Απάντηση Γ. Μοσχοβάκη στο ρεπορτάζ της “Κ.Ε.” για έλλειψη φαρμάκων

Στο δημοσίευμα της Κρητικής Επιθεώρησης (διαβάστε εδώ) της προηγούμενης εβδομάδας σχετικά με την έλλειψη φαρμάκων στο Νοσοκομείο, το οποίο σε κάποιες περιπτώσεις προμηθεύεται φάρμακα από το Ιατρείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, απαντά ο Διοικητής του Ιδρύματος Γιώργος Μοσχοβάκης.

Ο κ. Μοσχοβάκης αναλύει τη διαδικασία που ακολουθείται στην αναζήτηση φαρμάκου όταν αυτό δεν υπάρχει σε απόθεμα στο νοσοκομείο και αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη περίπτωση ασθενούς λόγω του ότι αναφέρθηκε και στο ρεπορτάζ μας.

Ακολουθεί η απάντηση:
«Ως απάντηση στα δημοσιεύματα, για την έλλειψη ενός φαρμάκου στο νοσοκομείο μας και την προμήθεια του από το ιατρείο κοινωνικής αλληλεγγύης, έχουμε να σας αναφέρουμε τα εξής:

Παρόλη την καινοτόμα εφαρμογή ηλεκτρονικής παρακολούθησης των αποθεμάτων (από τον Ιούνιο του 2011),  με την εισαγωγή ελαχίστων και μεγίστων ορίων αποθεμάτων, ανά φάρμακο, στην αποθήκη του Φαρμακείου μας, και την αυτόματη ηλεκτρονική ενημέρωση των φαρμάκων που πέφτουν κάτω από το ελάχιστο όριο, φάρμακα που δεν έχουν ιδιαίτερη ζήτηση, είναι δυνατόν να συμβεί να μην υπάρχουν σε απόθεμα. Τέτοιου είδους καταστάσεις συνέβαιναν, συμβαίνουν και θα συμβαίνουν, καθώς υπάρχει αδυναμία πρόβλεψης της ζήτησης σε φάρμακα χαμηλής κατανάλωσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις η διαδικασία αντιμετώπισης τέτοιου είδους «κρίσεων» που έχει ορισθεί να εφαρμόζεται στο νοσοκομείο μας είναι:

1) Έλεγχος για διαθεσιμότητα ισοδύναμων φαρμακευτικών σκευασμάτων
2) Άμεση παραγγελία από το Φαρμακείο στον προμηθευτή με την ένδειξη του κατεπείγοντος και έλεγχος για το αν υπήρξαν ήδη αιτούμενες παραγγελίες του σχετικού φαρμάκου.
3) Διερεύνηση στα αποθέματα των κλινικών, καθώς, συχνότατα, υπάρχουν αποθέματα μικρής διάρκειας, στις αποθήκες ορισμένων κλινικών.
Αν δεν εξασφαλισθεί η απαιτούμενη ποσότητα του φαρμάκου, ώστε να γίνει απρόσκοπτα η νοσηλεία, τότε
4) Συνεννόηση με τα αντίστοιχα φαρμακεία άλλων γειτονικών νοσοκομείων, για την εξασφάλιση της απαιτούμενης ποσότητας
Αν υπάρξει αντίστοιχη έλλειψη ή αδυναμία άμεσης παραλαβής, σε όλα τα γειτονικά νοσοκομεία,
5. τότε ενημερώνεται η ΔΥΠΕ και το ΥΥΚΑ.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το φαρμακείο, αφού ενημερώθηκε για το πρόβλημα από ιατρό της πνευμονολογικής κλινικής, εφάρμοσε τις παραπάνω διαδικασίες. Φτάνοντας στη διαδικασία (3), διερεύνησε και εξασφάλισε την απαιτούμενη ποσότητα από άλλη κλινική και τελικά παρείχε, στον προϊστάμενο νοσηλευτή της πνευμονολογικής κλινικής, το αιτούμενο φάρμακο. Για λόγους που δεν μας είναι κατανοητοί, ο ιατρός της πνευμονολογικής κλινικής, που αιτήθηκε το συγκεκριμένο φάρμακο, εκτός από την ενημέρωση του Φαρμακείου, ενημέρωσε και την ένωση ιατρών ΕΣΥ νομού Ρεθύμνου, η οποία με τη σειρά της και προς τιμήν της, ήρθε σε συνεννόηση με το ιατρείο κοινωνικής αλληλεγγύης, ώστε να εξασφαλισθεί η αιτούμενη ποσότητα από το ιατρείο αυτό. Το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ το πρόβλημα είχε ήδη αποκατασταθεί από τις ενέργειες των υπηρεσιών του νοσοκομείου μας, δηλ. η πνευμονολογική κλινική είχε ήδη το απαιτούμενο φάρμακο, να φτάσει επιπλέον ποσότητα από το ιατρείο κοινωνικής αλληλεγγύης.

Το νοσοκομείο μας παρέχει υψηλού επιπέδου υγειονομική περίθαλψη και δεν είναι δυνατόν φαινόμενα που συμβαίνουν όχι συχνά, αλλά συμβαίνουν, να παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο».

Ο Διοικητής δεν αρνείται ότι υπήρχε έλλειψη και ότι έγινε η διαδικασία της αναζήτησης και παραδέχεται ότι συμβαίνουν τέτοια φαινόμενα, αλλά όχι συχνά.

Το θέμα είναι – και σε αυτό έχει ευθύνη η πολιτεία και το υπουργείο – ότι νοσοκομεία διαχειρίζονται «κρίσεις» ψάχνοντας σε φαρμακεία και κλινικές. Αν αυτό συνέβαινε μια φορά κανείς δε θα έλεγε τίποτα. Όλα μπορούν να συμβούν  μια φορά.

Αν συμβαίνει όμως περισσότερες, τότε είναι πρόβλημα. Και είναι γνωστό πια σε όλους ότι  σε όλα τα νοσοκομεία υπάρχουν ελλείψεις φαρμάκων.