Καλά ανταποκρίνονται οι υπηρεσίες Υγείας δείχνουν οι έρευνες

Του Βασίλη ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ Ως “μέτρια προς ικανοποιητική και αργά βελτιούμενη” χαρακτήρισε χθες ο καθηγητής Οικονομικών της Υγείας Γ. Κυριόπουλος την αίσθηση των πολιτών για την ανταπόκριση των υπηρεσιών Υγείας στη χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία από έρευνα σε 4.028 νοικοκυριά, που πραγματοποίησε η Εθνική Σχολή Δημοσίας Υγείας (ΕΣΔΥ). Τα στοιχεία παρουσιάσθηκαν σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή το 2ο πανελλήνιο συνέδριο για τη Διοίκηση, τα Οικονομικά και τις Πολιτικές Υγείας, που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στις 13 – 16 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με την έρευνα, το 62,1% των ερωτηθέντων θεωρούν ως πολύ καλή και καλή την ανταπόκριση των πρωτοβάθμιων υπηρεσιών Υγείας, έναντι του 28,6% που την θεωρούν μέτρια και του 9,3% που τη θεωρούν πολύ κακή και κακή, ενώ το 51,4% των ερωτηθέντων θεωρούν ως καλή και πολύ καλή την ανταπόκριση των νοσοκομειακών υπηρεσιών Υγείας, έναντι του 28,6% που τη θεωρούν μέτρια και του 19,9% που τη θεωρούν κακή και πολύ κακή. Επίσης, το 69,2% θεωρεί ότι οι επαγγελματίες Υγείας τους αντιμετώπισαν με αξιοπρέπεια, το 64,5% είχε καλή και πολύ καλή επικοινωνία με τους επαγγελματίες Υγείας, το 62,6% είχε πολύ καλή και καλή συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων, το 78,7% διεπίστωσε καλή και πολύ καλή εμπιστευτικότητα των πληροφοριών, το 59,5% είχε καλή και πολύ καλή δυνατότητα επιλογής του υγειονομικού προσωπικού, ενώ το 62% αξιολογεί ως καλό και πολύ καλό το περιβάλλον της περίθαλψης. Ο Γ. Κυριόπουλος ανέφερε ότι η έρευνα χρησιμοποίησε νέα μεθοδολογικά εργαλεία του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και οι ερωτηθέντες είχαν προσέλθει ένα μήνα πριν από την έρευνα σε πρωτοβάθμιες υπηρεσίες Υγείας, δημόσιες ή ιδιωτικές, και ένα χρόνο πριν σε νοσοκομειακές υπηρεσίες Υγείας. Πρέπει να σημειώσουμε, πάντως, ότι τα υψηλά ποσοστά ικανοποίησης των ερωτηθέντων από την ανταπόκριση των υπηρεσιών Υγείας ενδέχεται να μην αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, καθώς οι σχετικοί δείκτες είναι ποσοτικοί και δεν έχουν ενσωματώσει ποιοτικά στοιχεία και χαρακτηριστικά, όπως είναι οι αναμονές και οι προσδοκίες των πολιτών από τις υπηρεσίες Υγείας. Εάν οι προσδοκίες είναι χαμηλές, τότε ακόμη και μία μέτρια ή ακόμη και κακή ανταπόκριση μπορεί να εμφανισθεί ως καλή στις αισθήσεις των πολιτών, ένσταση την οποία, όμως, απορρίπτει ο Γ. Κυριόπουλος. Ο καθηγητής ισχυρίσθηκε ότι “δεν υπάρχει λόγος να έχουμε χαμηλές προσδοκίες από τις υπηρεσίες Υγείας, όταν διαπιστώνουμε ανάπτυξη του συνολικού επιπέδου της ποιότητας ζωής, αλλα και του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών Υγείας”… Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, τέλος, “από το δείγμα φαίνεται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό ανδρών και γυναικών δηλώνει καλή ανταπόκριση για τις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες Υγείας, ενώ σε όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες η επικρατέστερη απάντηση είναι η καλή ανταπόκριση, με εξαίρεση την κατηγορία που δηλώνει μηδενικά εισοδήματα”. Επίσης, “το μεγαλύτερο ποσοστό ανδρών και γυναικών δηλώνει καλή ανταπόκριση για τις νοσοκομειακές υπηρεσίες Υγείας, ενώ τα μεγαλύτερα ποσοστά τω νεότερων και των πιο ηλικιωμένων χρηστών των υπηρεσιών Υγείας του δείγματος εκφράζουν χαμηλότερη ανταπόκριση από τις δευτεροβάθμιες υπηρεσίες Υγείας σε σχέση με τις λοιπές ηλικιακές ομάδες”.