Είπαν ψέματα για το έλλειμμα και το χρέος

Το 2009 το δημόσιο χρέος ήταν υψηλότερο κατά 22 μονάδες του ΑΕΠ ή 55 δισ. ευρώ από ό,τι έλεγαν οι υπουργοί της ΝΔ.
Επειτα από αλλεπάλληλες αναθεωρήσεις των προβλέψεων, το χρέος έκλεισε στο 113,4% του ΑΕΠ (από 91,4%)

Είπαν ψέματα για το έλλειμμα και το χρέος

Εκθεση της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για την αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων από την κυβέρνηση της ΝΔ

Η κυβέρνηση έριξε χθες φως στην πλαστή διαχείριση της οικονομίας από τη Νέα Δημοκρατία που κατάφερε μέσα σε πέντε χρόνια να φέρει τη χώρα στο χείλος του γκρεμού.

Οπως αποκαλύπτεται στην πολυσέλιδη έκθεση της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για την αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων που κατέθεσε χθες το βράδυ στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, το 2009 το δημόσιο χρέος ήταν υψηλότερο κατά 22 μονάδες του ΑΕΠ ή 55 δισ. ευρώ από ό,τι έλεγαν οι υπουργοί της ΝΔ.

Επειτα από αλλεπάλληλες αναθεωρήσεις διαφόρων προβλέψεων, το χρέος έκλεισε στο 113,4% του ΑΕΠ (από 91,4%) και αυτό ήταν αποτέλεσμα των κρυφών ελλειμμάτων και των χρεών του Δημοσίου που είχαν μπει κάτω από το χαλί.

Είναι προφανές λοιπόν τι πυροδότησε την κερδοσκοπική επίθεση των δανειστών σε βάρος της Ελλάδας, όπως και τι ανάγκασε τον πρόεδρο της ομάδας των χωρών της ευρωζώνης κ. Ζαν Κλοντ Γιουνκέρ να πει το περιβόητο « the game is over» – « το παιχνίδι τελείωσε για την Ελλάδα» – όταν ο κ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε στους ομολόγους του ότι το έλλειμμα έφθασε στο 12,7% του ΑΕΠ.

Το παιχνίδι του «μαγειρέματος» των στατιστικών στοιχείων ξεκίνησε το 2005 από τη ΝΔ με την περίφημη πλέον «δημοσιονομική απογραφή». Πέραν της πολιτικής σκοπιμότητας να εμφανισθεί το έλλειμμα του 2004 υψηλότερο από ό,τι παρέδωσε η τότε κυβέρνηση, κάτι που έγινε με την αλλαγή του τρόπου καταγραφής των αμυντικών δαπανών, η ΝΔ στα χρόνια που ακολούθησαν ανέπτυξε τη… δημιουργική λογιστική με τους εξής τρόπους:

Δεν εμφάνισε πουθενά τα χρέη των νοσοκομείων που συσσωρεύτηκαν και ξεπέρασαν τα 6 δισ. ευρώ. Εκρυβε τα πραγματικά ελλείμματα των Ταμείων.

Κρατούσε λογαριασμούς εκτός προϋπολογισμού.

Δεν αναζήτησε ποτέ τα πραγματικά στοιχεία της οικονομικής διαχείρισης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Προτιμούσε να δανείζονται οι ΔΕΚΟ ώστε τα χρέη να μην εμφανίζονται στον προϋπολογισμό, παρά μόνο στις εγγυήσεις που δεν προσμετρώνται στο δημόσιο χρέος.

Ετσι το ύψος του ελλείμματος και του δημοσίου χρέους ήταν στοιχεία πλασματικά, «φούσκωναν» χρόνο με τον χρόνο ώσπου να αποκαλυφθούν και να πάρουν διαστάσεις χιονοστιβάδας μόλις ξέσπασε η οικονομική κρίση και τα έσοδα κατέρρευσαν.

