«Κοσμογονικές» αλλαγές, οι οποίες ανατρέπουν ακόμη και παγιωμένες
σταθερές, περιλαμβάνει το «μεταρρυθμιστικό» πακέτο της κυβέρνησης για
την «επανίδρυση» της Δημόσιας Διοίκησης.
Το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών -με όχημα τη διοικητική
«αποκατάσταση» των υπαλλήλων αορίστου χρόνου- σχεδιάζει σειρά
διαρθρωτικών αλλαγών, αποστέλλοντας το μήνυμα ότι και ο στενός δημόσιος
τομέας σύντομα θα αποτελέσει πεδίο για την ανατροπή των εργασιακών
«κεκτημένων».
Οι σχεδιαζόμενες «μεταρρυθμίσεις» πλήττουν ακόμη και τον στενό
πυρήνα του οικοδομήματος του Δημοσίου, καθώς ευνοούν τη μετεξέλιξη των
φορέων και των υπηρεσιών σε επιχειρήσεις ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το
κυβερνητικό πλάνο για την εκ βάθρων «αναμόρφωση» της Δημόσιας
Διοίκησης, το οποίο αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση το αμέσως
προσεχές διάστημα, προβλέπει τα εξής:
Πλήρης ανασύνθεση του ανθρώπινου δυναμικού με τη συμμετοχή των υπαλλήλων αορίστου χρόνου στις κρίσεις
«Μετάλλαξη» των φορέων του στενού δημόσιου τομέα σε επιχειρήσεις
εξειδικευμένων καθηκόντων με την κατάρτιση ειδικών θέσεων και τη
συμμετοχή μάνατζερ στο Δημόσιο
Σταδιακή απεμπλοκή του ΑΣΕΠ από το πεδίο επιλογής προσωπικού με την
καθιέρωση της δοκιμαστικής περιόδου των υποψηφίων προς πρόσληψη όπως
ισχύει στις ΔΕΚΟ και,
Νομιμοποίηση των ευέλικτων σχέσεων εργασίας με τη διεύρυνση των
συμβάσεων ορισμένου χρόνου, έργου αλλά και την επέκταση των θεσμών της
μερικής απασχόλησης και των ωρομισθίων.
1 Εργασιακός μεσαίωνας με ευέλικτες εργασιακές σχέσεις και στρατιές ωρομισθίων
Στο
πλαίσιο του κυβερνητικού σχεδιασμού για την «αναμόρφωση» του Δημοσίου
εξετάζεται σοβαρά να αυξηθούν οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου και έργου
και να επεκταθεί ο θεσμός των ωρομισθίων, πέραν του υπουργείου Παιδείας
(καθηγητές).
Ο στόχος είναι -όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές- το Δημόσιο να
μετεξελιχθεί σε εργοδότη ιδιωτικής επιχείρησης, εκμεταλλευόμενο τις
«διευκολύνσεις» που παρέχουν οι ευέλικτες ή ελαστικές εργασιακές
σχέσεις (διακοπή συμβάσεων χωρίς την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων,
προσλήψεις με βασικό κριτήριο τις παροδικές ανάγκες, μη σταθερά ωράρια
κ.λπ.).
Για να συμβεί αυτό, αρκεί η τριμελής αρμόδια επιτροπή
υπουργών να περιορίσει τις εγκρίσεις της για την πρόσληψη μόνιμων
υπαλλήλων (κενές οργανικές θέσεις) και να στρέψει το ενδιαφέρον της
στην κάλυψη των αναγκών με άλλες μορφές απασχόλησης (συμβάσεις
ιδιωτικού, αορίστου και ορισμένου χρόνου, έργου, ωρομίσθιοι κ.λπ.).
Στην αρμόδια τριμελή επιτροπή συμμετέχουν μόνιμα οι υπουργοί
Εσωτερικών και Οικονομίας-Οικονομικών, καθώς και ο εκάστοτε υπουργός,
του οποίου οι υπηρεσίες ή οι εποπτευόμενοι φορείς επιθυμούν να καλύψουν
τα κενά τους.
