Γιάννης Γκιόλας: “Τα Νοσοκομεία παραδίδονται σιγά σιγά στους εργολάβους – Το Κοινωνικό Κράτος σε απόλυτη περιφρόνηση”

Αναρτήθηκε πριν λίγες μέρες στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ η υπ’αριθ. 33η/25-10-2021 πράξη του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Αργολίδας, με την οποία εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, η διενέργεια διαγωνισμών για ανάδειξη αναδόχου – εξωτερικού συνεργάτη (εργολάβου) για παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, φύλαξης και εστίασης της Ν.Μ. Άργους.

  Ό,τι δηλαδή διέρρευσε ως πρόθεση για τα Νοσηλευτική Μονάδα του Ναυπλίου διαπιστώνεται πλέον ως γεγονός, με τυπική απόφαση της Διοίκησης για τη Ν.Μ. Άργους.

  Οι αποφάσεις για υπαγωγή των υπηρεσιών αυτών σε εργολαβικό καθεστώς είναι παράλογες, καταχρηστικές και άδικες, καταστρατηγούν δε ευθέως κατακτημένα δικαιώματα των εργαζομένων.

  Οι εργολαβίες είναι κερδοφόρες μόνο για τους εργολάβους και ζημιογόνες για τους εργαζόμενους που θα περιπέσουν σε εργασιακή ανασφάλεια και μείωση των αποδοχών τους. Το πρόσφατο και απώτερο παρελθόν απέδειξε  μάλιστα ότι επιβαρύνουν περισσότερο το Δημόσιο και τα Ν.Π.Δ.Δ.

  Οι αβλεψίες και οι κατεργαριές που κρύβει η απόφαση του Δ.Σ. είναι προφανείς, προκαλούν δε εύλογα ερωτηματικά που θα πρέπει να απαντηθούν άμεσα:

  1. Ποιος ο λόγος τόσο μεγάλης πρεμούρας εκ μέρους της πρώην πλέον Διοικήτριας να συγκαλέσει το Δ.Σ. την ίδια μέρα που έγινε δεκτή η παραίτησή της από τον Υπουργό Υγείας;                               
  2. Συνηθίζεται, οι απερχόμενοι διοικητικοί παράγοντες δεν προχωρεί σε λήψη σοβαρών αποφάσεων που αφορούν  τα μετά τη λήξη της θητείας τους θέματα.
  3. Για να ρίξουν στάχτη στα μάτια, στην κατάπτυστη απόφασή τους περιλαμβάνουν ως όρο, το κριτήριο της προϋπηρεσίας για την πρόσληψη του προσωπικού.

Ποιος όμως θα  εφαρμόσει αυτό το κριτήριο, αφού η πρόσληψη θα γίνει από τον εργολάβο; Πως θα αναμειχθεί το Δ.Σ. και θα το επιβάλλει, όταν ο διαγωνισμός που θα καταρτίσει αφορά την ανάδειξη εξωτερικού συνεργάτη και μόνο και όχι των υποψηφίων που θα επιλεγούν;                                               

Ή μήπως θέλετε να μας πείσετε ότι ο εργολάβος θα πεισθεί και θα συμμορφωθεί με το σκεπτικό σας, που δεν είναι σε καμία περίπτωση δεσμευτικό γι’ αυτόν;

  1. Η πρώην Διοικήτρια στην εισήγησή της εκθέτει ότι: «Μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να υπάρχει δυνατότητα προκήρυξης Συμβάσεων Ορισμένου Χρόνου».  Πως κι από ποιον είχε αυτή την πληροφορία;  Είχε ενημέρωση από τον Υπεάρχη και τον Υπουργό  και γιατί σε τέτοια περίπτωση δεν το ομολογεί;  Μάλλον φοβούνται γενικευμένες αντιδράσεις όλων των εργαζομένων που υπηρετούν στις Νοσηλευτικές Μονάδες όλης της χώρας.

