«Γολγοθάς» ακόμη και για μια απλή εξέταση!

Η αναμονή της ντροπής. Πώς αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί η απίστευτη ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες όταν… αρρωσταίνουν; Στο υποτιθέμενο κράτος πρόνοιας, που εδώ και χρόνια επαγγέλλονται για την Ελλάδα οι εκάστοτε κυβερνώντες, αποδεικνύεται ότι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί στον πολίτη είναι να είναι άρρωστος και συγχρόνως χαμηλόμισθος ή συνταξιούχος.

Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και για μια απλή εξέταση από παθολόγο, τώρα που οι ιώσεις είναι συχνές, οι ασθενείς κλείνουν ραντεβού στα ιατρεία του ΙΚΑ στη Θεσσαλονίκη για μετά … δέκα ημέρες, ενώ η αναμονή για ραντεβού στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων ξεκινά από το… τηλέφωνο!

Oι ειδικότητες

Oρθοπεδικοί, οφθαλμίατροι, ενδοκρινολόγοι, αγγειοχειρουργοί, διαβητολόγοι είναι από τις ειδικότητες της… ταλαιπωρίας στα ιατρεία του ΙΚΑ.

«Δυστυχώς, αυτή είναι η πραγματικότητα στην Ελλάδα του 2007. Oι συνταξιούχοι ταλαιπωρούνται, ενώ κάποιοι μας χλευάζουν λέγοντας ότι δεν έχουμε τίποτα καλύτερο να κάνουμε και αντί για το καφενείο, πάμε στο ΙΚΑ. Αυτά είναι ντροπή. Ας κοιτάξουν να κάνουν το σύστημα καλύτερο και ας αφήσουν τα πικρόχολα αστεία». Η Σοφία Φραγκή είναι πρόεδρος των Συνταξιούχων του ΙΚΑ Θεσσαλονίκης και λόγω της ιδιότητάς της ακούει τα παράπονα πολλών συνταξιούχων. «Κλείνουμε ραντεβού και περιμένουμε για δυο και τρεις μήνες. Γνωρίζω ότι η Ελλάδα έχει πολλά προβλήματα, δε ζω σε άλλο πλανήτη. Ωστόσο, η υγεία είναι κάτι διαφορετικό. Δεν μπορεί να έχεις αυτήν την κατάσταση στον τομέα της υγείας και να θέλεις να λέγεσαι κράτος πρόνοιας», τονίζει.

Σύμφωνα με την ίδια, η άσχημη αυτή κατάσταση ωθεί πάρα πολλούς με προβλήματα υγείας σε ιδιωτικά ιατρεία. «Ακούω πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις. O κόσμος φοβάται, ανησυχεί. Oταν πρόκειται για θέμα υγείας, δεν μπορεί να περιμένει. Εσείς περιμένετε; Oι πολιτικοί περιμένουν; Γιατί ζητούν από μας να περιμένουμε; Με ποιο δικαίωμα;», διερωτάται η κ. Φραγκή.

«Υπάρχουν καταγγελίες ότι κάποιοι γιατροί του ΙΚΑ λένε στους ασθενείς να πάνε στο ιατρείο τους για να εξεταστούν πιο νωρίς. Ωστόσο, επειδή είναι θέματα υγείας, ο κόσμος φοβάται να καταγγείλει τέτοια περιστατικά επωνύμως», προσθέτει η ίδια.

Oι γιατροί

«Φυσικά και δεν εγκρίνω τακτικές συναδέλφων που ωθούν τον ασφαλισμένο προς τα ιατρεία τους. O κόσμος, όμως, καλό είναι να απευθύνεται στον εκάστοτε διευθυντή και όχι απευθείας στους γιατρούς», τονίζει ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και γιατρός στο ΙΚΑ, Αθανάσιος Νικολαΐδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αναμονή παλιότερα ήταν ακόμη μεγαλύτερη. «Υπάρχουν, βέβαια, κάποιες ειδικότητες, οι οποίες εξακολουθούν να έχουν πρόβλημα, όπως οι οφθαλμίατροι ή οι ορθοπεδικοί. Το ζήτημα θα λυθεί μόνο με προσλήψεις προσωπικού και αυτό είναι δεδομένο. Πρέπει να γίνει μελέτη, να δουν ποια κενά υπάρχουν και σε ποιες υπηρεσίες κι αναλόγως να πράξουν. Επανειλημμένως καταθέσαμε προτάσεις για τη σωστή οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, αλλά είμαστε και εμείς στην αναμονή», τονίζει.

