Με ψαροκάικα, σκάφη αναψυχής, ακόμη και το πλοίο της γραμμής, οι περισσότερες πλωτές διακομιδές ασθενών στα νησιά
Εκατοντάδες ασθενείς μεταφέρονται κάθε χρόνο στα νησιωτικά νοσοκομεία με… ψαροκάικα και άλλα ιδιωτικά πλεούμενα τα οποία ελέγχονται για την αξιοπλοΐα τους, όχι όμως και για την καταλληλότητά τους ως προς τη μεταφορά ασθενών ή τραυματιών. Η αρμοδιότητα του ελέγχου αυτών των σκαφών γίνεται «μπαλάκι» ανάμεσα στο λιμενικό σώμα και τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας. Και οι δύο πλευρές, πάντως, συμφωνούν πως πολλοί ασθενείς μεταφέρονται σε ακατάλληλες συνθήκες προκειμένου να λάβουν ιατροφαρμακευτική φροντίδα.
Κάθε φορά που προκύπτει ανάγκη μεταφοράς κάποιου ασθενούς διά θαλάσσης το ΕΚΑΒ υποβάλλει αίτημα για κινητοποίηση πλωτού μέσου στο θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Στη συνέχεια ειδοποιείται το Λιμενικό που αναζητά διαθέσιμο σκάφος. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμο περιπολικό ή ναυαγοσωστικό, οι αρμόδιοι ανατρέχουν στη λίστα με τα ιδιωτικά σκάφη που χρησιμοποιούνται σε… ώρα ανάγκης. Σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όταν επιλέγεται κάποιο ιδιωτικό σκάφος αποστέλλεται έγγραφο στο ΕΚΑΒ το οποίο καλείται να αποδεχτεί ή όχι το συγκεκριμένο σκάφος για τη μεταφορά του ασθενούς.
Ωστόσο, από τη διοίκηση του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας ανέφεραν την Πέμπτη πως το έγγραφο είναι απλώς ενημερωτικό. Αλλωστε, ούτε η διοίκηση ούτε οι γιατροί του ΕΚΑΒ είναι σε θέση να γνωρίζουν το είδος και την κατάσταση των ιδιωτικών σκαφών.Στη μέση οι ασθενείς
Στη… μέση της διαφωνίας βρίσκονται βέβαια οι ασθενείς που επιβιβάζονται θέλοντας και μη σε όποιο διαθέσιμο καΐκι υπάρχει.
Τη χρονιά που πέρασε 326 ασθενείς μεταφέρθηκαν με πλωτά του Λιμενικού -περιπολικά ή ναυαγοσωστικά- ενώ περισσότεροι (384) ήταν εκείνοι που έφτασαν σε υγειονομικό σχηματισμό με… ψαροκάικο, σκάφος αναψυχής ή άλλου είδους ιδιωτικό σκάφος. Φέτος, μέχρι και το τέλος Ιουλίου, πραγματοποιήθηκαν 378 θαλάσσιες μεταφορές ασθενών, από τις οποίες μόνον οι 177 έγιναν με σκάφη του Λιμενικού. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η τελευταία αυτή περίπτωση είναι και η συχνότερη, αφού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, μπορεί να περάσουν πολλές μέρες. Σε σπανιότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται ακόμη και πλοία της γραμμής.
Τα πλωτά μέσα επιστρατεύονται στις περιπτώσεις που για οποιοδήποτε λόγο δεν μπορεί να γίνει αεροδιακομιδή των ασθενών, δηλαδή όταν δεν επιτρέπεται για ιατρικούς λόγους, όταν τα πτητικά μέσα που διατίθενται από την Πολεμική Αεροπορία είναι απασχολημένα σε άλλη αποστολή.
Οπως και να ’χει, οι αεροδιακομιδές εξακολουθούν να είναι διπλάσιες από τις θαλάσσιες μεταφορές ασθενών. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Υγείας συζητείται το ενδεχόμενο να αποκτήσει το ΕΚΑΒ πλωτά ασθενοφόρα. Τέτοιου είδους σκάφη, όμως, κοστίζουν πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ έκαστο ενώ για την απόκτησή τους θα πρέπει να λυθούν ζητήματα όπως η στελέχωση και η χωροταξική κατανομή.