Θεσμικά κίνητρα για άγονα

 

Το άρθρο 8 του νομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας που βρίσκεται υπό συζήτηση στη Βουλή έχει τίτλο “Μη οικονομικά κίνητρα προσέλκυσης και παραμονής ιατρών και οδοντιάτρων κλάδου Ε.Σ.Υ. σε προβληματικές και άγονες περιοχές” (κλικ εδώ).

Η συντακτική ομάδα του Ygeianet συνεργάστηκε με συναδέλφους που υπηρετούν σε Νοσοκομεία νησιών και αξιολογώντας τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις κατέληξε στο συμπέρασμα πως πιθανότερο είναι αυτές να διαλύσουν ολοσχερώς τα νησιωτικά Νοσοκομεία, παρά να δώσουν κίνητρο προσέλευσης και παραμονής.

Βασική αρχή των κινήτρων πρέπει να είναι «παρακινώ τον γιατρό να πάει στο άγονο, του δίνω τη δυνατότητα μετά από εύλογη παραμονή να φύγει, αλλά του δίνω κίνητρα να μείνει και να μη φύγει». Αλλιώς ψάχνω κάθε τόσο γιατρούς για τα άγονα, απειλώντας τους καλοκαιρινούς μήνες τους ιδιώτες με επιστράτευση.

Τι κάνει με την παρούσα νομοθέτηση:

  1. Μειώνει την παραμονή από 5+1 χρόνια σε 3+0,5. Στα τρία αντί για πέντε δίνει δυνατότητα αίτησης για να φύγει ο γιατρός και μετατίθεται υποχρεωτικά σε έξι μήνες, αντί για ένα χρόνο. Ενώ ακούγεται καταρχήν θετικό, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν ουσιαστικά αντισταθμιστικά κίνητρα για να παραμείνει κάποιος, ουσιαστικά υπάρχει κίνδυνος καθιέρωσης ενός αγροτικού των ειδικών ιατρών ΕΣΥ, που θα χρησιμοποιούν τα άγονα αποκλειστικά ως πύλη εισόδου στο σύστημα (συχνά με βαθμό Διευθυντή). Αποτέλεσμα η συχνή αλλαγή γιατρών με ενδιάμεσα κενά στα άγονα. Ατελέσφορο, μια που στόχος είναι μόνιμη κάλυψη στα άγονα με γιατρούς μακροπρόθεσμης προοπτικής. Η συμπερίληψη στη ρύθμιση και των άγονων τύπου Β θα αποψιλώσει σε μία πενταετία όλη την περιφέρεια.
  2. Μειώνει στην πενταετία (από επταετία) την αυξημένη μοριοδότηση με συντελεστή 1,3 για βαθμολογική εξέλιξη των γιατρών και περιλαμβάνει και τους Επιμελητές Α. Το σκεπτικό της προηγούμενης διάταξης οδηγούσε πρακτικά στο βαθμό του Διευθυντή μετά από οχτώ χρόνια. Τώρα μειώνεται στα πέντε. Σε συνδυασμό με την προηγούμενη ρύθμιση, πρακτικά μετά τα πέντε χρόνια δεν υπάρχει κανένα κίνητρο παραμονής.
  3. Η εκπαιδευτική άδεια ενός μήνα ανά διετία για μετεκπαίδευση είναι γράμμα κενό. Υπήρχε αντίστοιχη πρόβλεψη. Σπάνια θα γίνει χρήση για πρακτικούς και οικονομικούς λόγους. Στην εισήγηση που κατέθεσε ο ΠΙΣ περιλαμβάνεται η εφικτή  πρόταση για δωρεάν μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Σε συνεννόηση με τα ΑΕΙ θα μπορούσε να δίνεται κάθε χρόνο, σε κάθε πρόγραμμα, μια δωρεάν θέση για γιατρό ΕΣΥ άγονου. Σε τρία το πολύ χρόνια  η προσφορά θέσεων θα υπερκάλυπτε τη ζήτηση.
  4. Η συνυπηρέτηση είναι σωστό μέτρο. Θα είχε νόημα να συμπεριλαμβάνει και την υποχρεωτική μετάθεση της συζύγου μαζί με το γιατρό μετά την υποχρεωτική παραμονή στο άγονο.

 

Συμπερασματικά: Κανένα νέο κίνητρο, καμία προσθήκη, καθόλου φαντασία, κανένα σχέδιο.

Μόνον μείωση των προϋποθέσεων για υπαγωγή σε κίνητρα που προϋπήρχαν, σε μια νομοθέτηση της αρπαχτής, αντάξια του Γεωργιάδη.


Παραπομπή: Δείτε εδώ την πρόταση που υπέβαλε ο ΠΙΣ στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας για τα κίνητρα στα άγονα και νησιωτικά Νοσοκομεία