υγείας σε σχέση με το τι περίμενε από αυτές, δίνοντας μία διαφορετική εικόνα από τη συνηθισμένη. Αυτό έδειξε έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Τμήματος Οικονομικών της Υγείας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, σε 4.028 νοικοκυριά, και τα οποία παρουσιάστηκαν σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου από τον καθηγητή Οικονομικών της Υγείας κ. Γιάννη Κυριόπουλο και τον καθηγητή Επιχειρησιακής Ερευνας του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Αρη Σισσούρα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, το 51,4% των συμμετεχόντων στην ερώτηση του κατά πόσον οι νοσοκομειακές υπηρεσίες υγείας (δημόσιες και ιδιωτικές) ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες τους απάντησαν θετικά, το 28,6% χαρακτήρισαν ως μέτρια την «ανταποκρισιμότητα» και το 19,9% ως κακή ή πολύ κακή. Σημειώνεται ότι περίπου το 10% των συμμετεχόντων είχαν απευθυνθεί σε ιδιωτικά νοσοκομεία. Καλύτερες «επιδόσεις» έχουν οι πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας, καθώς το 62,1% χαρακτήρισε την «ανταποκρισιμότητά» τους πολύ καλή και καλή, το 28,6% μέτρια και το 9,3% κακή ή πολύ κακή.

Το 65,5% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι έτυχαν της κατάλληλης προσοχής κατά τη διάρκεια της νοσηλείας τους, ενώ κακή ή πολύ κακή άποψη είχε το 9,5%. Επίσης, το 30% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι οι γιατροί και οι νοσηλευτές άκουγαν πάντα με προσοχή τα προβλήματά τους, το 32,1% απάντησε στη σχετική ερώτηση «συνήθως», το 17,6% «κάποιες φορές» και το 6% «ποτέ».

«Κάποιες φορές»

Ωστόσο, από την έρευνα προκύπτει ότι οι ασθενείς δεν αντιμετωπίζονται πάντα με τον απαιτούμενο σεβασμό κατά τη διάρκεια της νοσηλείας από τους «επαγγελματίες υγείας» καθώς μόλις το 24,3% απάντησε ότι πάντα έτυχε του σεβασμού, το 41% απάντησε ότι αυτό συνέβαινε «συνήθως», το 25% «κάποιες φορές» και το 6,7% «ποτέ». Τέλος, το 29,1% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι «πάντα» τους εξηγούνται τα θέματα που αφορούν τη νοσηλεία τους με κατανοητό τρόπο, το 30% «συνήθως», το 19,5% «κάποιες φορές» και το 7,1% «ποτέ».

Ο κ. Κυριόπουλος σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας χαρακτήρισε την κατάσταση του συστήματος υγείας της χώρας μας ως «μέτρια προς ικανοποιητική» ενώ τόνισε ότι σε σχέση με αντίστοιχη έρευνα του 2000 η εικόνα παρουσιάζεται σχετικά βελτιωμένη εξαιτίας των καλύτερων κτιριακών υποδομών και της εισαγωγής της βιοϊατρικής τεχνολογίας. Τόνισε ωστόσο ότι χρειάζονται διαρθρωτικές αλλαγές όσον αφορά τη διαχείριση του ασθενή ειδικά στις περιπτώσεις των χρόνιων νοσημάτων, σε επίπεδο καλύτερης υποδοχής του στο σύστημα αλλά και ιατρικής συμπεριφοράς. Η έρευνα θα ανακοινωθεί στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τη Διοίκηση, τα Οικονομικά και τις Πολιτικές Υγείας που αρχίζει την ερχόμενη Δευτέρα, στην Αθήνα (ξενοδοχείο Χίλτον).

Τηρείται το «εμπιστευτικό»

Οκτώ στους δέκα Ελληνες αξιολογούν από καλή ώς πολύ καλή την «εμπιστευτικότητα» των προσωπικών στοιχείων σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους εντός των υπηρεσιών υγείας. Αυτό προκύπτει από την έρευνα της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας σε δείγμα 4.028 νοικοκυριών, που χρησιμοποίησαν τον τελευταίο χρόνο πρωτοβάθμιες ή νοσοκομειακές υπηρεσίες. Σε επιμέρους σχετική ερώτηση, το 41% δήλωσε ότι οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό κρατούν «πάντα» εμπιστευτικές τις πληροφορίες που αντλούν από τον ασθενή, το 28% «συνήθως» και μόλις το 6,9% ότι αυτό δεν συνέβαινε ποτέ. Λιγότερο θετική είναι η άποψη των Ελλήνων σχετικά με τη δυνατότητα πρόσβασης σε μονάδα υγείας και γιατρό επιλογής τους, καθώς στην αξιολόγηση αυτής της παραμέτρου -σε σχέση με το κατά πόσο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους- θετικά αναφέρθηκε το 59,5%, ενώ το 28% και το 12,5% χαρακτήρισε τη «δυνατότητα επιλογής» ως μέτρια και κακή αντίστοιχα. Χαμηλό βαθμό λαμβάνουν οι ξενοδοχειακές υποδομές, καθώς περίπου 4 στους 10 συμμετέχοντες αξιολογούν το περιβάλλον των υπηρεσιών υγείας από μέτριο έως πολύ κακό.