Για λόγους αντικειμενικότητας του ρεπορτάζ, απευθυνθήκαμε και στο αρμόδιο λόγω ΙΚΑ υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, ζητώντας και την άποψη των υπευθύνων. Περιμένουμε κι εμείς ακόμη, μαζί με τους ασφαλισμένους…

Στα νοσοκομεία

Ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα της αναμονής και στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων, στα οποία βέβαια το… «περίμενε» ξεκινά από το τηλέφωνο! Ετσι, ενώ τα τηλεφωνικά κέντρα των νοσοκομείων δίνουν διαφορετικό νούμερο για ραντεβού, το τηλέφωνο αυτό συνήθως «μιλάει»!

Αλλά ακόμη κι όταν καταφέρει κανείς να μιλήσει με κάποιον στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, πολύ συχνά θα ακούσει προς απογοήτευσή του ότι αναλόγως με την εξέταση, μπορεί να χρειαστεί να περιμένει ακόμη και μήνες! Είναι χαρακτηριστικό ότι αν θέλει κάποιος να κλείσει ραντεβού στο ενδοκρινολογικό του Θεαγενείου, πρέπει να περιμένει 190 ημέρες! Επίσης, για εξέταση όπως το τεστ κόπωσης, ποιος μπορεί να περιμένει επί 20 μέρες για ραντεβού στο Ιπποκράτειο;

Πώς θα λυθεί

Το θέμα της αναμονής στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων συζητήθηκε και στο Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας πριν από μία εβδομάδα όπου αποφασίστηκε τα νοσοκομεία να κλείνουν ραντεβού για συγκεκριμένο διάστημα δύο μηνών.

«Πάντα επέμενα ότι τα ραντεβού στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία θα πρέπει να κλείνονται έως μία συγκεκριμένη ημερομηνία, η οποία δε θα ξεπερνά το δίμηνο. Παρατηρείται το φαινόμενο όταν τα ραντεβού κλείνονται, για παράδειγμα, έπειτα από τρεις μήνες, οι ενδιαφερόμενοι να μην προσέρχονται τελικά, γιατί έχουν φροντίσει να πάνε σε κάποιο άλλο νοσοκομείο, στο οποίο έκλεισαν ραντεβού νωρίτερα. Oι ίδιοι, όμως, δεν τηλεφωνούν στο πρώτο νοσοκομείο που έχουν αποταθεί για να ακυρώσουν το ραντεβού τους. Αυτό προκαλεί δυσλειτουργία στο σύστημα, αφού από τα 20 ραντεβού μίας ημέρας, προσέρχονται μόνο τα οκτώ, την ώρα που κάποιοι περιμένουν για μήνες!», εξηγεί ο διοικητής της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας και Θράκης, Βασίλης Δελής.

O ίδιος επιμένει ότι το πρόβλημα δεν οφείλεται τόσο στην έλλειψη προσωπικού, όσο σε ορισμένες αδυναμίες τέτοιου είδους . Τι συμβαίνει, όμως, για ορισμένες «σοβαρές» εξετάσεις, όπως η μαστογραφία, η στεφανιογραφία ή ακόμη και το τεστ κοπώσεως; «Θα βοηθήσουμε τον ενδιαφερόμενο με τη λειτουργία ενός τετραψήφιου αριθμού, στον οποίο οι υπάλληλοι θα έχουν εικόνα των αναμονών σε όλα τα νοσοκομεία. Για παράδειγμα, αν κάποιος θέλει ραντεβού για στεφανιογραφία, θα τον πληροφορούν οι υπάλληλοι σε ποιο νοσοκομείο δε θα περιμένει καθόλου», εξηγεί ο κ. Δελής. Το πότε θα εφαρμοστεί στην πράξη αυτό το σύστημα (που θα είναι κοινό για τις 3η και 4η Υγειονομικές Περιφέρειες στην Κεντρική Μακεδονία), είναι θέμα κονδυλίων που θα πρέπει να εξασφαλιστούν.