Δημόσιοι υπάλληλοι χωρίς εφάπαξ

Δεν πληρώνω… δεν πληρώνω… Δεν είναι θεατρική παράσταση -δυστυχώς- είναι η πάγια τακτική του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων τα τελευταία χρόνια για το εφάπαξ των υπαλλήλων, με τη δικαιολογία ότι το Ταμείον είναι μείον.

 Με τη δικαιολογία ότι το Ταμείον είναι μείον οι συνταξιούχοι δημ. υπάλληλοι μετρούν χρόνια ώς ότου τους καταβληθεί το εφάπαξ Ετσι, το όνειρο μιας ζωής για το εφάπαξ μπαίνει στην αναμονή, παρά τις εισφορές που έχει καταβάλει τα χρόνια εργασίας του ο ασφαλισμένος… Ο μέσος χρόνος αναμονής είναι δύο χρόνια και μέχρι τότε κανείς δεν ενημερώνει τους δικαιούχους ούτε πόσα χρήματα πρέπει να περιμένουν ούτε πότε θα τα πάρουν ούτε πότε έπρεπε κανονικά να τα έχουν πάρει.

Η τακτική αυτή δεν είναι μόνον ηθικά απαράδεκτη, αλλά και αντίθετη των όσων θεσπίζει ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας, με άμεσο αποτέλεσμα μάλιστα οι υπάλληλοι να θεμελιώνουν αξιώσεις για αποζημίωση. Τα παραπάνω αναφέρονται σε πόρισμα-παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, στον οποίο κατέφυγαν αρκετοί ενδιαφερόμενοι, διαμαρτυρόμενοι για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή του εφάπαξ.

Ο Συνήγορος σε ένα πόρισμα-καταπέλτη κατά του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων και υπέρ των ασφαλισμένων υπαλλήλων υπογραμμίζει ότι το Ταμείο οφείλει, ακόμα κι αν δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει εφάπαξ, να εκδώσει διοικητική πράξη-απόφαση, στην οποία:

1. Θα αναγράφεται συγκεκριμένα το χρηματικό ποσό που δικαιούται ο ασφαλισμένος ως εφάπαξ.

2. Ο χρόνος κατά τον οποίο έπρεπε το Ταμείο να καταβάλει το εφάπαξ σύμφωνα με τα προβλεπόμενα νομοθετικώς.

3. Ο χρόνος κατά τον οποίο το Ταμείο δεσμεύεται ότι θα πραγματοποιήσει την πληρωμή.

4. Τα δικαιώματα αποζημίωσης που γεννώνται στον ασφαλισμένο εξ αιτίας αυτής της καθυστέρησης.

Η έκδοση αυτής της διοικητικής πράξης είναι σημαντική για τον συνταξιούχο, επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη, διότι του δίνει τη δυνατότητα να κάνει έναν στοιχειώδη οικονομικό προγραμματισμό ή ακόμα να προχωρήσει στη σύναψη δανείου, αφού με τη διοικητική πράξη έχει την απαραίτητη εγγύηση για την αποπληρωμή του.

Ο πρόεδρος και τα στελέχη του Ταμείου αναγνώρισαν ότι δεν τηρούνται οι προθεσμίες για την καταβολή του εφάπαξ λόγω οικονομικών προβλημάτων και ανεπάρκειας προσωπικού. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκε ότι τα χρήματα του Ταμείου επαρκούν μόλις για 600 αιτήσεις τον μήνα, ενώ οι ανάγκες είναι για 1.200 αιτήσεις. Το Ταμείο αναφέρει σε έγγραφό του τον περασμένο Μάιο προς τον Συνήγορο «ότι αδυνατεί να ορίσει ακόμη και συγκεκριμένη ανώτατη προθεσμία για την εξέταση της χορήγησης του εφάπαξ».

Ολα αυτά όμως αντιβαίνουν στις διατάξεις του Συντάγματος και του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, σημειώνει ο Συνήγορος, καθώς οι δημόσιες υπηρεσίες οφείλουν να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις των πολιτών και να αποφαίνονται στα αιτήματά τους μέσα σε προθεσμία 50 ημερών και επιπροσθέτως (Ν3242/2004) εάν κάποια υπόθεση δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί λόγω αντικειμενικών δυσκολιών η αρμόδια υπηρεσία οφείλει εντός πέντε ημερών από την εκπνοή της προθεσμίας να κάνει γνωστούς στον πολίτη τους λόγους της καθυστέρησης και τα στοιχεία του υπαλλήλου που έχει αναλάβει την υπόθεσή του και είναι υποχρεωμένος να του δώσει τις απαραίτητες πληροφορίες. *