2 Παραθυράκια για ελεύθερες απολύσεις
Η
αύξηση του αριθμού των υπαλλήλων αορίστου χρόνου στο Δημόσιο ανοίγει,
έστω και έμμεσα, το θέμα της μονιμότητας. Αν και είναι δύσκολο να
απολυθεί ένας υπάλληλος αορίστου χρόνου, καθώς ακολουθούνται οι ίδιες
διαδικασίες με αυτές της αποπομπής ενός μονίμου, το υφιστάμενο
νομοθετικό πλαίσιο αφήνει «παραθυράκια» για αυθαίρετες απολύσεις.
Σύμφωνα
με τα ισχύοντα, ένας μόνιμος υπάλληλος απολύεται μόνο αν καταργηθεί η
θέση του, ή υποπέσει σε σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα. Ο αορίστου χρόνου,
αντίθετα, απολύεται για οποιοδήποτε «σπουδαίο λόγο», όποιος κι αν είναι
αυτός…
3 Μάνατζερ από… τη γαλάζια αγορά
Το πρώτο
βήμα για τη «μετάγγιση» τεχνοκρατών και ειδικών συμβούλων στον στενό
δημόσιο τομέα έγινε το προηγούμενο διάστημα με εγκύκλιο του αρμόδιου
υπουργού Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλου, η οποία ανοίγει τις μετατάξεις
υπαλλήλων από ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ σε υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες.
Πέρα από τις μετατάξεις, όμως, πρόκειται να καταρτιστούν και άλλες
θέσεις ειδικών συμβούλων στον στενό δημόσιο τομέα για να χωρέσουν όλοι
οι «εκλεκτοί» της επανίδρυσης. Οι αμοιβές των συμβούλων θα διαφέρουν
από αυτές των υπολοίπων.
4 Οριστική κατάργηση του ΑΣΕΠ και δοκιμαστική περίοδος για νεοπροσληφθέντες
Το «μεταρρυθμιστικό» πακέτο της κυβέρνησης για την «επανίδρυση του
κράτους» περιλαμβάνει τη σταδιακή αποσύνδεση του ΑΣΕΠ από τις
διαδικασίες προσλήψεων και τη μεταβίβαση της ευθύνης αυτής, κατά ένα
πολύ σημαντικό μέρος στους ίδιους τους φορείς, όπως συμβαίνει στις
ΔΕΚΟ.
Στις άλλοτε κραταιές επιχειρήσεις του Δημοσίου οι
νεοπροσλαμβανόμενοι διανύουν μια δοκιμαστική περίοδο. Στη λήξη της
κρίνεται από επιτροπή του φορέα αν οι νέοι υπάλληλοι πληρούν ή όχι τις
προϋποθέσεις για να μετατρέψουν τις συμβάσεις τους σε αορίστου χρόνου.
Από τη διαδικασία της αξιολόγησης κάποιοι παραμένουν. Κάποιοι άλλοι,
όμως, αποχωρούν και όχι πάντα επειδή δεν διαθέτουν τα τυπικά ή
ουσιαστικά προσόντα…
Το συγκεκριμένο μοντέλο μπορεί να βρει έδαφος για να καθιερωθεί στον
στενό δημόσιο τομέα, καθώς ήδη υπάρχουν δημόσιοι υπάλληλοι που
υπόκεινται σε δοκιμαστική περίοδο, πριν από την οριστική τακτοποίησή
τους (σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου). Τέτοιες κατηγορίες
είναι το επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό το οποίο προσλαμβάνεται
αφού διανύσει 12μηνη δοκιμαστική περίοδο, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει
το Προεδρικό Διάταγμα 410/1988.
Το εν λόγω Π.Δ. -όπως αναφέρουν στο «Εθνος της Κυριακής» έγκριτοι
νομικοί- μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει το νομικό έρεισμα προκειμένου η
μέθοδος της δοκιμαστικής περιόδου, αλά ΔΕΚΟ, να βρει γενική εφαρμογή
στον στενό δημόσιο τομέα.
Η ΚΕΡΚΟΠΟΤΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ
Δωράκι… ορισμένου χρόνου
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη διοικητική «αποκατάσταση» των
100.000 υπαλλήλων αορίστου χρόνου δίνοντάς τους ίδια προνόμια με τους
μονίμους
Την αλλαγή φυσιογνωμίας των υπηρεσιών θα επιφέρει ο κυβερνητικός
σχεδιασμός για τη διοικητική «αποκατάσταση» των δημοσίων υπαλλήλων που
απασχολούνται με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, καθώς η
συμμετοχή τους στην ανέλιξη της ιεραρχίας θα ανατρέψει τους σημερινούς
συσχετισμούς.
