Ενα στα τρία νοικοκυριά αντιμέτωπο με τη φτώχεια

Περισσότερα από ένα στα τρία νοικοκυριά στην Ελλάδα βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπα με τη φτώχεια.

Σύμφωνα με τα ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου που δημοσιεύθηκε προχθές στις Βρυξέλλες και με αποκλειστικό θέμα τη φτώχεια στις κοινοτικές χώρες, το 35% των Ελλήνων δηλώνει ότι τα βγάζουν «δύσκολα» πέρα με τον μισθό τους.

Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό που καταγράφει το Ευρωβαρόμετρο μεταξύ των 16 χωρών της Ευρωζώνης, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωζώνη δεν υπερβαίνει το 12%. Μόνο το 11% των ερωτηθέντων Ελλήνων δηλώνει ότι δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα να τα βγάλει πέρα με τον μισθό του (ΕΕ: 30%), ενώ το 54% των συμπατριωτών μας δηλώνει ότι τα βγάζει με μεγάλο κόπο πέρα (ΕΕ: 56%).

Το 84% των Ελλήνων θεωρεί ότι η φτώχεια έχει αυξηθεί σημαντικά στη χώρα τους κατά την τελευταία τριετία (ΕΕ: 73%). Τα υψηλότερα ποσοστά ανησυχίας μπροστά στη φτώχεια που χτυπάει την πόρτα τους τα εμφανίζουν μέσα στην Κοινότητα οι Ούγγροι (96%), οι Βούλγαροι (92%), οι Ρουμάνοι (90%), οι Λετονοί (89%), οι Πορτογάλοι (88%), οι Γάλλοι (86%) και οι Ελληνες (84%).

Στην -σχετικά- αντίθετη πλευρά βρίσκονται όσοι δεν ανησυχούν πολύ έντονα μπροστά στην προοπτική να πέσουν σε κατάσταση φτώχειας, όπως είναι οι Δανοί που εκτιμούν σε ποσοστό 68% ότι η φτώχεια στη χώρα τους δεν έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. Και συμφωνούν μαζί τους οι… Κύπριοι (65%) και οι Σουηδοί (61%).

Το 25% περίπου των ερωτηθέντων (κάπου το 1/4) θεωρούν ότι είναι κάποιος φτωχός όταν ζει αποκλειστικά με τα κρατικά, δημοτικά βοηθήματα και τις κοινωνικές παροχές. Για ένα άλλο όμως 25%, φτώχεια σημαίνει όταν δεν είναι σε θέση κάποιος να αγοράσει τα βασικά τρόφιμα.

Γύρω στα 80 εκατομμύρια Ευρωπαίοι, δηλαδή το 16% του πληθυσμού της Κοινότητας, υπολογίζεται ότι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό φθάνει στο 20% του πληθυσμού. Ενδεικτικό της αντίληψης για τη φτώχεια είναι το γεγονός ότι το 25% των κοινοτικών πολιτών πιστεύει πως οι φτωχοί είναι φτωχοί διότι απλώς γεννήθηκαν… φτωχοί και δεν το αποδίδουν σε άλλους οικονομικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους.

Γ. ΔΑΡΑΤΟΣ