Αλλαγές στον προϋπολογισμό λόγω οφειλών προς ΙΚΑ και ΟΤΑ

Ποιες ειναι οι τελικές προβλέψεις για τα βασικά μεγέθη της οικονομίας και την εισοδηματική πολιτική, το 2008, σύμφωνα με το τελικό κείμενο

Του Βασιλη Ζηρα

Τη μείωση του ελλείμματος κατά 2,5 δισ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ έχει στόχο ο προϋπολογισμός του 2008, μέσω της συγκράτησης των πρωτογενών δαπανών και της σφικτής εισοδηματικής πολιτικής, αλλά και της ενίσχυσης των φορολογικών εσόδων με την αύξηση έμμεσων φόρων και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

Το τελικό σχέδιο του νέου προϋπολογισμού, που θα καταθέσει την Τρίτη στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης, έχει περιορισμένες αλλαγές σε σχέση με το προσχέδιο, οι οποίες οφείλονται στην αναθεώρηση του ΑΕΠ και στη ρύθμιση οφειλών του Δημοσίου προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το ΙΚΑ.

Κατ’ αρχάς, η εκτίμηση για το έλλειμμα του 2007 αναπροσαρμόζεται στο 2,7% του νέου ΑΕΠ έναντι 2,5% του παλαιού ΑΕΠ που υπήρχε στο προσχέδιο. Εάν η αναθεώρηση του ΑΕΠ δεν προκαλούσε επιβαρύνσεις, το έλλειμμα θα έπρεπε να υποχωρήσει στο 2,3%. Ωστόσο, επιβαρύνεται με τις αναδρομικές εισφορές που πρέπει να καταβάλει η Ελλάδα στα ευρωπαϊκά ταμεία εντός του έτους και οι οποίες υπολογίζονται σε 1,1 δισ. ευρώ.

Για το 2008, ο στόχος του ελλείμματος αναπροσαρμόζεται στο 1,6% του νέου ΑΕΠ, διατηρείται δηλαδή ουσιαστικά αμετάβλητος σε σχέση με το 1,7% του παλαιού ΑΕΠ που υπήρχε στο προσχέδιο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η χρηματοδότηση προς το ΙΚΑ αυξάνεται στα 2,2 δισ. ευρώ, από 1,9 δισ. ευρώ που είχαν εγγραφεί στο προσχέδιο. Επίσης, το 2008 το Δημόσιο θα καταβάλει 1,18 δισ. ευρώ στο ΙΚΑ και 1,4 δισ. ευρώ στους δήμους, εξοφλώντας οφειλές παλαιότερων ετών. Ωστόσο, ούτε το έλλειμμα ούτε το δημόσιο χρέος θα επιβαρυνθούν, αφού η εξόφληση θα γίνει με μη ρευστοποιήσιμα ομόλογα, καθώς πρόκειται για μια εσωτερική συναλλαγή της γενικής κυβέρνησης, τα δημοσιονομικά στοιχεία της οποίας παρακολουθεί και αξιολογεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η εισοδηματική πολιτική θα είναι σφικτή, υπερκαλύπτοντας ωστόσο τον πληθωρισμό, ο οποίος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8%. Η επανεκτίμηση του πληθωρισμού (ήταν 2,6% στο προσχέδιο) έγινε με βάση τη νεότερη εκτίμηση της Κομισιόν για μέση τιμή πετρελαίου 78,7 δολάρια/ βαρέλι και μέση ισοτιμία του ευρωπαϊκού με το αμερικανικό νόμισμα στα 1,42 δολάρια/ευρώ.

Η εισοδηματική πολιτική προβλέπει αύξηση 3% στους μισθούς και 3,5% στις συντάξεις. Ωστόσο, το κονδύλι για μισθούς είναι αυξημένο κατά 8,6%, ενσωματώνοντας τις ωριμάσεις και τις νέες προσλήψεις, ενώ οι δαπάνες για συντάξεις είναι αυξημένες κατά 10,1%.

Επίσης, αυξημένη κατά 16,5% είναι τόσο η επιχορήγηση προς τον ΟΓΑ προκειμένου να καλυφθεί η αύξηση της σύνταξης από τα 278,5 στα 330 ευρώ, όσο και η δαπάνη για το ΕΚΑΣ, που θα αναπροσαρμοστεί στα 230 ευρώ από 195 ευρώ φέτος.

