Μεγαλύτερες περικοπές στα επιδόματα των δημοσίων υπαλλλήλων σχεδιάζει η κυβέρνηση, που προωθεί τη μείωσή τους από 10% έως 20%, αλλά και την κατάργηση είτε ολόκληρου είτε του μισού 14ου μισθού. Σήμερα, ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα συναντηθεί με τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου και σύμφωνα με πληροφορίες το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει τη λήψη επιπλέον μέτρων που θα επιφέρουν μεγαλύτερη εξοικονόμηση από τα 3,5 δισ. ευρώ τα οποία φαίνεται ότι ζητεί η Κομισιόν. Στόχος είναι να «εκπλήξει θετικά» τις αγορές και αυτές με τη σειρά τους να μειώσουν το υψηλό κόστος δανεισμού που έχουν επιβάλει στο Δημόσιο.
Στα μέτρα αυτά θα περιλαμβάνεται, εκτός απροόπτου, η περικοπή των επιδομάτων κατά 10% στους περισσότερους δημοσίους υπαλλήλους και 20% στους υψηλόμισθους. Παράλληλα, όλοι οι εργαζόμενοι στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα κινδυνεύουν να χάσουν από μισό έως ένα μισθό, ενώ δεν αποκλείεται το μέτρο αυτό να επεκταθεί και στον ιδιωτικό τομέα, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, ΦΠΑ, νέες αναπροσαρμογές στα καύσιμα, φόρος πολυτελείας σε αυτοκίνητα, χρυσαφικά κ. λπ. βρίσκονται στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών για την επίτευξη του Προγράμματος Σταθερότητας.
Ως προς την αναπροσαρμογή των συντελεστών ΦΠΑ, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα αυξηθεί κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ εξετάζεται η μετάταξη ορισμένων προϊόντων και υπηρεσιών από τους χαμηλούς συντελεστές (9%) στον κανονικό συντελεστή που θα φθάσει πιθανόν το 21%. Πάντως, μια αύξηση του ΦΠΑ πιθανόν να οδηγήσει σε αντίθετο αποτελέσματα από αυτό που ευελπιστεί η κυβέρνηση. Σε συνδυασμό με την κρίση που πλήττει τις αγορές και τη μείωση της κατανάλωσης, η αναπροσαρμογή των συντελεστών μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική για τα δημόσια ταμεία.
Ο φόρος προστιθέμενης αξίας εισήχθη στη χώρα το 1987, αντικαθιστώντας διάφορους άλλους φόρους, σήμερα αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού και εφαρμόζεται με τρεις φορολογικούς συντελεστές.
Πέραν του ΦΠΑ εξετάζεται η εισαγωγή φόρου στα είδη πολυτελείας, μεταξύ των οποίων και Ι. Χ. επιβατικά αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα στο υπουργείο Οικονομικών μελετούν την εισαγωγή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο Φυσικό Αέριο. Η Ελλάδα είχε ζητήσει την εξαίρεση του φυσικού αερίου από τον ΕΦΚ προκειμένου να αυξηθεί η διείσδυσή του στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις.
Επίσης, δεν αποκλείεται να αυξηθούν σε διάστημα μικρότερο του μήνα οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης σε καύσιμα, ποτά και τσιγάρα. Σημειώνεται ότι η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει φθάσει το 1,25 ευρώ το λίτρο και με μια αντίστοιχη αναπροσαρμογή του συντελεστή του ΕΦΚ θα ξεπεράσει το 1,40 ευρώ το λίτρο.
Παράλληλα σχεδιάζεται η περαιτέρω περικοπή των λειτουργικών δαπανών του τρέχοντος προϋπολογισμού. Ηδη έχει ανακοινωθεί η μείωσή τους κατά 360 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν αποκλείεται να διπλασιαστεί. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται οι υπερωρίες, τα οδοιπορικά, οι αμοιβές σε ομάδες εργασίας και επιτροπές, προμήθειες και συμβάσεις έργου που συνάπτει το Δημόσιο με ιδιώτες. Στο στόχαστρο βρίσκονται και οι συμβασιούχοι του Δημοσίου, με την Κομισιόν να ζητάει την περαιτέρω μείωσή τους.