ΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τι κρύβουν οι δηλώσεις του νέου Υπουργού Υγείας για τον ΕΟΠΥΥ

ΜΕ μία δήλωση-”γρίφο”, ο νέος υπουργός υγείας κ. Θ. Πλεύρης έδωσε αφορμή για σειρά αντι-δηλώσεων και πολιτικών τοποθετήσεων μόνο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, αφού κανένα άλλο κόμμα της αντιπολίτευσης ΔΕΝ καταδέχθηκε να απαντήσει στον κ. Πλεύρη, περιμένοντας ίσως τον ερχομό κάποιου νομοσχεδίου στη Βουλή για να μας γνωστοποιήσουν τις απόψεις τους για τον ΕΟΠΥΥ, την λειτουργία του και τον ρόλο του ως Ασφαλιστικός Οργανισμός.

Τότε όμως ίσως είναι αργά…

Είπε πρόσφατα ο Υπουργός Υγείας σε δημόσια τοποθέτησή του πως ”ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να λειτουργήσει με όρους Ασφαλιστικού Οργανισμού”, αγνοώντας προφανώς ότι ο ΕΟΠΥΥ με τον νόμο 4238/14 λειτουργεί με όρους ασφαλιστικού οργανισμού, αλλά και όρους δημοσίου συμφέροντος.
Αυτή η ”λεπτομέρεια” ίσως να ενοχλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας που θέλει να αποστασιοποιηθεί από την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, ως προς τις λειτουργίες του ΕΟΠΥΥ και να μετακυλήσει έτσι, το κόστος των υπηρεσιών υγείας και στους ασφαλισμένους, υπέρ των οποίων ο ΕΟΠΥΥ αγοράζει και αποζημιώνει υπηρεσίες υγείας αφού οι πιστώσεις του ΕΟΠΥΥ προέρχονται από τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι εργαζόμενοι με τις εισφορές τους για την περίθαλψη, ΠΡΟΠΛΗΡΩΝΟΥΝ το κόστος των υπηρεσιών υγείας που χρησιμοποιούν όταν τις έχουν ανάγκη.

Ο ΕΚΠΥ 4898, τ. Β, του 2018 αποτυπώνει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο τους ”όρους δημοσίου συμφέροντος” αφού συστηματοποιεί και κανονικοποιεί τις διατάξεις παλαιότερων κανονισμών που αποτελούσαν συρραφή παροχών από τα διάφορα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία μετά τον ν. 3918/2011 εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ. Με τον ίδιο κανονισμό παροχών θεσμοθετήθηκε η απαγόρευση υπερχρέωσης των ασθενών, από παρόχους που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ, σε μιά προσπάθεια να προστατευθούν οι ασφαλισμένοι ασθενείς από τις καταχρηστικές χρεώσεις των ιδιωτικών θεραπευτηρίων (κλινικών) και εργαστηρίων που είχαν καταντήσει….σπορ, όλα τα χρόνια!
Παράλληλα με νόμο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κι από τότε, η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ οφείλει να δημοσιεύει σε ΦΕΚ κάθε απόφασή της για καθορισμό τιμών αποζημίωσης σε κάθε Υγειονομική παροχή, κάτι που ΔΕΝ γινόταν στο παρελθόν.
Αυτή η διαδικασία εφαρμόσθηκε από την διοίκηση του ΕΟΠΥΥ επί ΣΥΡΙΖΑ και εξορθολόγισε μέρος των δαπανών, χωρίς να μειώσει τις αναγκαίες θεραπείες, ούτε να μειώσει τα αναγκαία υγειονομικά υλικά που λαμβάνουν δωρεάν οι χρονίως πάσχοντες, όπως δεν έβλαψε στο παραμικρό τις αναγκαίες ιατρικές υπηρεσίες (βάσει ενδείξεων και για κάθε ICD10) που είχε κάθε πάσχων.
Κατά συνέπεια η εξαγγελία του κ. Υπουργού κάτι άλλο μπορεί να κρύβει κι αυτό (μπορεί να) είναι η θεσμοθέτηση από την κυβέρνηση, επιβολής συμμετοχής (%) των ασφαλισμένων ασθενών στην δαπάνη για κάθε είδους παροχή υγείας και αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ.
Είναι γνωστό πώς τους πρώτους μήνες κιόλας, από την επιβολή των περιοριστικών εργασιακών μέτρων εξ αιτίας της πανδημίας και κυρίως από την μετατροπή των εργασιακών σχέσεων που επιβλήθηκε από τους εργοδότες, ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές υπερ του κλάδου υγείας-περίθαλψης, τις οποίες εισπράττει ο ΕΟΠΥΥ βάσει του νόμου, προκειμένου να αποζημιώνει τις υπηρεσίες υγείας που έχουν ανάγκη οι ασθενείς και τις οποίες αποζημιώνει, κυρίως στον ιδιωτικό τομέα υγείας (σε ποσοστό πάνω από 95%). Κι αυτή η ”μαύρη τρύπα” των περίπου 900.000.000 ευρώ καλύφθηκε εν μέρει από δημόσιες πιστώσεις. Άρα ο ΕΟΠΥΥ εξακολουθεί να λειτουργεί με έλλειμμα…
Αν η πολιτική της Κυβέρνησης της ΝΔ μετατοπιστεί στην θεσμοθέτηση συμμετοχής των ασθενών στις κάθε είδους δαπάνες που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και ιδίως στις δαπάνες των ΦΥΚ (Φάρμακα Υψηλού Κόστους), τότε -όπως λέει κι ο λαός μας- ”θα …κλάψουν μανούλες”!
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας οφείλει να αντιληφθεί ότι από το 2018 έχει επέλθει μιά σχετική ισορροπία στην πολιτική του ΕΟΠΥΥ, σε σχέση με την αποζημίωση των δαπανών υγείας στους παρόχους (αλλά και στους ασφαλισμένους, όπου προβλέπεται), με συνέπεια, κάθε διαταραχή αυτής της ισορροπίας να δημιουργήσει αναταράξεις στην αγορά, αλλά και δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση στους δικαιούχους, ασφαλισμένους πάσχοντες.
Ο ΕΟΠΥΥ προκειμένου να διασφαλίσει τον εξορθολογισμό των δαπανών του, οφείλει να ενισχύσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς επεκτείνοντας την ενσωμάτωση ελεγκτικών δεικλείδων στο σύστημα πληροφορικής και προσδιορίζοντας με σαφήνεια, ποιές παροχές αναλογούν και πρέπει να αποζημιώνονται, με βάση τον κωδικό νόσου (ICD10), για κάθε περίπτωση.
Έτσι θα είναι πιό εύκολο και το πρωτογενές ελεγκτικό έργο της εκκαθάρισης των δαπανών που διενεργείται με την εποπτεία της Διεύθυνσης Ελέγχου και Εκκαθάρισης, αλλά θα μπορεί με ευχέρεια να ασκήσει τον θεσμικό της ρόλο και η ΥΠΕΔΥΦΚΑ που ως τώρα έχει καταφέρει σημαντικά πράγματα στον τομέα ελέγχου της παραβατικότητας των παρόχων.

*Ο ΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ είναι Γιατρός, Διευθυντής ΕΣΥ/ΜΕΘ Γ. Ν. Πατρών και πρώην Αντιπρόεδρος ΕΟΠΥΥ