Οδηγώντας συνανθρώπους μας στον θάνατο

Η κατάληψη της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης παρεμποδίζει το έργο των ασθενοφόρων στις εθνικές οδούς

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΠΙΤΣΙΚΑ |

Από τον ασύρματο του ασθενοφόρου ακούγεται συνομιλία με το Κέντρο του ΕΚΑΒ: «Κέντρο, είμαστε στα 200 μέτρα από το σημείο του περιστατικού.Προσπαθούμε να προσεγγίσουμε,αλλά είναι δύσκολο. Η ΛωρίδαΕκτακτης Ανάγκης είναι γεμάτηαυτοκίνητα». Γιατρός εδώ και πολλά χρόνια, ο κ. Δ. Πύρρος, διευθυντής ιατρικών υπηρεσιών του ΕΚΑΒ, έχει αντιμετωπίσει πάμπολλες φορές την τραγωδία της «κλειστής ΛΕΑ». Η «βουλιμία» οδηγών που επιχειρούν να κερδίσουν έστω και ένα λεπτό από το μποτιλιάρισμα στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας τούς οδηγεί στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), η οποία βρίσκεται στη δεξιότερη πλευρά της οδού, πέρα απότη συνεχή διαγράμμιση. «Τι κι αν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται η ΛΕΑ σαν “αόρατο”κομμάτι του δρόμου,καθώς εκεί επιτρέπεταινα κυκλοφορούνμόνο ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα, σωστικάσυνεργεία…»τονίζει ο κ. Πύρρος.

Χρόνια τώρα στις μεγάλες εξόδους, όπως αυτή του Πάσχα, αλλά και καθημερινά τις ώρες αιχμής υπάρχει ένα μόνιμο χαρακτηριστικό στην οδική συμπεριφορά μας: ηκατάργηση της ΛΕΑ, η οποία μπορεί να ισοδυναμεί ακόμη και με την καταδίκη σε θάνατο ενός συνανθρώπου μας που κινδυνεύει αβοήθητος, καθώς δεν μπορεί να τον πλησιάσει ασθενοφόρο! Πόσω μάλλον τα θηριώδη οχήματα της Πυροσβεστικής που δεν μπορούν να ανοίξουν δρόμο ανάμεσα σε μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα. Η οδική συμπεριφορά εκφράζεται, όπως σημειώνει ο γιατρός του ΕΚΑΒ, και σε περιπτώσεις τροχαίων στις εθνικές οδούς αλλά και σε κανονική ροή, όταν με το πρώτο μποτιλιάρισμα πολλοί οδηγοί την καταλαμβάνουν.

«Εξακολουθώ να πιστεύω ότι δεν είναι θέμα ενημέρωσης,αλλά αντανακλαστικώνκαι κουλτούρας συνολικήςστην οδήγηση. Εζησα την Ολυμπιακή Λωρίδα, ως αναπληρωτήςδιευθυντής των ιατρικών υπηρεσιών των Ολυμπιακών Αγώνων.Δεν είδα κανέναν να την παραβιάζει.Με αυτόν τον τρόπο έπρεπενα αντιμετωπίζεται η ΛΕΑ στο εθνικό δίκτυο» σημειώνει ο κ. Πύρρος. Η πρώτη και τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης είχε γίνει το 2007, χρονιά που μπήκε η ΛΕΑ στον αναμορφωμένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Σαν να μην πέρασε μια μέρα. Μπήκε στον ΚΟΚ, αλλά όχι στη ζωή μας. Το αστυνομικό δελτίο κατά καιρούς δίνει θλιβερές ειδήσεις που συνδέονται με την καταστρατήγηση της χρήσης της. Οπως τον περασμένο Ιούλιο, όταν σημειώθηκε τροχαίο δυστύχημα στην Εγνατία οδό, λίγο πριν από τη διασταύρωση της Μέστης στον Νομό Ροδόπης. Οδηγός που κινούνταν στη ΛΕΑ έπεσε με ταχύτητα επάνω σε ακινητοποιημένο λόγω βλάβης αυτοκίνητο. Θύμα ένα 14χρονο παιδί. Κάποια ιστολόγια ασχολούνται με το ζήτημα. Οπως ο «yannispap – paramagazo» που περιέγραψε μια καθημερινή ημέρα του Ιανουαρίου του 2010: «Το μεσημέρι οδηγούσαστην Εθνική οδό Αθηνών- Λαμίας.Λίγο πριν από τον κόμβο της Μεταμόρφωσηςτα αυτοκίνητα προχωρούσαν σημειωτόν. Αυτό συμβαίνει σχεδόν κάθε μέρα και το μόνο που χρειάζεται εκείνη τη στιγμή είναι ψυχραιμία και υπομονή.Ομωςδεν φτάνει. Οπως όλοι οι ενημερωμένοι-πολιτισμένοι οδηγοί,γνωρίζουμε και βλέπουμε καθημερινάτηλωρίδα έκτακτης ανάγκης.Κάποιοι ασυνείδητοι, βλέπονταςτο κυκλοφοριακό κομφούζιο,έμπαιναν σε αυτήμε μεγάλες ταχύτητες, ώσπου και εκείδημιουργούνταντο αδιαχώρητο. Ενώ βρισκόμουν στη μεσαία από τρεις κανονικές λωρίδες κυκλοφορίας, άκουσα τη σειρήνα ασθενοφόρου και από τον καθρέφτη είδα τον οδηγό του να κάνει ελιγμούς μεταξύαριστερής και μεσαίας λωρίδαςγια να ξεφύγει. Δεν προσπάθησεκαν να πλησιάσει τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, διότι αυτό θα ήταν μάταιο».

