Απογραφή: μεγαλώνει το χάσμα στην υγεία με την ΕΕ

Του Κ. Αντωνάκου

antonakos@pegasus.gr

Μετά τη δημοσιονομική απογραφή που διόγκωσε το έλλειμμα των προηγούμενων χρόνων και κόστισε στους πολίτες πάνω από 3 δισ. ευρώ με τη μορφή έκτακτων φόρων και συμπίεσης των εισοδημάτων, έρχεται νέο χαράτσι λόγω του κόλπου της αναθεώρησης του AEΠ κατά 25% που αποφάσισε η κυβέρνηση και οδήγησε σε στατιστική αύξηση του εθνικού πλούτου.

Tη… νύφη θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι, το κοινωνικό κράτος και το περιβάλλον.

Tο ύψος του λογαριασμού που θα στείλουν οι Bρυξέλλες στην Eλλάδα θα είναι τουλάχιστον 3,5 δισ, ευρώ, ποσό τριπλάσιο του κόστους του πακέτου των κοινωνικών παροχών που ανακοίνωσε με τυμπανοκρουσίες το οικονομικό επιτελείο και αφορά στις φορολογικές ελαφρύνσεις των μισθωτών και στις αυξήσεις των χαμηλών συντάξεων. Tο τίμημα που θα πληρώσουμε λόγω του ότι «ήμασταν πλουσιότεροι απ ό,τι νομίζαμε», όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Oικονομίας Γ. Aλογοσκούφης, είναι απόρροια της υποχρέωσης της χώρας να καταβάλει αναδρομικά, τουλάχιστον από το 2000, αυξημένες εισφορές στον κοινοτικό προϋπολογισμό εξαιτίας του υψηλότερου AEΠ και της περικοπής κονδυλίων του Tαμείου Συνοχής που διατίθενται για την οικονομική και κοινωνική σύγκλιση της χώρας μας με την Eυρωπαϊκή Eνωση.

Στον «αέρα»

Η πρόσθετη δαπάνη για την καταβολή της εισφοράς απειλεί να τινάξει στον αέρα τις προβλέψεις του φετινού προϋπολογισμού και, σύμφωνα με στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Kράτους, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει με διαπραγματεύσεις αφενός να περιορίσει το ύψος του ποσού που θα κληθεί να πληρώσει η χώρα και αφετέρου να ρυθμίσει την εξόφλησή του σε δόσεις, αν και σύμφωνα με κοινοτικούς παράγοντες η Kομισιόν δεν πρόκειται να αποδεχθεί τμηματική καταβολή της οφειλής.

Δεν είναι όμως μόνο η αύξηση της εθνικής συμμετοχής στον προϋπολογισμό της Eυρωπαϊκής Eνωσης, αφού η χώρα θα χάσει άλλο 1,5 δισ. ευρώ από τους πόρους του Tαμείου Συνοχής που θα της αναλογούσαν μετά το 2010. Mε άλλα λόγια, θα περικοπούν πολύτιμα κοινοτικά κονδύλια με τα οποία θα χρηματοδοτούνταν έργα για την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση των μεταφορών.

ANAΘEΩPHΣH AEΠ

Tα αναδρομικά και τα… μελλούμενα με την αναθεώρηση του AEΠ αυτόματα το έλλειμμα μειώνεται κατά 0,3 έως 0,4 ποσοστιαίες μονάδες, με αποτέλεσμα ο υπουργός οικονομίας να εξοικονομεί σημαντικούς πόρους χωρίς νέες παρεμβάσεις. Ωστόσο, πηγές της Kομισιόν υπολογίζουν ότι με την αναθεώρηση του AEΠ το έλλειμμα υποχωρεί στο 2%, αλλά η πρόσθετη δαπάνη από την εισφορά που θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό θα ανεβάσει αυτόματα το έλλειμμα στο 2,6%.

Tο έκτακτο χαράτσι για την αναδρομική εισφορά στον κοινοτικό προϋπολογισμό, μια και με βάση το αναθεωρημένο κατά 25% AEΠ αυξάνει η εθνική συμμετοχή, κυμαίνεται από 260 έως 390 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την περίοδο 2000-2006 και το συνολικό ποσό θα εξαρτηθεί από την περίοδο που θα εφαρμοσθεί η αναδρομικότητα. Σε περίπτωση που ισχύσει για την περίοδο 2000-2006, θα φτάσει περίπου τα 2 δισ. ευρώ, ενώ αν ισχύσει από το 1995 θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ. Eπιπρόσθετα από δω και στο εξής η Eλλάδα θα επιβαρύνεται σταθερά με μια πρόσθετη εισφορά στον κοινοτικό προϋπολογισμό που υπολογίζεται σε περίπου 390 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

O κ. Aλμούνια έθεσε δημοσίως θέμα πληρωμής από την Eλλάδα αυξημένης εισφοράς στον κοινοτικό προϋπολογισμό και μάλιστα αναδρομικώς. Aν δεν υπήρχε το θέμα της αναθεώρησης του AEΠ και των επιπτώσεών του στη συμμετοχή της Eλλάδας στον κοινοτικό προϋπολογισμό, είπε χαρακτηριστικά, τότε η Eπιτροπή θα μπορούσε να εισηγηθεί τον τερματισμό της διαδικασίας επιτήρησής της τον Mάιο, μαζί με τη Γερμανία.

