ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τηλ. 210.5205291-210.5200738
Αθήνα, 24 Νοεμβρίου 2008
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΟΜΙΛΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ECONOMIST
ΜΕ ΘΕΜΑ: ?INNOVATION AND VALUE IN HEALTH AND PHARMACEUTICAL CARE?
Κυρίες και Κύριοι,
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για το φάρμακο, απετέλεσε βασική μας προτεραιότητα από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την ευθύνη του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Ήταν και είναι βασική παράμετρος της στόχευσής μας για εξυγίανση στα οικονομικά της δημόσιας υγείας και για διασφάλιση της διαφάνειας στη διαχείρισή τους. Για τον σκοπό εξάλλου αυτό, μειώσαμε τις γραφειοκρατικές δομές του Ε.Σ.Υ., κάνοντάς το λειτουργικότερο και αποδοτικότερο.
Επιπρόσθετα, δημιουργήσαμε για πρώτη φορά ένα σύστημα προμηθειών αποκλειστικά για το χώρο της υγείας, που σταδιακά υλοποιείται και από 1ης Ιανουαρίου του 2009, μέσω του κεντρικού του οργάνου, που είναι η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, θα διεξάγει το σύνολο των διαγωνισμών για τις προμήθειες των δημοσίων μονάδων υγείας.
Εξασφαλίζουμε έτσι, 500 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση και τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του συστήματος στο πρώιμο αυτό στάδιο, είναι απτά και ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ήδη, κατά την περίοδο της λειτουργία του τον χρόνο αυτό, έχουν εξοικονομηθεί 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ έχει επιτευχθεί μεταξύ άλλων, συμφωνία με τους προμηθευτές ορθοπεδικού υλικού, ότι οι τιμές θα μειωθούν κατά 30%-40% το 2009, υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι θα πληρώνονται εμπρόθεσμα, κάτι που εξασφαλίζει το σύστημα χρηματοδότησης που προβλέπεται από το νόμο για την ΕΠΥ.
Παράλληλα, με την εκστρατεία ενημέρωσης που διεξάγουμε για την πρόληψη και την καταπολέμηση των βασικών εστιών κινδύνου για τη δημόσια υγεία, στους τομείς ιδίως των διατροφικών συνηθειών, δημιουργούμε το αναγκαίο υπόβαθρο για την αποφυγή νόσων, που σε άλλες περιπτώσεις θα αποτελούσαν δυσβάστακτη επιβάρυνση για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Χαρακτηριστικό και κορυφαίο είναι το παράδειγμα του σχεδίου νόμου μας για την αντικαπνιστική πολιτική, που ψηφίζεται αυτές τις μέρες από τη Βουλή και αποτελεί μέγιστη συνεισφορά στην προάσπιση της δημόσιας υγείας και την περιστολή των δαπανών που θα συνεπάγονταν η αντιμετώπιση των ασθενειών που προκαλούνται από το κάπνισμα.
Με όρους διαφάνειας και στάθμισης σχέσης κόστους-ωφέλειας, υλοποιούμε τον σχεδιασμό μας για τη δημιουργία νέων υπερσύγχρονων μονάδων υγείας και την απόκτηση του αντίστοιχου εξοπλισμού.
Δημιουργούμε έτσι, τις καλύτερες δυνατές συνθήκες απασχόλησης για το προσωπικό των νοσοκομείων, ενώ πραγματοποιούμε τη σημαντικότερη μεταρρυθμιστική δράση από ιδρύσεως του Ε.Σ.Υ., υπογράφοντας τις ημέρες αυτές, την πρώτη κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας με τους νοσοκομειακούς γιατρούς.
Σε συνέχεια της συμπλήρωσης όλων των μεταρρυθμιστικών μας δράσεων, που στόχο έχουν την εξοικονόμηση των αδικαιολόγητων δαπανών και την επένδυση των κονδυλίων, που εξασφαλίζονται εκ νέου στο χώρο της υγείας, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για την περιστολή σε πρώτη φάση της φαρμακευτικής δαπάνης. Και εννοούμε στο σημείο αυτό, τις δαπάνες που αδικαιολόγητα επιβαρύνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και που όλοι οι παράγοντες της φαρμακευτικής αγοράς επιθυμούν να εκλείψουν.
Για τον σκοπό αυτό, δημιουργούμε μέχρι το τέλος του έτους θεραπευτικές ομάδες φαρμάκων με μέριμνα του ΕΟΦ (Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων) στις οποίες κατατάσσονται όλα τα φάρμακα πρωτότυπα και επώνυμα γενόσημα, που έχουν άδεια κυκλοφορίας στην ελληνική αγορά.
Το μέτρο αυτό, σε συνδυασμό με την κατάρτιση των διαγνωστικών-θεραπευτικών πρωτοκόλλων του ΚΕΣΥ (Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας), θα αποτρέψει τη συνταγογράφηση φαρμάκων για άσχετες ασθένειες και θα εξοικονομήσει περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, σε ετήσια βάση.
Με τη νομοθετική μας ρύθμιση, που προβλέπει την επιστροφή από τη φαρμακοβιομηχανία ποσοστού 3% επί της λιανικής τιμής των συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα ασφαλιστικά ταμεία, εκτιμούμε, ότι θα εξοικονομήσουμε περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Και τα ποσά αυτά, θα διατεθούν για την υλοποίηση των πολιτικών μας στην αναμόρφωση του χάρτη των δημόσιων μονάδων υγείας της χώρας μας.
Με την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης, που καταγράφει τα φάρμακα υψηλού κόστους για νοσοκομειακή χρήση και την πρόβλεψη της χορήγησής τους από τα ιδιωτικά φαρμακεία, εκτιμούμε, ότι θα εξοικονομηθούν πόροι της τάξεως των 70 εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση. Ο σχετικός κατάλογος περιλαμβάνει ήδη 90 φαρμακευτικά σκευάσματα και θα επικαιροποιείται σε περιοδική βάση.
Με την καθιέρωση του νέου τύπου της επικολούμενης ταινίας γνησιότητας, που αποτελεί πρωτοπορία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αντιμετωπίζουμε δραστικά το απαράδεκτο φαινόμενο της εμπορίας κουπονιών, που σχετίζεται ιδίως με τις παράλληλες εξαγωγές.
Η παράνομη αυτή πρακτική, που αποτελεί χαρακτηριστική μορφή καταλήστευσης του δημοσίου χρήματος, είναι μια προσβολή για την οργανωμένη πολιτεία και ένα άγος για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Είμαστε αποφασισμένοι να την αντιμετωπίσουμε και να την εξαλείψουμε, καθώς εκτιμούμε, ότι η ζημία που προκαλεί στα δημόσια οικονομικά είναι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση.
Εκσυγχρονίζουμε το μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας του ΕΟΦ, κάνοντάς το πιο ευέλικτο και προχωρούμε στη συστηματική μηχανοργάνωσή του. Για τον σκοπό αυτό, ενισχύουμε όλες τις επιμέρους Επιτροπές του ως αναγκαίο προηγούμενο για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητάς του.
Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στο πλαίσιο εκπόνησης και υλοποίησης των κλινικών μελετών, καθώς αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αξιοποίηση του σπουδαίου επιστημονικού μας δυναμικού, για την ανάπτυξη της έρευνας στην κατεύθυνση καινοτόμων και αποτελεσματικών θεραπειών και στην ενίσχυση της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας, ως βραχίονα ανάπτυξης της εθνικής μας οικονομίας και άσκησης από πλευράς μας οικονομικής διπλωματίας.
Πέρα λοιπόν από το νέο θεσμικό πλαίσιο που ομογενοποιεί και απλοποιεί κατά τρόπο λειτουργικό τους όρους διεξαγωγής των κλινικών μελετών στις δημόσιες μονάδες υγείας ενισχύουμε και την αρμόδια Επιτροπή του ΕΟΦ για τον έλεγχο και την έγκριση των κλινικών μελετών.
Ενισχύουμε τη συνεργασία των ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών στο πλαίσιο της απαραίτητης εξωστρέφειας της οικονομικής και παραγωγικής μας πολιτικής, με αντίστοιχες φαρμακοβιομηχανίες και οργανισμούς στο εξωτερικό, αναλαμβάνοντας τις αναγκαίες πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Σχετικές κινήσεις έχουν γίνει σε χώρες της Μεσογείου και της ευρύτερης περιοχής.
Ο τομέας του φαρμάκου αποτελεί κορυφαίας σημασίας παράγοντα, τόσο για την υλοποίηση των πολιτικών υγείας, όσο και για τη γενικότερη ενίσχυση και προαγωγή της οικονομικής μας πολιτικής, σε μια αναπτυξιακή προοπτική.
