Greek… DEKO boys με μισθό αρεοπαγίτη

Golden boys του Δημοσίου, απαραίτητα στελέχη της διοίκησης ή επικεφαλής οργανισμών και υπηρεσιών που… δεν υπάρχουν; Ο,τι κι αν πιστεύει κανείς, η πρωθυπουργική εντολή για συγχωνεύσεις-εξπρές και δραστικές μειώσεις στις αποδοχές των ανώτατων στελεχών ανοίγουν τον ασκό του Αιόλου στο άβατο της ελληνικής πραγματικότητας.

Οπως αποκάλυψε ο ΕΤ, πολλοί μάνατζερ του Δημοσίου λαμβάνουν με τρικ αμοιβές ακόμη και τριπλάσιες από τον πρόεδρο του Αρείου Πάγου. Σήμερα ο ETf φέρνει στο φως ότι εκατοντάδες φορείς και οργανισμοί λειτουργούν με αρμοδιότητες που αλληλοεπικαλύπτονται, ενώ υπάρχουν υπηρεσίες-φαντάσματα χωρίς ουσιαστική προσφορά, που απλώς υπερχρεώνουν το Δημόσιο.

Το βέβαιο είναι ότι οι μικτές μηνιαίες αμοιβές για δεκάδες μάνατζερ δημοσίων οργανισμών είναι υψηλότερες από το πλαφόν των 6.000 ευρώ που έθεσε ο πρωθυπουργός.

Οι ίδιοι δεν είναι βέβαια «υπεύθυνοι» για το ύψος των αποδοχών τους που ορίζεται από το κράτος. Ομως, σε μερικές περιπτώσεις, αυτές ξεπερνούν ακόμη και την «οροφή» που έχει τεθεί από το Σύνταγμα για αποδοχές χαμηλότερες από αυτές του προέδρου του Αρείου Πάγου (5.495,80 ευρώ για το 2006), καθώς στη μισθοδοσία προστίθεται έξτρα αποζημίωση για τις συνεδριάσεις των διοικητικών συμβουλίων. Χαμηλότερες είναι σε γενικές γραμμές οι αποδοχές των προέδρων.

Από τους πρώτους στη λίστα των υψηλά αμειβόμενων είναι ο διευθύνων σύμβουλος της ΚΕΔ κ. Κων. Γκράτσιος, ο οποίος έγινε γνωστός από την υπόθεση Βατοπαιδίου. Με υπουργική απόφαση της 1ης Μαρτίου 2007, η τακτική μηνιαία αποζημίωσή του ορίσθηκε στις 5.495,80 ευρώ, όμως το σύνολο των αμοιβών του φθάνει τις 14.436, καθώς λαμβάνει επιπλέον αποζημίωση 8.940 ευρώ μηνιαίως για τη συμμετοχή του στις συνεδριάσεις των Δ.Σ. της ΚΕΔ, ανεξαρτήτως του αριθμού συνεδριάσεων.

Στην ΕΑΒ, ο διευθύνων σύμβουλος Τάσος Φιλιππάκος ήρθε το 2004 από τις ΗΠΑ, ύστερα από καριέρα στον οικονομικό κλάδο και με υπόδειξη του τότε υπ. Αμυνας κ. Σπηλιωτόπουλου, για να φέρει μεγάλες παραγγελίες και να αναδείξει την ΕΑΒ σε βαλκανικό και βιομηχανικό επίπεδο. Οι συνολικές μηνιαίες αμοιβές του είναι 13.194 ευρώ, εκ των οποίων οι 7.698,37 είναι η έξτρα αποζημίωση για συμμετοχή στο Δ.Σ.

Στους περισσότερους συγκοινωνιακούς φορείς οι συνολικές αποδοχές των διευθυνόντων συμβούλων κυμαίνονται από 7.896 έως 9.496 ευρώ.