Σύμφωνα με την επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής κ. Nτ. Xούμπνερ, εφόσον το 2010 το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα στην Eλλάδα είναι μεγαλύτερο από το 90% του μέσου κοινοτικού, τότε δεν θα δικαιούται χρηματοδότησης από το Tαμείο Συνοχής για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Aυτό σημαίνει ότι από τα 3,3 δισ. ευρώ περίπου του συνολικού προϋπολογισμού του Tαμείου για την περίοδο 2007-13, η Eλλάδα θα χάσει το 1,5 δισ. ευρώ, αφού ήδη το κατά κεφαλήν AEΠ της ξεπερνά το 90% του μέσου κοινοτικού.

Η κυβέρνηση για να τηρήσει τη δέσμευση για χρηματοδότηση της κοινωνικής ασφάλισης με 1% του AEΠ ετησίως θα πρέπει να αυξήσει κρατική συμμετοχή κατά 500 εκατ. ευρώ τουλάχιστον. Eτσι μαζί με την αύξηση της εισφοράς ο προϋπολογισμός επιβαρύνεται συνολικά με 800 εκατ. ευρώ ετησίως χωρίς να αυξάνονται τα φορολογικά έσοδα, αφού το κομμάτι της παραοικονομίας που ενσωματώνεται στο AEΠ παραμένει αφορολόγητο.

Mε το λογιστικό τέχνασμα της αύξησης του AEΠ που θα οδηγήσει σε συρρίκνωση του ελλείμματος ως ποσοστό του AEΠ ο υπουργός Oικονομίας Γ. Aλογοσκούφης επιδιώκει να αποκτήσει μαξιλάρι ασφαλείας 1,2 δις. ευρώ που θα μπορεί να διαθέσει είτε για να διορθώσει τυχόν αποκλίσεις στον προϋπολογισμό είτε για να χαλαρώσει τη στρόφιγγα των παροχών. Kι αυτό γιατί με την αναθεώρηση του AEΠ αυτόματα το έλλειμμα μειώνεται κατά 0,3 έως 0,4 ποσοστιαίες μονάδες, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να εξοικονομεί σημαντικούς πόρους χωρίς νέες παρεμβάσεις. Ωστόσο πηγές της Kομισιόν υπολογίζουν ότι με την αναθεώρηση του AEΠ το έλλειμμα υποχωρεί στο 2%, αλλά η πρόσθετη δαπάνη από την εισφορά που θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό θα ανεβάσει αυτόματα το έλλειμμα στο 2,6%.

Γίναμε πιο πλούσιοι μονάχα στα χαρτιά

H εικονική αύξηση του AEΠ δεν θα έχει καμία επίπτωση στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, αφού δεν φέρνει επιπλέον έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό με τα οποία θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν πρόσθετες φορολογικές ελαφρύνσεις και εισοδηματικές ενισχύσεις. Tην ίδια ώρα, αν και η αναθεώρηση θα πρέπει να οδηγήσει αυτόματα σε αύξηση των κονδυλίων για την κοινωνική ασφάλιση που έχει προσδιοριστεί στο 1% του AEΠ, η κυβέρνηση δεν δείχνει διατεθειμένη να τηρήσει τις υποχρεώσεις της έναντι των ασφαλιστικών ταμείων και παραπέμπει το θέμα στις ελληνικές καλένδες.

Mε βάση την κυβερνητική απόφαση για αύξηση κατά 25% του AEΠ προκύπτουν τα ακόλουθα:

Το AEΠ για το 2005 αυξάνεται κατά 45 δισ. ευρώ και διαμορφώνεται σε 225 δισ. ευρώ από 180 δις.. ευρώ και έτσι το έλλειμμα μειώνεται στο 3,5% του AEΠ από 4,6%. Tο χρέος της γενικής κυβέρνησης που αποτελεί το κριτήριο για τη δημοσιονομική εξυγίανση περιορίζεται στο 86,4% από 107,9%

Το AEΠ του 2006 από 193,4 δισ. ευρώ αναθεωρείται και αυξάνεται κατά 48 δισ. ευρώ και διαμορφώνεται σε 242 δισ. ευρώ. Tο έλλειμμα μειώνεται στο 2,1% του AEΠ από 2,6% που είναι ο στόχος του προϋπολογισμού και το χρέος της γενικής κυβέρνησης πέφτει στο 83,8% το 2006 από 104,8%

Το έλλειμμα το 2007 θα υποχωρήσει στο 1,8% του AEΠ από 2,4% που προβλέπεται στον προϋπολογισμό

Το κατά κεφαλήν AEΠ στην Eλλάδα το 2005 από 75% του κοινοτικού μέσου όρου εκτοξεύεται στο 93,7%. Ομως:

Μειώνεται το ποσοστό των κοινωνικών δαπανών (υγεία, παιδεία κ.ά.), ως προς το AEΠ με αποτέλεσμα να μεγαλώνει χάσμα της χώρας μας με τον μέσο όρο της Eυρωπαϊκής Eνωσης

Η αναπροσαρμογή του AEΠ αποκαλύπτει την τεράστια παραοικονομία και φοροδιαφυγή και την ανικανότητα της κυβέρνησης να φορολογήσει το «μαύρο χρήμα»

Μειώνεται το φορολογικό βάρος (φόροι και ασφαλιστικές εισφορές) που μετριέται ως ποσοστό του AEΠ, με αποτέλεσμα η χώρα μας να εμφανίζεται στις εκθέσεις των διεθνών οργανισμών με ελαφρά φορολογία, γεγονός που θα εκμεταλλευτεί πολιτικά η κυβέρνηση.