Η Δημοτική Κίνηση Αθήνας ‘Ανοιχτή Πόλη’ για τη σύσταση δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο Δήμο Αθηναίων.

p>

   

   

   

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

   

    H Ανοιχτή Πόλη στο Δημοτικό Συμβούλιο

   

    Το πρώτο θέμα της ημερήσιας διατάξεις αφορούσε την έγκριση της οικονομοτεχνικής μελέτης για τη σύσταση Κοινωφελούς δημοτικής επιχείρησης Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, την οποία καταψήφισαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της Ανοιχτής Πόλης. Ο Ρήγας Αξελός, τοποθετούμενος σχετικά με το θέμα, μεταξύ άλλων τόνισε:

   

    «Καλούμαστε σήμερα να εγκρίνουμε την οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας και τη σύσταση της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης με την επωνυμία « Οργανισμός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» του Δήμου Αθηναίων. Δεν θα μπορούσαμε παρά να συμφωνήσουμε με τις ομολογουμένως τεκμηριωμένες διαπιστώσεις του δεύτερου και τρίτου μέρους της μελέτης.

    Δυστυχώς στη χώρα μας, παρά τις επί δεκαετίες απόπειρες που έμειναν στη μέση και τις διαρκείς μεγαλόστομες εξαγγελίες, ουδέποτε οικοδομήθηκε ένα ολοκληρωμένο, ποιοτικό και αποτελεσματικό Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας, που θα προασπίζει το θεμελιώδες συνταγματικό κοινωνικό δικαίωμα των πολιτών, τη δημόσια υγεία.

    Λείπει ένα σύστημα που να προσφέρει σύγχρονες, υψηλού επιπέδου, δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες υγείας, ισότιμα σε όλους τους πολίτες, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες, όπως στα αρχικά στάδια εφαρμογής του ΕΣΥ.

    Τα στατιστικά δεδομένα αποκαλύπτουν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την παταγώδη αποτυχία τόσο της σημερινής Κυβέρνησης της ΝΔ όσο και των προηγούμενων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και στον τομέα της δημόσιας υγείας και κοινωνικής πρόνοιας. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ σε ποσοστό ιδιωτικών δαπανών για την υγεία και η τελευταία σε ποσοστό δημόσιων δαπανών.

    Η δική μας αντίληψη στηρίζεται στην αρχή ότι η υγεία και η κοινωνική πρόνοια δεν μπορούν να είναι αντικείμενα εμπορευματοποίησης με μοναδικό κριτήριο το κέρδος. Αποτελούν θεμελιώδη κοινωνικά αγαθά και δικαιώματα, που οφείλουν να μην υποτάσσονται στους νόμους της αγοράς.

    Επομένως είναι απολύτως επείγουσα η ανάγκη ενός δημόσιου συστήματος υγείας και πρόνοιας που θα παρέχει άμεση, δωρεάν, καθολική και ισότιμη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Ενταγμένες σε ένα τέτοιο συνολικό αλλά και αποκεντρωμένο δημόσιο σύστημα, πολλά θα μπορούσαν να προσφέρουν οι υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας των ΟΤΑ, και εν προκειμένω του Δήμου Αθηναίων.

    Όμως σήμερα η Δημοτική Αρχή, αντί να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης, βελτίωσης της λειτουργίας, ορθολογικής αξιοποίησης και ενίσχυσης του επιστημονικού και γενικότερα του προσωπικού των εμπλεκόμενων κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου, μας παρουσιάζει ένα σχέδιο απόσπασης των βασικών αρμοδιοτήτων τους και εκχώρησης τους σε μια δημοτική επιχείρηση.

   

    Και μπορεί η προτεινόμενη μορφή της δημοτικής επιχείρησης, δηλαδή κοινωφελής δημοτική επιχείρηση, να φαίνεται ότι υπηρετεί τα συμφέροντα των δημοτών και του Δήμου, όμως :

   

    1. από την ίδια τη συγκρότηση του ΔΣ της, αποκλείεται η συμμετοχή της ευρύτερης δημοτικής μειοψηφίας, καθώς μόνο ένας εκπρόσωπος θα συμμετέχει.

    2. η δυνατότητα συμμετοχής στο ΔΣ τριών δημοτών η κατοίκων γενικά, «με πείρα ή γνώσεις σχετικές με το αντικείμενο» μας προκαλεί πολλά ερωτηματικά ( θα μπορούσε να προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπων επιστημονικών φορέων, πανεπιστημιακών κλπ)

    3. ανοίγει ο δρόμος θέσπισης αντιτίμου για την παροχή υπηρεσιών προς τους δημότες, (έστω και αν αναφέρεται ότι αυτό δεν θα ισχύσει τα δύο πρώτα χρόνια)

    Επιπλέον ενώ στον τίτλο η επιχείρηση αναφέρεται σαν «Υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης» , το αντικείμενο δραστηριότητας που περιγράφεται αναλυτικά είναι μόνο το κομμάτι των υπηρεσιών υγείας. Είναι ίσως λεπτομέρεια, όμως είναι ενδεικτική, το γεγονός ότι σε πολλούς τίτλους υποκεφαλαίων αναφέρεται σκέτα σαν οργανισμός υγείας.