Ο πιο φιλόδοξος στόχος του προϋπολογισμού του 2008 είναι η είσπραξη επιπλέον φόρων 6 δισ. ευρώ και μάλιστα χωρίς την αύξηση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, αφού εντολή του πρωθυπουργού είναι να γίνει ό,τι είναι δυνατό προκειμένου να αποφευχθεί.

Ετσι, η επίτευξη του στόχου για τα έσοδα θα επιδιωχθεί με:

1. Την αύξηση του ειδικού φόρου στα τσιγάρα, τα ποτά και ενδεχομένως στα τέλη κινητής τηλεφωνίας, που θα αποφέρει επιπλέον έσοδα 300 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

2. Την αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100% για τις τράπεζες από 80% σήμερα και στο 80% από 65% για τις υπόλοιπες ανώνυμες εταιρείες. Με το μέτρο αυτό το Δημόσιο θα εισπράξει τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ επιπλέον.

3. Την επιβολή του ενιαίου φόρου κατοχής στα ακίνητα, ο οποίος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τις προσομοιώσεις της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, μπορεί να αποδώσει περισσότερα από τα 660 εκατ. ευρώ επιπλέον που είχαν εγγραφεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.

4. Την τρίτη αύξηση των αντικειμενικών αξιών κατά 20-25% και επέκταση του αντικειμενικού συστήματος της αξίας των ακινήτων σε όλη τη χώρα.

5. Την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης κατά 5,7% και 6,2% και αντίστοιχα, κατ’ εφαρμογήν σχετικής κοινοτικής οδηγίας.

6. Την αύξηση των τελών κυκλοφορίας.

7. Την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, με βασικό εργαλείο την εξίσωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, χωρίς ωστόσο να επιβαρυνθούν οι καταναλωτές.

Δύο σενάρια για τα νοσοκομεία

Μία από τις αβεβαιότητες του νέου προϋπολογισμού είναι η ρύθμιση των χρεών των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές τους, τα οποία ανέρχονται σε 3 δισ. ευρώ περίπου. Το υπουργείο Οικονομίας θέτει ως προϋπόθεση για τη ρύθμιση των οφειλών να δημιουργηθεί ένας αυστηρός μηχανισμός ελέγχου του δημοσιονομικού χάους στα νοσηλευτικά ιδρύματα, ώστε να δοθεί ένα οριστικό τέλος στην παραγωγή ελλειμμάτων και χρεών. Δηλαδή, εκτός από τις αλλαγές στο σύστημα προμηθειών που προωθεί το υπουργείο Υγείας, ζητάει επίσης τα νοσοκομεία να εφαρμόζουν διπλογραφικό σύστημα, να καταθέτουν προϋπολογισμό και απολογισμό και μάλιστα επί ποινή διακοπής της χρηματοδότησής τους, και όλα αυτά υπό τον αυστηρό έλεγχο είτε της ειδικής γραμματείας ΔΕΚΟ είτε ενός νέου αντίστοιχου φορέα, στον οποίο το πάνω χέρι θα έχει το υπουργείο Οικονομίας. Το υπουργείο Υγείας, από την πλευρά του, ζητάει να εξοφληθούν τα χρέη των ασφαλιστικών ταμείων προς τα νοσοκομεία. Εάν γίνει αυτό, υποστηρίζουν ότι θα μπορέσουν να διαπραγματευτούν με τους προμηθευτές των νοσηλευτικών ιδρυμάτων και να περιορίσουν τις οφειλές σε 1,3 δισ. ευρώ, τις οποίες θα εξοφλήσουν σε δόσεις. Βεβαίως, κάτι τέτοιο προϋποθέτει την καταβολή μετρητών από το Δημόσιο και ανατρέπει τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομίας που εξέταζε μια λύση τύπου ΟΤΑ, δηλαδή εξόφληση με μη ρευστοποιήσιμα ομόλογα, τα οποία θα έπαιρναν οι τράπεζες που θα πλήρωναν στη συνέχεια τους προμηθευτές. Το θέμα θα επανεξεταστεί τις επόμενες ημέρες σε νέα σύσκεψη των συναρμοδίων υπουργών Οικονομίας, Απασχόλησης και Υγείας, υπό τον πρωθυπουργό.