Εδώ και χρόνια ο Θερμαϊκός Κόλπος, το αναντικατάστατο πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζεται από την επίσημη κρατική πολιτική και το τοπικό πολιτικό κατεστημένο ως εμπόδιο και κακοδαιμονία, ως «βάρος» και αποδέκτης κάθε λογής ρύπων, με μόνη προοπτική την περαιτέρω υποβάθμισή του. Το καταστροφικό μοντέλο «ανάπτυξης» που επιλέγεται δεν λαμβάνει υπόψη του ούτε το περιβάλλον ούτε και τους ανθρώπους που ζουν μέσα σ’ αυτό. Ο Θερμαϊκός αντιμετωπίζεται με την ίδια περιφρόνηση που επιφυλάσσεται στα δάση, τις λίμνες και τα ποτάμια του νομού Θεσσαλονίκης. Αλλά το μέλλον μιας πόλης που συμπεριφέρεται εχθρικά στη θάλασσά της, τα ποτάμια, τα δάση και τις λίμνες της, δε μπορεί παρά να είναι ζοφερό. Η επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης 10/28 του αεροδρομίου Μακεδονία, κατά 1.000 μ. μέσα στην θάλασσα, υποθηκεύει το μέλλον του Θερμαϊκού κόλπου και των παράκτιων κοινοτήτων του. Το φαραωνικό έργο της επέκτασης μέσα στη θάλασσα, και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, (μασίφ κατασκευή, με μπάζωμα φερτών υλικών που ανέρχονται στα
7.000.000 μ
3
) είναι:
· Περιβαλλοντικά καταστροφικό έργο, γιατί θα τροποποιήσει δραστικά την παράκτια δυναμική, θα αλλάξει τις ισορροπίες κίνησης και απόθεσης άμμου, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν έντονες διαβρώσεις στις ακτές της Καλαμαριάς, της Περαίας, των Ν. Επιβατών και της Αγίας Τριάδας και έντονες προσχώσεις ένθεν και ένθεν της επέκτασης. Το έργο αυτό δημιουργεί σοβαρές απειλές για συρρίκνωση ή και εξαφάνιση της τελευταίας αμμώδους παραλίας, στη Θεσσαλονίκη, επιβάλλοντας -αργά ή γρήγορα- τσιμεντοποίηση των ακτών και πιέσεις για περαιτέρω μπαζώματα στο όνομα πλέον της εκ των υστέρων προστασίας των ακτών της!
· Επικίνδυνο έργο, γιατί αν και εκτελείται πάνω σε σεισμογενή περιοχή (ρήγμα Ανθεμούντα) κανείς δεν εξέτασε -ούτε μελετητές, ούτε συναρμόδια Υπουργεία, ούτε φορείς της Πολιτείας- το ενδεχόμενο βίαιης ανατροπής των γεωδυναμικών ισορροπιών, από την τοποθέτηση του τεράστιου βάρους που αντιπροσωπεύουν τα 7.000.000 μ
3
υλικά μπαζώματος.Το ίδιο το έργο θα είναι ασφαλές; Επίσης, δεν εξετάστηκε το υπαρκτό στο Θερμαϊκό φαινόμενο της καθίζησης σε συνδυασμό με την άνοδο της στάθμης των υδάτων λόγω των κλιματικών αλλαγών. Αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα για να μην έχουν μελετηθεί εξαντλητικά.
· Κοινωνικά επιζήμιο έργο, γιατί ήδη από το στάδιο της κατασκευής του, θέτει σοβαρά προβλήματα επαγγελματικής αβεβαιότητας για μια σειρά δραστηριότητες που στηρίζονται στη θάλασσα και τις ακτές (αλιεία, οστρακοκαλλιέργεια, τουρισμός, αναψυχή κ.λ.π.) πριν ακόμη ολοκληρωθεί.
· Οικονομικά μη βιώσιμο έργο, αφού κατασκευάζεται μέσα σ’ ένα ραγδαίως αναπτυσσόμενο οικιστικό περιβάλλον. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η λειτουργία του συγκεκριμένου αεροδρομίου, μέσα σε κατοικημένη περιοχή, θα αρχίσει να απαξιώνεται και να δημιουργεί ευρύτερα προβλήματα στη λειτουργία της πόλης, με συνέπεια την αναπόφευκτη μεταφορά του όπως έγινε στην Αθήνα, το Ηράκλειο και τη Ρόδο. Εξ’ άλλου, «τα δεδομένα που ελήφθησαν υπόψη κατά τη σύνταξη του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης του Αεροδρομίου Θεσσαλονίκης Μακεδονία -πριν 15 χρόνια- πρέπει να επικαιροποιηθού, για να επιβεβαιωθεί αν εξακολουθούν να ισχύουν όσα λήφθηκαν υπόψη» (Επιστολή ΤΕΕ/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ).