Οι επιτυχείς επιλογές, η στόχευση και ο προγραμματισμός εξασφαλίζουν από τη μια αποδοτικές, ποιοτικές και οικονομικά συμφέρουσες για την υγεία των πολιτών λύσεις, εξοικονομούν ποσά που πρέπει να επανεπενδυθούν στον τομέα της υγείας και προσφέρουν θέσεις απασχόλησης και προοπτική ανάπτυξης στους επιστήμονες και τους ερευνητές μας.
Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και η κυβέρνησή μας έχουν διαρκές και μόνιμο ενδιαφέρον στην υλοποίηση και την επίτευξη των συνδυαστικών αυτών σκοπών και στόχων.
Για τον σκοπό αυτό λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα σε ανοιχτό, ειλικρινή και συστηματικό διάλογο με όλους τους παράγοντες της φαρμακευτικής αγοράς, με πρώτιστο πάντα στόχο την προαγωγή της δημόσιας υγείας και την προάσπιση των συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου.
Φίλες και φίλοι,
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης έχει επιμηκύνει το προσδόκιμο επιβίωσης του πληθυσμού και ταυτόχρονα έχει μεταμορφώσει τις κοινωνικές σχέσεις.
Στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αναπτύχθηκε μία νέα φιλοσοφία, βασισμένη στην κοινωνική συναίνεση, την κοινωνική συμμετοχή για τη διοίκηση και οργάνωση των συστημάτων υγείας και τη δημιουργία υγειονομικών συστημάτων, τα οποία θα είναι προσιτά σε όλους τους πολίτες, όλων των κοινωνικών τάξεων και τα οποία θα είναι οικονομικά και κοινωνικά αποδοτικά.
Στην Ελλάδα, οι αυξανόμενες κοινωνικές ανάγκες σε συνδυασμό με τις δημογραφικές αλλαγές, τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας υγείας, την αύξηση των αναγκών και της ζήτησης υπηρεσιών υγείας, τον επιπολασμό ασθενειών, την εμφάνιση νέων ασθενειών και την αλλαγή του νοσολογικού φάσματος δημιουργούν την ανάγκη για νέες πολιτικές υγείας, που θα δίνουν έμφαση:
· στην πρόληψη,
· στην καλύτερη πληροφόρηση του πολίτη,
· στη βελτίωση πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας,
· σε μεγαλύτερη ανταποκρισιμότητα στις ανάγκες των ασθενών,
· στη βελτίωση της αποδοτικότητας του συστήματος,
· σε άριστες πρακτικές διοίκησης και κλινικής αριστείας.
Οι παρατηρούμενες δημογραφικές αλλαγές που συνίστανται στην αύξηση του ποσοστού των ηλικιωμένων στο σύνολο του πληθυσμού και στην αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης οδηγούν, συν τοις άλλοις, σε αυξημένες υγειονομικές ανάγκες.
Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στο ποσοστό των ατόμων άνω των 65 ετών μεταξύ των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ, ήτοι 17,3% μετά την Ιταλία και την Ιαπωνία, όπου τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 18,1% και 17,4%.
Το Εθνικό Σύστημα Υγείας έχει να αντιμετωπίσει τρεις σημαντικές προκλήσεις, αφού ο πληθυσμός της χώρας γηράσκει, οι ολοένα αποτελεσματικότερες φροντίδες υγείας είναι και πιο δαπανηρές και οι ασθενείς, που έχουν γίνει πραγματικοί καταναλωτές υπηρεσιών υγείας, πιο απαιτητικοί.
Για την αντιμετώπιση των τριών αυτών προκλήσεων επιδιώκουμε την επίτευξη τριών μακροπρόθεσμων στόχων:
· ισότιμη πρόσβαση στην περίθαλψη για όλους,
· υψηλό ποιοτικό επίπεδο της παρεχόμενης φροντίδας υγείας και
· οικονομική βιωσιμότητα του συστήματος υγείας.
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει με πρόγραμμα τις προκλήσεις και στρατηγικές αυτές, με δομικές μεταρρυθμίσεις, με κύριο στόχο την ενίσχυση της προσπάθειας για διατήρηση και βελτίωση της υγείας των πολιτών και όχι το αέναο κυνήγι της αντιμετώπισης της ασθένειας.