    Με δεδομένο ότι εκτός από τον κύριο κορμό των δημοτικών κοινωνικών υπηρεσιών (δ/νση κοινωνικής μέριμνας, σχολικής μέριμνας, αλλοδαπών κλπ), υπάρχει και λειτουργεί με αξιοσημείωτες δραστηριότητες (ανεξάρτητα από όποιες επιμέρους αδυναμίες, ελλείψεις και κενά) το Ίδρυμα Αστέγων, θα θέλαμε να ρωτήσουμε : έχει υπάρξει και αν ναι ποια είναι η οριοθέτηση αρμοδιοτήτων με το Ίδρυμα Αστέγων;

   

    Επίσης το Παρατηρητήριο Κοινωνικού Στίγματος που εξαγγείλατε χτες, η Υπηρεσία Υποστήριξης συνηγορίας για τις κοινωνικές ομάδες με κοινωνικό στίγμα καθώς και η υλοποίηση του προγράμματος «Αντιστίγμα Αθήνα», θα γίνουν από την επιχείρηση ή είναι άλλος φορέας;

   

    Όμως το πραγματικό σχέδιο που φαίνεται να υπηρετεί η νέα επιχείρηση φαίνεται στο πέμπτο μέρος της μελέτης. Και αυτό είναι το σχέδιο που επιφυλάσσει η Δημοτική Αρχή για τη συνολική δομή και τη λειτουργία του Δήμου. Μετά λοιπόν την απορρόφηση του έργου της Δ/νσης Πληροφορικής από την ΔΑΕΜ, της Δ/νσης Σχεδιασμού και Επενδύσεων από την Αναπτυξιακή ΑΕ, οι σημαντικές αρμοδιότητες του συνόλου των κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου, αποσπώνται από τον υπηρεσιακό κορμό του Δήμου και εκχωρούνται σε μια δημοτική επιχείρηση.

    Εγείρονται λοιπόν, εξαιρετικά σοβαρά ερωτήματα για το υπηρεσιακό μέλλον των ήδη υπηρετούντων εργαζόμενων (μονίμων, αορίστου χρόνου και συμβασιούχων) κατ΄αρχή στη Διεύθυνση Προληπτικής Ιατρικής , αλλά και στις άλλες διευθύνσεις.

   

    Και ρωτάμε ευθέως: τα υπάρχοντα δημοτικά Ιατρεία , από ποιόν φορέα θα επιβλέπονται και θα λειτουργούν; Θα καταργήσετε τη Δ/νση Προληπτικής Ιατρικής;

    Αν δεν θελήσει να αποσπαστεί στην επιχείρηση το υπάρχον προσωπικό, σε ποια υπηρεσία και με

    ποιο αντικείμενο θα εργάζονται;

   

    Είναι φανερό (σελ 86) ότι η νέα επιχείρηση θα στελεχωθεί με προσωπικό με επισφαλείς σχέσεις εργασίας. Ιδίως το επιστημονικό προσωπικό θα προσλαμβάνεται με μια δήθεν «αξιολόγηση» χωρίς καμιά δικλείδα διαφάνειας και αξιοπιστίας.

   

    Είναι δυνατό το έργο που καλείται να επιτελέσει ο Οργανισμός να επιτευχθεί με δέκα (ως το 2011) και 37 (ως το 2013) υπαλλήλους που παρουσιάζεται στο οργανόγραμμα;

    Και τελικά, τα δέκα εκατομμύρια της προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Υγείας συν άλλα 7, σύνολο δηλαδή 17.230.000, θα διατεθούν όχι σε υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής πρόνοιας προς τους δημότες αλλά για ένα διοικητικό μηχανισμό, δίπλα στον ήδη υπάρχοντα του Δήμου και μάλιστα με αβέβαιο μέλλον.

   

    Και λέμε αβέβαιο, καθώς εναπόκειται η χρηματοδότηση του είτε στην πληρωμή των υπηρεσιών από τους δημότες, είτε στην αμφίβολη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υγείας ( σε πέντε χρόνια που λήγει η προγραμματική σύμβαση τι θα γίνει ?) είτε σε κάποια προγράμματα που ίσως εξασφαλιστούν.

   

    Ουσιαστικά ο δήμος αντί να αναπτύσσει τον κοινωνικό προϋπολογισμό, για την ικανοποίηση των σοβαρών κοινωνικών αναγκών, επιχειρεί να τον συρρικνώσει κι άλλο με την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και τη μετακύλιση των δαπανών στους δημότες.»

   

    Απαντώντας, ο Νικήτας Κακλαμάνης, διευκρίνισε ότι η είσπραξη αντιτίμου θα γίνεται από τα ταμεία των ασφαλισμένων και δεν θα επιβαρύνει τους ίδιους ή τους ανασφάλιστους δημότες.

    Ωστόσο τέτοια δέσμευση δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο της μελέτης.

   

    Επιπλέον, ανέφερε ότι δεν θα αλλάξει το εργασιακό καθεστώς των σημερινών εργαζομένων, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει σε ποια υπηρεσιακή μονάδα και με ποιο εργασιακό αντικείμενο θα απασχολούνται. Τέλος, δήλωσε ρητά ότι δεν επιθυμεί μόνιμο ιατρικό προσωπικό, ισχυριζόμενος ότι η μη μονιμότητα του προσωπικού αναβαθμίζει το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών»