Ανοιχτή συζήτηση με 16 φορομέτρα

Της ΕΛΕΝΗΣ ΚΩΣΤΑΡΕΛΟΥ

Με 16 εξειδικευμένα μέτρα προσέρχεται αύριο στον φορολογικό διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους η κυβέρνηση.

Το ξεδίπλωμα των μέτρων αυτών έκανε την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου ανακοινώνοντας πως από την Τετάρτη ανοίγει και ο διάλογος με τους πολίτες μέσω του www. opengov.gr, με στόχο την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή στα τέλη Φεβρουαρίου, σχεδόν ένα μήνα νωρίτερα από το αρχικό σχέδιο.

Εχοντας ήδη ανακοινωθεί η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα, ποτά και τσιγάρα, η κυβέρνηση υπόσχεται δίκαιη φορολόγηση προς όφελος των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων και σε βάρος των εχόντων και κατεχόντων, και τοποθετεί για την ώρα το όριο της φορολογικής «ασυλίας» στα 30.000 ευρώ. Δηλαδή, οι έχοντες υψηλότερα εισοδήματα θα πληρώνουν και υψηλότερους φόρους. Η κυβέρνηση μπορεί να συζητεί τα πάντα, αλλά δεν φτάνει και στα άκρα, επισημαίνουν τα κυβερνητικά στελέχη. Αναφορικά με δημοσιεύματα περί μη επιστροφής φόρου εισοδήματος την προσεχή πενταετία, ο υπουργός Οικονομικών το διαψεύδει κατηγορηματικά.

Στο τραπέζι του διαλόγου, όπου μπαίνει πλέον και η πράσινη φορολογία, η κυβέρνηση έχει πάρει ανοιχτά θέση επί 16 ζητημάτων:

1 Ενιαία προοδευτική τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα για όλα τα εισοδήματα. Η κυβέρνηση έχει αποκαλύψει πως θα μειωθεί ο βασικός συντελεστής 25%. Σενάρια κατεβάζουν τον συντελεστή αυτόν σε 20%, 15%, 10% ή ακόμα και 5%. Αυξάνουν δε το αφορολόγητο όριο μέχρι και τα 16.000 ευρώ, όπως και τον ανώτατο συντελεστή 40% σε 45% ή και 50%.

2 Διανεμόμενα κέρδη. Στη φορολογική κλίμακα των φυσικών προσώπων θα πάνε και τα διανεμόμενα κέρδη, καθώς θεωρούνται εισόδημα -αν και η κυβέρνηση μιλούσε για ευνοϊκότερη φορολόγηση σε αντιδιαστολή με τη φορολόγηση των αδιανέμητων κερδών, για την οποία επιφύλασσε υψηλότερο συντελεστή.

Αλλαγές στις φοροαπαλλαγές

3 Αυτοτελής φορολόγηση και φοροαπαλλαγές. Η κατάργηση των αυτοτελώς και η φορολόγηση αυτών βάσει της κλίμακας συνεπάγεται επιβάρυνση, καθώς από συντελεστές 15-20% πάνε πλέον σε 35% και πάνω. Εξέλιξη που σε συνδυασμό με την περικοπή των επιδομάτων στο Δημόσιο θα οδηγήσει σε μείωση των αποδοχών. Οι αλλαγές στις φοροαπαλλαγές δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι θα οδηγήσουν σε επιβαρύνσεις, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις δεν αποκλείεται να επέλθουν και αυξήσεις στις απαλλαγές.

4 Πόθεν έσχες. Η γενίκευσή του στο σύνολο των πολιτών, και δη των εφοριακών (αντιμετωπίζουν ακόμα και παύση καθηκόντων), αποτελεί κυβερνητική δέσμευση, καθώς η χώρα καταγράφει διαφυγόντα έσοδα μόνο από ΦΠΑ 6,6 δισ. ευρώ.

5 Λογιστικό σύστημα. Η φορολόγηση των κερδών θα γίνεται βάσει αυτών που προκύπτουν από τα βιβλία και τα στοιχεία (έσοδα και δαπάνες) για το σύνολο των επαγγελματιών έναντι του εξωλογιστικού συστήματος (βάσει Μοναδικού Συντελεστή Καθαρού Κέρδους) που ισχύει σήμερα για ορισμένες ομάδες.

6 Αποδείξεις. Επανεξετάζονται από μηδενική βάση, καθώς πρόθεση είναι να δοθούν κίνητρα στους φορολογούμενους για τη συλλογή αποδείξεων, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής.

7 Χρηματιστηριακές συναλλαγές. Η φορολόγηση της υπεραξίας τους αποτελεί κυβερνητική επιδίωξη, με αφαίρεση τυχόν ζημιών.

8 Επιχειρήσεις. Η επανεξέταση της φορολόγησής τους θεωρείται δεδομένη και δη των τραπεζών, καθώς εμφανίζουν υπερκέρδη παρά την οικονομική κρίση.

9 ΚΒΣ. Στην κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και στοιχείων κατέληξε το οικονομικό επιτελείο, καθώς τον θεωρεί αναχρονιστικό. Αυτό δεν σημαίνει ότι καταργείται η θεώρηση βιβλίων και στοιχείων. Στόχος είναι η πλήρης ψηφιοποίηση του συστήματος, με ηλεκτρονικές αποδείξεις και on line παρακολούθηση των λογιστηρίων των επιχειρήσεων.

Επαγγελματικοί λογαριασμοί

10 Συναλλαγές. Υποχρεωτική η διατήρηση επαγγελματικών λογαριασμών στις τράπεζες, καθώς προωθείται η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων τους με το υπουργείο, προκειμένου να έχουν πρόσβαση οι φορολογικές υπηρεσίες κατά τη διαδικασία των ελέγχων.

11 Εξωχώριες. Μπαίνουν στο στόχαστρο από τώρα, καθώς υπάρχει συνεργασία με πολλές χώρες για τον εντοπισμό εταιρειών που ανήκουν στους Ελληνες. Ως προς τη φορολόγηση οι απόψεις διίστανται, καθώς άλλοι υποστηρίζουν τη μείωση ως κίνητρο να τις δηλώσουν και άλλοι την αύξηση καθώς εκτιμούν ότι θα τις εντοπίσουν.

12 Ενδοομιλικές συναλλαγές. Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι, καθώς έχει διαπιστωθεί έξαρση φοροδιαφυγής μεταξύ εταιρειών του ίδιου ομίλου.

13 Μεγάλη Ακίνητη Περιουσία. Η κατάργηση του ΕΤΑΚ και η επαναγορά του ΦΜΑΠ με υψηλότερο αφορολόγητο αποτελεί κυβερνητική δέσμευση, με στόχο την υψηλότερη φορολόγηση της μεγαλοϊδιοκτησίας. Η προπληρωμή του, άγνωστο για πόσα χρόνια, αποκαλύφθηκε την περασμένη Παρασκευή και θα γίνει μέσω της τιτλοποίησης εσόδων.

14 Κληρονομιές. Επαναφορά του φόρου κληρονομικών, γονικών παροχών και δωρεών.

15 Αντικειμενικές αξίες ακινήτων. Η αύξησή τους θεωρείται δεδομένη. Ανοιχτός παραμένει ο χρόνος εφαρμογής τους.

16 Ελεγχοι. Στο στόχαστρο μπαίνουν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρηματικοί κλάδοι που έχει διαπιστωθεί επανειλημμένως ότι φοροδιαφεύγουν. Οι έλεγχοι θα υποβοηθηθούν ηλεκτρονικά και τεχνολογικά, ενώ θα δημοσιοποιούνται και στοιχεία εισοδημάτων και φόρου ελεύθερων επαγγελματιών και εμπορικών επιχειρήσεων. *