Ο κ. Γ. Γιαννούσης (9.496 ευρώ) έχει το θλιβερό προνόμιο να είναι ο επικεφαλής του πιο ζημιογόνου και προβληματικού οργανισμού. Ο ΟΣΕ «γράφει» καθημερινή ζημιά 2,4 εκατ.ευρώ. Στο κτίριο της οδού Καρόλου προσήλθε πέρυσι ως επιλογή του κ. Κ.Χατζηδάκη με αέρα Βρυξελλών, καθώς από το 1984 υπηρετούσε ως στέλεχος της Κομισιόν. Πρέπει να πετύχει τη συναίνεση των εργαζομένων για να προχωρήσει το πρόγραμμα εξυγίανσης και ανάμεσα σε άλλα να περιορίσει τις αλόγιστες δαπάνες προσωπικού. Ο ΟΣΕ εισπράττει ετησίως 105 εκατ. ευρώ από τα εισιτήρια και η λειτουργία του κοστίζει 800 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατ. αποτελούν μισθοδοσία.

Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ο κ. Ηλίας Καβαλιεράκης είναι ο διευθύνων σύμβουλος της κρατικής εταιρίας που φλερτάρει με την πτώχευση από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της. Ιδρύθηκε το 2007 και σημείωσε ζημιές 155 εκατ. ευρώ εξαντλώντας τα ίδια κεφάλαια, τα οποία κατέστησαν αρνητικά κατά 40 εκατ. ευρώ. Είναι πολιτικός επιστήμονας, προερχόμενος από τις Βρυξέλλες όπου εργάστηκε επί πολλά χρόνια ως μόνιμο στέλεχος της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπίας και στη συνέχεια ως στέλεχος του Ευρωκοινοβουλίου.

Ο κ. Αβραάμ Γούναρης (9.496 ευρώ) κρατάει το τιμόνι του ΟΑΣΑ τον τελευταίο χρόνο. Τριάντα οκτώ ετών σήμερα, έχει συνεχή παρουσία στις αστικές συγκοινωνίες από το 2004, που ανέλεβε διοικητής των ΗΛΠΑΠ. Οικονομολόγος και δραστήριος στα διοικητικά του καθήκοντα. Η πραγματικότητα όμως των ελλειμμάτων συνεχίζεται. Το συγκεντρωτικό έλλειμμα των τεσσάρων επιχειρήσεων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ και ΟΑΣΑ) ανήλθε σε €470,6 εκατ. το 2007, δηλαδή στο 31,9% του συνολικού ελλείμματος των ΔΕΚΟ.

Ο κ. Γ. Στεργίου (9.496 ευρώ) είναι διευθύνων σύμβουλος της ΕΘΕΛ. Προέρχεται από την αγορά ως διευθυντής ανάπτυξης δικτύου πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Toyota Hellas, ενώ προηγουμένως απασχολούνταν στη Shell Hellas.

Ο κ. Παν. Κανελλόπουλος (8.996 ευρώ μηνιαίως) είναι ο 40χρονος διευθύνων σύμβουλος των ΗΛΠΑΠ. Χημικός μηχανικός, είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων στο ALBA και στο Imperial College του Λονδίνου. Εχει δώσει βάρος στην αντιμετώπιση φαινομένων διαφθοράς στον οργανισμό, καταθέτοντας σχετικές μηνύσεις στη Δικαιοσύνη, και στην ανάπτυξη προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Στις Ολυμπιακές Αερογραμμές ο κ. Πύρρος Παπαδημητρίου, 44 ετών δικηγόρος – οικονομολόγος, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, όπως όλα δείχνουν θα είναι ο τελευταίος και κρίσιμος κρίκος μιας μακράς αλυσίδας προσώπων που διοίκησαν την Ολυμπιακή, μέχρι τη σημερινή χρεοκοπία. Εκτός απροόπτου η εταιρία με τη σημερινή της μορφή, αφού προχωρήσει η αποκρατικοποίηση, θα οδηγηθεί σε πτώχευση και εκκαθάριση με την υπογραφή του. Ο κ. Παπαδημητρίου αμείβεται με 8.496 ευρώ μηνιαίως, όπως και ο συνάδελφός του κ. Γ. Χαλκίδης στην Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες.

Του Αρ. Βαρβαρέσου