Στην έκθεση όμως αποκαλύπτεται ακόμη ότι η δημόσια διοίκηση, ο ευρύτερος δημόσιος τομέας (ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, νοσοκομεία, ΝΠΔΔ), λειτουργούσε χωρίς κανέναν έλεγχο ως προς την οικονομική διαχείριση. Και δεν έφθανε μόνο αυτό, αποκαλύφθηκε ότι οι υπουργοί με υπογραφές τους είχαν δικαίωμα να μοιράζουν κονδύλια ως 1 δισ. ευρώ κατά έτος (όλοι μαζί) χωρίς αυτά τα χρήματα να φαίνονται πουθενά. Οι πιστώσεις αυτές εμφανίζονταν στον προϋπολογισμό μετά από 18 μήνες.

Η έκθεση, που επιδόθηκε χθες στον Πρόεδρο της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικο, αναμένεται να αποτελέσει απαρχή πολιτικών εξελίξεων.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να εισηγηθεί τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για την οικονομία, αλλά προσμετρά το κόστος που θα έχει μια τέτοια εξέλιξη στο εξωτερικό και στη στάση των αγορών απέναντι στη χώρα. Είναι αξιοσημείωτο ότι στην προτελευταία αναθεώρηση των στοιχείων που έγινε παραμονές των εκλογών το υπουργείο Οικονομικών είχε αποστείλει στοιχεία στη Στατιστική Υπηρεσία για τον ρυθμό ανάπτυξης, τα έσοδα, το δημόσιο χρέος κ.λπ. αφήνοντας κενές τις στήλες του 2008 και τις προβλέψεις του 2009 που θα συμπλήρωνε ο υπουργός το Σάββατο 3 Οκτωβρίου! Δηλαδή παραμονή της κάλπης…

Η έκθεση που έχει συνταχθεί από καθηγητές κύρους με επικεφαλής τον πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνώμων κ. Γ. Ζανιά και με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Τράπεζας της Ελλάδος, του ΚΕΠΕ, του ΙΟΒΕ, αποκαλύπτει τη γύμνια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης και τις ευθύνες (κατά βάση πολιτικές) που υπάρχουν.

Επίσης «αποκαθιστά» σε έναν βαθμό και τις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς αναφέρεται στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την αναβάθμιση της λειτουργίας της Κεντρικής Κυβέρνησης, τους ΟΤΑ, τις δημοτικές επιχειρήσεις και οργανισμούς, τα ΝΠΔΔ, τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και τα νοσοκομεία.

Η επόμενη κίνηση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει στην ανεξαρτητοποίηση της Στατιστικής Υπηρεσίας και να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα όχι μόνο για τον λογιστικό, αλλά και για τον ουσιαστικό οικονομικό έλεγχο των φορέων του Δημοσίου.

Στο πόρισμα επίσης προτείνεται η κατάργηση της δυνατότητας να αναλαμβάνονται νέες υποχρεώσεις από υπουργεία, « χωρίς την προηγούμενη γνώση του υπουργείου Οικονομικών» ενώ θεωρείται αυτονόητη η αναγκαιότητα δανεισμού του Δημοσίου «κεντρικά» για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ώστε να μειωθούν οι δαπάνες για τόκους και να μην υπάρχουν πλέον «κρυφά χρέη» του παρελθόντος.

Από την αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία προκύπτει ότι οι Βρυξέλλες επιθυμούν την αναβάθμιση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) ώστε να συμπεριλάβει τις δημοσιονομικές προβλέψεις και τον έλεγχο του προϋπολογισμού στο πρόγραμμά του. Εναλλακτικά εισηγούνται την ίδρυση Ανεξάρτητης Δημοσιονομικής Αρχής «με αποκλειστικό σκοπό την παροχή προβλέψεων για τα δημοσιονομικά μεγέθη με τον έλεγχο του προσχεδίου του προϋπολογισμού και του απολογισμού».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Ζ. ΤΣΩΛΗΣ ΔΙΟΝ. ΣΤΑΜΠΟΓΛΗΣ