Καθώς μάλιστα η συντριπτική πλειονότητα της συγκεκριμένης κατηγορίας
υπαλλήλων διακρίνεται από υψηλό επίπεδο σπουδών (πτυχίο ΑΕΙ,
μεταπτυχιακό, διδακτορικό) θεωρείται βέβαιο πως θα καταλάβουν θέσεις
ευθύνης, εκτοπίζοντας τους παλιούς μόνιμους στην εφεδρεία.
Σχέδιο νόμου
Η ανέλιξη των υπαλλήλων αορίστου
χρόνου στην ιεραρχία, μετά την κατάρτιση και επικύρωση του σχετικού
σχεδίου νόμου, δεν αναμένεται να συναντήσει ιδιαίτερα εμπόδια, αφού ο
νέος κώδικας δημοσίων υπαλλήλων (νόμος 3528/2007) «μοριοποιεί» τα
τυπικά και τα ουσιαστικά προσόντα των υποψηφίων και ευνοεί τους
προσοντούχους.
Το νέο πλαίσιο αξιολόγησης -υπενθυμίζουμε- περιλαμβάνει
βαθμολογούμενα κριτήρια τριών κατηγοριών για την ακριβή προσμέτρηση των
επαγγελματικών και τεχνικών προσόντων των υπό κρίση υπαλλήλων, ενώ
παράλληλα «μοριοποιεί» τον 2ο τίτλο σπουδών, το μεταπτυχιακό, το
διδακτορικό και τη γνώση ξένων γλωσσών.
Για τη συμμετοχή των υπαλλήλων αορίστου χρόνου στις κρίσεις θα
υπάρξει -σύμφωνα με πληροφορίες- αυτοτελές σχέδιο νόμου, το οποίο ήδη
καταρτίζει Ειδική Επιτροπή του υπουργείου Εσωτερικών. Μέχρι στιγμής οι
διαβουλεύσεις για το πλαφόν ανέλιξης των αορίστου χρόνου έχουν φθάσει
στον βαθμό του τμηματάρχη, ωστόσο σύντομα εκτιμάται ότι θα ακουμπήσουν
τη θέση του διευθυντή.
Αναλογίες
Οι επερχόμενες αλλαγές αναμένεται να
επηρεάσουν άμεσα τις υφιστάμενες αναλογίες του προσωπικού, καθώς στην
κατηγορία των αορίστου χρόνου εμπίπτουν περισσότεροι από 100.000
υπάλληλοι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΔΕΔΥ.
Αν ο κύριος όγκος τους αξιοποιηθεί στα καίρια πόστα της Δημόσιας
Διοίκησης, σταδιακά οι μόνιμοι, οι οποίοι αυτή τη στιγμή αριθμούν μια
δεξαμενή 320.000 υπαλλήλων, θα καταστούν μειονότητα.
Η αναλογία μεταξύ αορίστου χρόνου και μονίμων, όπως διαμορφώνεται με τις τελευταίες εκτιμήσεις, κυμαίνεται στο «ένα προς τρία».
Δηλαδή ένας υπάλληλος αορίστου χρόνου αντιστοιχεί σε τρεις μονίμους
υπαλλήλους. Ωστόσο, η αναλογία αυτή θα ανατραπεί υπέρ των εργαζομένων
που παρέχουν τις υπηρεσίες υπό καθεστώς μη μονιμότητας.
ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
petros@pegasus.gr
Με συνταγή Ασφαλιστικού η επέλαση στο εργασιακό
Πρόδρομος της επέλασης στις εργασιακές σχέσεις του ιδιωτικού τομέα
θεωρείται η είσοδος των ελαστικών μορφών εργασίας στο Δημόσιο.
Η κυβέρνηση φαίνεται να ακολουθεί για μία ακόμη φορά την ίδια
ακριβώς τακτική, με την οποία κατάφερε να επιβάλει τον αντικοινωνικό
ασφαλιστικό νόμο. Πριν από τη γενική επίθεση στα ασφαλιστικά δικαιώματα
των εργαζομένων όλων των κοινωνικών ομάδων, είχε φροντίσει να ανοίξει
τα θέματα της ενοποίησης Ταμείων των ΔΕΚΟ και των τραπεζών, τα οποία
χαρακτήριζε ευγενή και τους ασφαλισμένους τους προνομιούχους.