· Ηθικά απαράδεκτο έργο, γιατί κατασκευάζεται με αυταρχικές αποφάσεις, χωρίς τις νομοθετικά κατοχυρωμένες και δημοκρατικά απαραίτητες διαδικασίες «δημόσιας διαβούλευσης», και με ελλιπείς έως προσβλητικές για την κοινή νοημοσύνη Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Επιπλέον, η τροποποίηση της ΜΠΕ του έργου ακολούθησε «υπόγεια διαδρομή», ώστε να αφεθεί τελικά στη δικαιοδοσία έγκρισης του Περιφερειάρχη, χωρίς καμία ενημέρωση των πολιτών. Έτσι παραβιάστηκε η δημοκρατική αρχή της «κοινωνικής και δημόσιας διαβούλευσης» σχετικά με ένα έργο που θα σημαδέψει τη Θεσσαλονίκη και το μέλλον των κατοίκων της. Επίσης, κανένας πολίτης δεν μπορεί να έχει πληροφόρηση για την πορεία και τις άμεσες επιπτώσεις, γιατί έχει επιβληθεί «στρατιωτική μυστικότητα» και πλήρης αδιαφάνεια σχετικά με την κατασκευή του έργου.
Οι αρνητικές επιπτώσεις του έργου έχουν ήδη γίνει εμφανείς. Ο Θερμαϊκός Κόλπος, αντιμετωπίζεται από την εταιρεία κατασκευής, ως «ελεύθερος χώρος» απόρριψης των υλικών απόξεσης του βυθού στην περιοχή του έργου. Η έγκαιρη κινητοποίηση των πολιτών απέτρεψε και τη μετατροπή του σε σκουπιδότοπο για τη φορτηγίδα που χρησιμοποιούνταν για μεταφορά μπάζων και εξόκειλε. Υπάρχουν υπόνοιες ότι αντλούνται τα υπόγεια νερά κάτω από το χώρο του μπαζώματος. Το ολοένα αυξανόμενο θράσος της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο υποστηρίζει με κάθε τρόπο τα συμφέροντα της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το έργο, είχε ως αποτέλεσμα τις πρόσφατες προσχηματικές κινήσεις στο Δήμο Θερμαϊκού, με στόχο την υφαρπαγή της άμμου των ακτών, επιχείρηση η οποία συνάντησε την κατακραυγή και την αντίδραση των πολιτών.
Ο Θερμαϊκός κινδυνεύει σοβαρά!
· Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στους παράκτιους αλιείς, και όλους τους επαγγελματίες που ζουν από την θάλασσα και τις ακτές. Δηλώνουμε την θέλησή μας να αγωνιστούμε, για την αποτροπή κάθε αμμοληψίας, από τον βυθό ή τις ακτές του Θερμαϊκού για χρήση υλικών κατασκευής.
· Η οριστική λύση, για να αντιμετωπιστεί η αχρήστευση του «αλιευτικού καταφυγίου» στους Ν. Επιβάτες από τις προσαμμώσεις, είναι ο επανασχεδιασμός και η ανακατασκευή του. Πρόσκαιρη λύση είναι η απομάκρυνση της άμμου και η επανατοποθέτησή της στις εγγύς παραλίες, πάντα μετά από αξιόπιστες ΜΠΕ και σε «Δημόσια, Κοινωνική διαβούλευση» με τους Πολίτες.
· Ήμασταν και παραμένουμε αντίθετοι με την επέκταση του διαδρόμου 10/28 μέσα στη θάλασσα, κυρίως για τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες που ενέχει το συγκεκριμένο έργο. Θα προσπαθήσουμε με κάθε δημοκρατικό και κοινωνικά δίκαιο τρόπο, να αναδείξουμε τους κινδύνους για το Θερμαϊκό, τις ακτές και του. Θέλουμε να αποτρέψουμε τις αρνητικές επιπτώσεις, σε κάθε στάδιο της κατασκευής του έργου, που προχωρά αγνοώντας τις κοινωνικές διαμαρτυρίες. Μέχρι να πείσουμε Πολιτεία και κατοίκους, ότι το μόνο σωστό και ολοκληρωμένο μέτρο αποτροπής των επιπτώσεων, είναι η όσο το δυνατόν γρηγορότερη εγκατάλειψη αυτού του καταστρεπτικού και επικίνδυνου έργου και η αποκατάσταση της ζημίας που ήδη έχει γίνει.