Τα δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες

Νωρίτερα, όπως κάθε Πάσχα, θα διακοπεί η κυκλοφορία των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ τα δρομολόγια θα γίνονται όπως τις αργίες.

Το Μ. Σάββατο 3.4.2010 τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ και τα τρόλεϊ θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία σταδιακά ώστε στις 23.00 να βρίσκονται στα αμαξοστάσια. Ωστόσο θα ενισχυθούν οι λεωφορειακές γραμμές που εξυπηρετούν λιμάνια, σταθμούς τρένων και υπεραστικών λεωφορείων, καθώς και το αεροδρόμιο.

Νωρίτερα θα αποσυρθούν και οι τελευταίοι συρμοί του μετρό και των ΗΣΑΠ, ενώ δεν θα ισχύσουν τα μεταμεσονύχτια δρομολόγια του Σαββατοκύριακου.

Επίσης, πιο αραιά θα είναι τα δρομολόγια του τραμ τις ημέρες του Πάσχα, αλλά οι γραμμές θα λειτουργούν όλο το 24ωρο στις 2/4 και 3/4, όπως γίνεται κάθε Παρασκευή και Σάββατο. Για περισσότερες πληροφορίες το επιβατικό κοινό μπορεί να απευθύνεται στο τηλεφωνικό κέντρο 185 του ΟΑΣΑ και στην ιστοσελίδα με διεύθυνση http: //www.oasa.gr Γ. ΣΚΟΥΤΕΛΗΣ, οδοντίατρος

«Η λογική της ζούγκλας»

«Οργίζομαι. “Κοκόρια”-οδηγοί προσπερνούν, με ταχύτητα κιόλας, από δεξιά, από τη λωρίδα ασφαλείας. Επιτέλους, ας σταματήσουμε να είμαστε οι ελεεινοί που προσπαθούμε να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας ως κέντρο του κόσμου, καταπατώντας τα δικαιώματα του άλλου. Και δίπλα άνθρωποι να κινδυνεύουν να πεθάνουν γιατί δεν μπορούν να φτάσουν στο νοσοκομείο, αφού το οδόστρωμα έχει καταληφθεί από “βιαστικούς” και “ξύπνιους”. Από την άλλη, είναι χαλαρή έως ανύπαρκτη η αστυνόμευση. Η Τροχαία κοιμάται. Αφηνόμαστε στη λογική της ζούγκλας, για κάτι που θα έπρεπε να γίνονται συνεχείς καμπάνιες ενημέρωσης. Είναι σαν να θέλει η εξουσία συνενόχους στην εμπέδωση παράνομων συμπεριφορών».

ΑΝΔΡ. ΚΟΡΔΟΛΑΙΜΗΣ

, διευθυντής Τροχαίας στο Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ.

«Αντικοινωνική συμπεριφορά»

«Είναι ζωτικής σημασίας και ένδειξη υψίστης ανθρωπιάς να μην παραβιάζει κανείς τη ΛΕΑ, διότι αυτή σώζει ζωές. Είναι ευθύνη της Τροχαίας- και της Πολιτείας- να ενημερώνει για την αξία της και να επιτηρεί αυστηρά την εφαρμογή του ΚΟΚ. Είναι όμως αναγκαίο και ο κάθε πολίτης να “σπάσει” την αδιαφορία του. Η είσοδος οδηγών που ελαφρά τη καρδία επιδιώκουν να γλιτώσουν λίγα λεπτά καθυστέρησηςμπορεί να αποβεί μοιραία για τον συνάνθρωπο που καίγεται, για τον τραυματισμένο ή τον ασθενή. Ειδικά αυτή η παράβαση αφορά συμπεριφορά αντικοινωνική, δείχνει αδιαφορία, εκδήλωση ατομικισμού και έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας. Είναι ένας επικίνδυνος και ανάλγητος “ωχαδερφισμός”».

Οι αυτοκινητόδρομοι με ΛΕΑ

343 Αττική οδός 343 Εγνατία οδός, σε όλο το μήκος της (680 χιλιόμετρα) 343 Αθηνών- Θεσσαλονίκης, σχεδόν στο σύνολό της, με εξαίρεση σημεία όπου εκτελούνται έργα (στο ύψος της Λαμίας και στον Πλαταμώνα)

343 Αθηνών- Κορίνθου, με εξαίρεση σημεία όπου εκτελούνται έργα 343 Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου- Τρίπολης ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΛΩΡΙΔΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ

344 Προορίζεται αποκλειστικά και μόνο για την κίνηση οχημάτων άμεσης βοήθειας (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά κτλ.).

344 Απαγορεύεται η χρήση της ως εναλλακτικής λωρίδας κυκλοφορίας ή ως σημείου στάθμευσης.

344 Κατ΄ εξαίρεσιν επιτρέπεται η χρήση της αν όχημα ακινητoπoιηθεί αναγκαστικά επί τoυ oδoστρώματoς από βλάβη ή άλλη αιτία.

344 Στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπονται αυστηρές ποινές για τους παραβάτες που κινούνται στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης: πρόστιμο 200 ευρώ, 9 βαθμοί στο πόιντ σύστεμ και 20ήμερη αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης, της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος.

344 Από την 1η Ιανουαρίου ως τη Μεγάλη Τετάρτη στο λεκανοπέδιο της Αττικής η Τροχαία έκοψε 302 κλήσεις για παράβαση σχετικά με τη ΛΕΑ.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=323499&ct=1&dt=01/04/2010#ixzz0jqTb25AV