Ελεύθεροι να ταξιδεύουν με πλοίο ή λεωφορείο του ΚΤΕΛ είναι πλέον οι επιβάτες με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα.
Μπορεί μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο να ήταν αδύνατον, ωστόσο το “πράσινο φως” για την ελεύθερη μετακίνησή τους δόθηκε πριν από περίπου έξι μήνες, με την υιοθέτηση από τη χώρα μας δύο νέων ευρωπαϊκών κανονισμών.
Πρόκειται για τους κανονισμούς που αφορούν στα “δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες κι εσωτερικές πλωτές μεταφορές” και στα “δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν.
“Μέχρι σήμερα, το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας κάλυπτε μόνο τις αεροπορικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές. Τώρα, όμως, με τους δύο νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, διασφαλίζεται ότι όλοι οι επιβάτες θα μπορούν να επιλέξουν το μεταφορικό μέσο προτίμησής τους, γνωρίζοντας ότι τα δικαιώματά τους διασφαλίζονται”, δηλώνει στη “Μ” ο κ. Φώτης Μπίμπασης, ο οποίος αντιμετωπίζει πρόβλημα όρασης.
Ωστόσο, επισημαίνει ότι η Ελλάδα δεν είναι πλήρως έτοιμη να εφαρμόσει άμεσα τους κανονισμούς αυτούς και προσθέτει ότι θα χρειαστεί ανάπτυξη υποδομών σε πλοία και λεωφορεία του ΚΤΕΛ.
“Στα λεωφορεία μπορεί να προβλεφθεί να μπαίνουν και να βγαίνουν είτε τα δύο πρώτα καθίσματα μπροστά είτε τα δύο πίσω. Όσο για τα πλοία, τα περισσότερα έχουν σκάλες κι όσα διαθέτουν ασανσέρ για τους οδηγούς των αυτοκινήτων, εξυπηρετούν και τους επιβάτες με αναπηρία. Χρειάζεται να μπουν ασανσέρ μόνο για άτομα με μειωμένη κινητικότητα”, τονίζει ο κ. Μπίμπασης.
Πρόκειται για τους κανονισμούς που αφορούν στα “δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες κι εσωτερικές πλωτές μεταφορές” και στα “δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν.
“Μέχρι σήμερα, το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας κάλυπτε μόνο τις αεροπορικές και διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές. Τώρα, όμως, με τους δύο νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, διασφαλίζεται ότι όλοι οι επιβάτες θα μπορούν να επιλέξουν το μεταφορικό μέσο προτίμησής τους, γνωρίζοντας ότι τα δικαιώματά τους διασφαλίζονται”, δηλώνει στη “Μ” ο κ. Φώτης Μπίμπασης, ο οποίος αντιμετωπίζει πρόβλημα όρασης.
Ωστόσο, επισημαίνει ότι η Ελλάδα δεν είναι πλήρως έτοιμη να εφαρμόσει άμεσα τους κανονισμούς αυτούς και προσθέτει ότι θα χρειαστεί ανάπτυξη υποδομών σε πλοία και λεωφορεία του ΚΤΕΛ.
“Στα λεωφορεία μπορεί να προβλεφθεί να μπαίνουν και να βγαίνουν είτε τα δύο πρώτα καθίσματα μπροστά είτε τα δύο πίσω. Όσο για τα πλοία, τα περισσότερα έχουν σκάλες κι όσα διαθέτουν ασανσέρ για τους οδηγούς των αυτοκινήτων, εξυπηρετούν και τους επιβάτες με αναπηρία. Χρειάζεται να μπουν ασανσέρ μόνο για άτομα με μειωμένη κινητικότητα”, τονίζει ο κ. Μπίμπασης.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ ΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
Σύμφωνα με τους δύο νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, κατοχυρώνεται η απαγόρευση οποιασδήποτε μορφής διάκρισης λόγω αναπηρίας και μειωμένης κινητικότητας, αναφορικά με το κλείσιμο εισιτηρίων για ταξίδι ή επιβίβαση σε λεωφορείο ΚΤΕΛ.
Οι επιβάτες με αναπηρία θα δικαιούνται δωρεάν βοήθειας, υπό τον όρο ότι γνωστοποιούν εκ των προτέρων τη σχετική ανάγκη και φθάνουν στον τερματικό σταθμό ή το λιμάνι σε προκαθορισμένη ώρα πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση ή τον προγραμματισμένο απόπλου.
Το προσωπικό των εταιρειών και οι εργαζόμενοι στους τερματικούς σταθμούς λεωφορείων και λιμανιών θα πρέπει να διαθέτουν τις ενδεδειγμένες γνώσεις σχετικά με την παροχή βοήθειας σε άτομα με αναπηρίες.