Στις 4 Νοεμβρίου ξεκινά η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης «Πόθεν Έσχες» για τους υπόχρεους για τη χρήση 2022.
Πρόκειται για μία υποχρέωση που αφορά πολλούς επαγγελματίες και δημόσιους λειτουργούς, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονται και οι Διευθυντές ΕΣΥ, οι οποίοι οφείλουν να δηλώσουν πλήρως τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Η υποχρέωση αυτή εξυπηρετεί τη διαφάνεια, εξασφαλίζοντας ότι οι υπόχρεοι δηλώνουν και ελέγχουν την εξέλιξη των περιουσιακών τους στοιχείων. Ειδικότερα, για το 2023 υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με την περίπτωση, οι οποίες εξειδικεύονται στην απόφαση των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Νέες ημερομηνίες για Υποβολή Δηλώσεων
Για τους περισσότερους υπόχρεους, η δυνατότητα υποβολής της ετήσιας δήλωσης για το 2022 ανοίγει στις 4 Νοεμβρίου. Ωστόσο, για τους υπόχρεους που απέκτησαν την υποχρέωση δήλωσης εντός του χρονικού διαστήματος 28 Φεβρουαρίου 2023 έως 30 Σεπτεμβρίου 2024, η ημερομηνία υποβολής της αρχικής δήλωσης τίθεται στις 18 Νοεμβρίου 2023. Έτσι, δημιουργείται μία ευέλικτη προσέγγιση ως προς τις ημερομηνίες και προθεσμίες ανάλογα με την περίοδο απόκτησης της υποχρέωσης.
Από 4 Νοεμβρίου 2023: Έναρξη υποβολής για την ετήσια δήλωση του 2022.
Από 18 Νοεμβρίου 2023: Υποβολή ετήσιας δήλωσης για το 2023 και αρχικής δήλωσης για νέους υπόχρεους (με απόκτηση ιδιότητας από 28/2/2023 έως 30/9/2024).
Πώς υποβάλλεται η Δήλωση Πόθεν Έσχες;
Η υποβολή της δήλωσης γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ, η οποία έχει διασυνδεθεί με άλλα κεντρικά μητρώα για να διασφαλίσει την αυτόματη εισαγωγή των στοιχείων των υπόχρεων. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει την άμεση μεταφορά των οικονομικών και προσωπικών δεδομένων των υπόχρεων στην εφαρμογή, επιταχύνοντας και απλοποιώντας την υποβολή της δήλωσης.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση προβλέπει ότι τα απαραίτητα στοιχεία θα αντλούνται από την ΑΑΔΕ και θα περιλαμβάνουν:
Εισοδήματα, τραπεζικούς λογαριασμούς, οχήματα, σκάφη, επιχειρηματικές συμμετοχές και δάνεια.
Βήμα βήμα η διαδικασία
1. Για την υποβολή ΔΠΚ ο κάθε υπόχρεος πρέπει να εισέλθει στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος «Πόθεν Εσχες» στην ιστοσελίδα www.pothen.gr, κατόπιν αυθεντικοποίησης με χρήση των προσωπικών κωδικών-διαπιστευτηρίων του στο taxisnet.
Ο υπόχρεος, μετά την αυθεντικοποίησή του, πρέπει να μεταφέρει στη ΔΠΚ με αυτόματο τρόπο μέσω της διαλειτουργικότητας της εφαρμογής τα δεδομένα για τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία του και συγκεκριμένα:
α) τα δεδομένα της τελευταίας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε1) του έτους στο οποίο αφορά η ΔΠΚ, η οποία υποβλήθηκε ηλεκτρονικά,
β) τα στοιχεία των ακινήτων, που περιλαμβάνονται στην περιουσιακή του κατάσταση κατά την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους από αυτό στο οποίο αφορά η ΔΠΚ αν η Δ.Π.Κ. είναι ετήσια, ή του τρέχοντος έτους, αν η ΔΠΚ είναι αρχική, όπως αυτά τα στοιχεία τηρούνται ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ,
δ) στοιχεία θυρίδων, των οποίων είναι δικαιούχος,
ε) στοιχεία για οχήματα κάθε χρήσης, πλωτά ή εναέρια μεταφορικά μέσα, όπως αυτά τηρούνται ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ και στο Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
στ) συμμετοχές σε κάθε είδους εταιρίες ή επιχειρήσεις, όπως αυτά τηρούνται ηλεκτρονικά στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), εκτός από αυτά που αφορούν σε ανώνυμες εταιρίες
ζ) ειδικά οι υπόχρεοι που είναι πολιτικά πρόσωπα, αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης και δικαστικοί λειτουργοί τα στοιχεία για κάθε είδους δανειακές υποχρεώσεις κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, εφόσον καθεμία από αυτές υπερβαίνει το ποσό των 5.000 ευρώ.