Τι απάντηση έδωσε η 6η ΥΠΕ στο σχετικό ερώτημα που η ίδια αναφέρει ότι απηύθυνε στις 12-10-2021;

  1. Πως αιτιολόγησαν την άρνησή τους τα δύο μειοψηφίσαντα μέλη του Δ.Σ;

Γιατί δύο παλαιά και έμπειρα Τακτικά μέλη του Δ.Σ. φέρονται αδυνατούντα να παρασταθούν στη συνεδρίαση;

  1. Τέλος, το μείζον και σοβαρότερο ερώτημα: Το διόλου ευκαταφρόνητο συνολικό ποσό που αφορά τις υπηρεσίες καθαριότητας, σίτισης και φύλαξης της Ν.Μ. Άργους για το επερχόμενο έτος 2021 ανέρχεται κατά την εισήγηση σε 535.080,86 ευρώ. Στην κάλυψη των αντίστοιχων υπηρεσιών προσωπικού που προέβη η απελθούσα Διοίκηση για το επερχόμενο έτος 2020, επιλέχθηκε ο διαγωνισμός πρόσληψης προσωπικού με σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ. και όχι μέσω διαγωνισμού για ανάθεση σε εργολάβο.

Τη δυνατότητα αυτή , την παρείχε σχετικό έγγραφο (272/12-9-2019) του τότε Υφυπουργού κ. Κοντοζαμάνη με το οποίο χορηγούσε στις Διοικήσεις τη δυνατότητα να επιλέγουν έναν (1) από τους εναλλακτικούς τρόπους κάλυψης των σχετικών Υπηρεσιών με γνώμονα το δημοσιονομικό όφελος!

 Ποίοι ήσαν αυτοί οι τρόποι: α) Η σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ). β) Η εργολαβία     Τι ακολούθησε το τότε Δ.Σ;

  Αντιγράφω την απόφαση εκείνη (Θέμα 5ο της συνεδρίασης της 24-12-2019 – ΑΔΑ 6ΝΒΗ4690Β4-8ΣΗ):

«…Από την οικονομοτεχνική μελέτη με αριθ. 13925/19-11-2019, η οποία συντάχθηκε για την ΣΟΧ 1/2019 ανακοίνωση, προέκυψε ότι υπάρχει δημοσιονομική ωφέλεια με την επιλογή της πρόσληψης προσωπικού με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, σε σύγκριση με άλλες εναλλακτικές δυνατότητες (εργολάβος ή επικουρικό προσωπικό).

   Ιδού λοιπόν η λυδία λίθος!

   Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου κοστίζουν λιγότερο σε σύγκριση με εργολαβίες ή επικουρικό προσωπικό. Μία διαπίστωση που επαληθεύτηκε πολλάκις στο παρελθόν και εν προκειμένω κατέστη πλέον αυτονόητη. Τουναντίον στην παρούσα περίπτωση δεν έγινε αντίστοιχη οικονομοτεχνική μελέτη που θα απεδείκνυε τι συμφέρει οικονομικά το Ελληνικό Δημόσιο αλλά η Διοίκηση επέλεξε αυθαιρέτως και ίσως ιδεοληπτικά να χρησιμοποιήσει εργολάβο που θα αποκομίσει υπερκέρδη εις βάρος των αμοιβών των εργαζομένων επιβαρύνοντας και τον Δημόσιο φορέα με επί πλέον έξοδα.

  Οι απαντήσεις είναι αυτονόητες.

  Οι Νοσοκομειακοί και όλη η κοινωνία που θέλουν κι έχουν ανάγκη παροχής καθολικής Δημόσιας Υγείας, προσιτής για το λαό δεν θα ανεχθούν παρόμοιες εξοργιστικές αποφάσεις που διογκώνουν τα νοσοκομειακά έξοδα με παχυλές συμβάσεις υπέρ των ιδιωτών εργολάβων, συμπιέζουν τους μισθούς των εργαζομένων και συνθλίβουν τα εργασιακά τους δικαιώματα.

  Η ευνοιοκρατία και η εξυπηρέτηση των συμφερόντων των κρατικοδίαιτων εργολάβων δεν θα περάσουν.