Με τον τρόπο αυτό προσπάθησε να καλλιεργήσει την αντίληψη στην
κοινωνία ότι επιχειρεί μια ασφαλιστική αναμόρφωση με στοιχεία
δικαιοσύνης, αφού περιορίζει προνόμια των «βολεμένων» χάριν του
κοινωνικού συνόλου, παρότι εκ του αποτελέσματος κρίνεται ότι στον βωμό
του Ασφαλιστικού θυσιάστηκαν πρώτα από όλους τα χαμηλά εισοδήματα και
οι ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες, όπως οι μητέρες.
Σύμφωνα και με τις ίδιες τις κυβερνητικές διαρροές, μετά το
Ασφαλιστικό το νέο μεγάλο μέτωπο που θα ανοίξει η κυβέρνηση με την
κοινωνία θα είναι αυτό των εργασιακών σχέσεων στον ιδιωτικό τομέα.
Ηδη την πρόθεση αυτή επιβεβαίωσε η υπουργός Απασχόλησης, Φάννη Πάλη
– Πετραλιά, ενώ σχετική προεργασία για λογαριασμό του υπουργείου έχει
κάνει επιτροπή υπό τον πρώην ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Ιωάννη Κουκιάδη.
Βάσει των προτάσεων Κουκιάδη, που έχουν δημοσιευθεί στον Τύπο,
προκύπτει ότι η επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων του
ιδιωτικού τομέα θα είναι σφοδρή και οι κοινωνικές αντιδράσεις που θα
ξεσηκώσει μεγάλες.
Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να χρυσώσει το χάπι, η κυβέρνηση
φαίνεται διατεθειμένη να ανοίξει πρώτα το θέμα των εργασιακών σχέσεων
στο Δημόσιο βάζοντας τους δημοσίους υπαλλήλους απέναντι στην κοινωνία
και κατηγορώντας τους για εργασιακά προνόμια, που ούτε κατά διάνοια
υπάρχουν στον ιδιωτικό.
Αφού πέσει το «κάστρο» του Δημοσίου, σύμφωνα με τους κυβερνητικούς
σχεδιασμούς, θα είναι ευκολότερο να ακολουθήσει ως φυσική συνέπεια και
η περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων στον ιδιωτικό τομέα.
ΗΛΙΑΣ ΜΑΡΟΥΤΣΗΣ
Ηλίας Βρεττάκος Αντιπρόεδρος ΑΔΕΔΥ
Προσλήψεις ημετέρων
«Η βασική προσπάθεια που καταβάλλεται από την πλευρά της κυβέρνησης
είναι να καταργηθεί η ενιαία μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο και να
αντικατασταθεί από ελαστικές εργασιακές σχέσεις, όπως για παράδειγμα
από εργαζόμενους ωρομίσθιους, με μερική απασχόληση, ορισμένου χρόνου,
προγράμματα “Stage” και συμβασιούχους έργου. Είναι γνωστό ότι οι
προσληφθέντες πολλών κατηγοριών από τις παραπάνω δεν περνούν από το
ΑΣΕΠ και οι διαδικασίες επιλογής προσωπικού γίνονται με κριτήρια
πελατειακών σχέσεων. Ετσι εξυπηρετείται η ρουσφετολογική πολιτική της
κυβέρνησης».
Ηλίας Ηλιόπουλος Γεν. γραμματέας ΑΔΕΔΥ
Σύγχρονες υπηρεσίες
«Δημόσια Διοίκηση σημαίνει υπηρεσίες προς την κοινωνία και τους
πολίτες. Η ίδια η ζωή και η καθημερινότητα επιβάλλουν την ανάγκη για
μια σύγχρονη και ευέλικτη λειτουργία των υπηρεσιών. Αυτό απαιτεί
μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους, ενίσχυση των εργαζόμενων
με προγράμματα επιμόρφωσης και βεβαίως λύση των προβλημάτων που έχουν
σχέση με τις απολαβές τους, την περίθαλψη και τις συντάξεις τους. Η
κάλυψη των υπηρεσιών πρέπει να γίνει σε επίπεδο λειτουργικών αναγκών
και όχι οργανικών θέσεων, με μια σύγχρονη ορθολογική κατανομή των
εργαζομένων».