Σταθερά προσκολλημένη στις ευρωπαϊκές επιταγές, δίνει ιδιαίτερη σημασία στην πολιτική φαρμάκου στο πλαίσιο μίας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης των νόσων με τη χάραξη στρατηγικών στόχων στους τομείς αξιολόγησης της τεχνολογίας, παρακολούθησης της επίδρασής της στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, στρατηγικού σχεδιασμού των επενδύσεων και, τέλος, ελέγχου του κόστους και σύνδεσής του με την αποτελεσματικότητα της παροχής υπηρεσιών.
Ο σχεδιασμός μας, οι αποφάσεις μας και οι δράσεις μας λαμβάνουν υπόψη το συνολικό κόστος και όφελος για την κοινωνία, το σύστημα υγείας και την Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αξία που έχει η έρευνα, ανάπτυξη και χρήση ενός καινοτόμου προϊόντος, ώστε να γεφυρωθεί η απόσταση που μας χωρίζει από την ανθρώπινη προσδοκία για θεραπεία.
Οφείλουμε να εκτιμούμε διαρκώς τις ανάγκες των πολιτών για υγειονομική περίθαλψη και να προάγουμε την καινοτομία, αρκεί αυτή να μην εξαντλείται στην υπόσχεση και να ανταποκρίνεται με κριτήρια ασφάλειας, ποιότητας και αποτελεσματικότητας στη δοκιμασία της καθημερινής θεραπευτικής πράξης.
Ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε την Υγεία ως δαπάνη, αλλά ως παραγωγική επένδυση για την κοινωνία, στο μέτρο που ο άνθρωπος, ο υγιής άνθρωπος, ο άνθρωπος που εμπιστεύεται την πολιτεία, είναι πιο χρήσιμος και πιο παραγωγικός.
Σήμερα έχουμε μια πραγματικότητα. Οι χρηματικοί πόροι που διαθέτουμε ως κράτος στην υγεία γενικά και για φάρμακα ειδικότερα δεν είναι λίγοι.
Η κυβέρνηση μεταρρυθμίζει το σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας, τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των ασθενών σε ασφαλή, δραστικά και αποτελεσματικά σε σχέση με το κόστος φάρμακα, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών, τη δημοσιονομική σταθερότητα, την αποδοτικότητα των πόρων και την οικονομική βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.
Τα τελευταία χρόνια στο Υπουργείο Υγείας αποδείξαμε ότι προσεγγίζουμε συνολικά το σύστημα παροχής φαρμακευτικής περίθαλψης λαμβάνοντας υπόψη το συνολικό κόστος για την κοινωνία, το σύστημα υγείας και την κοινωνική ασφάλιση ώστε ο κάθε πολίτης να έχει πρόσβαση σε κάθε διαθέσιμη φαρμακοθεραπεία στο χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Η κοινωνική ευαισθησία μας σχετίζεται και με την υποχρέωση που έχουμε να διασφαλίζουμε τα δημόσια οικονομικά και να διαπραγματευόμαστε το κόστος που καταβάλλουμε για φαρμακευτική περίθαλψη.
Η διεθνής οικονομική κρίση αλλά και οι δημοσιονομικές απαιτήσεις της χώρας μας, αναδεικνύουν το τελευταίο χρονικό διάστημα στο σύνολο των Μ.Μ.Ε. ανεξαρτήτως πολιτικής θέσης τους, μια συνολικά δύσκολη εικόνα για τη λειτουργία του τομέα της Δημόσιας Υγείας, με γενική κινητοποίηση όλων των εργαζομένων, νοσηλευτών, ιατρών και διοικητικού προσωπικού.
Εικόνες και δηλώσεις που εμφανίζονται καθημερινά παρουσιάζουν ένα συνολικό πρόβλημα, το οποίο έχει μια κοινή κεντρική και κυρίαρχη συνισταμένη, την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση.
Την κατάσταση αυτή ξεπερνάμε με πρωτοβουλίες και πράξεις.
Όπως αναφέραμε πιο πάνω, δίνουμε λύση στο θέμα των νοσοκομειακών γιατρών, με Κλαδική Σύμβαση, που για πρώτη φορά επιτυγχάνεται από την ίδρυση του Ε.Σ.Υ.
Με τακτικές και έκτακτες διαδικασίες προσλαμβάνουμε νοσηλευτές και άλλο ιατρικό προσωπικό.
Αντικαθιστούμε τις δύσκολες σχέσεις του κράτους με τους επαγγελματίες της υγείας και τους ελεύθερους γιατρούς.
Ολοκληρώνουμε μια σειρά έργων που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και ανοίγουν νέες αναπτυξιακές προοπτικές για το ΕΣΥ.