Η πρώτη δίκη για γκρίζες συναλλαγές νοσοκομείων

 

Τασος Tελλογλου

Τον προσεχή Σεπτέμβριο αναμένεται να εκδικαστεί από το Εφετείο της Αθήνας η μοναδική, ίσως, υπόθεση διενέργειας «διαγωνισμού» για την προμήθεια εξοπλισμού νοσοκομείου του ΕΣΥ που φθάνει στη Δικαιοσύνη. Κατηγορούμενοι είναι πέντε υπάλληλοι του νοσοκομείου της Θήβας, μεταξύ των οποίων και ο τότε διοικητής I. Π., τον οποίο η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υγείας επιχείρησε να τοποθετήσει στο Nοσοκομείο της Χαλκίδας, και τρεις υψηλόβαθμοι υπάλληλοι του υπουργείου Υγείας.

Από τους υπαλλήλους του υπουργείου Υγείας ένας έχει συνταξιοδοτηθεί, ενώ οι άλλοι δύο βρίσκονται ακόμη στην υπηρεσία τους. Οι επιτροπές αξιολόγησης στελεχώνονταν από υπαλλήλους του υπουργείου Υγείας (ένας μάλιστα που είναι και κατηγορούμενος, ο Δ. Π., συμμετείχε σε… 13 διαγωνισμούς που αφορούσαν τον εξοπλισμό του Νοσοκομείου Θήβας), έναν εκπρόσωπο της περιφέρειας και στελέχη του νοσοκομείου. Στην κατάθεσή του, o εκ των υπαλλήλων του υπουργείου Υγείας, ο Δ. Π., αναφέρει ότι ήταν προϊστάμενος του Τμήματος Βιοϊατρικής Τεχνολογίας του Νοσοκομείου «Σωτηρία» και εκπρόσωπος της υπηρεσίας του σε διαγωνισμούς για τον εξοπλισμό πολλών νοσοκομείων της χώρας.

Η έρευνα για τη συγκεκριμένη υπόθεση της Θήβας προκλήθηκε από ένα προμηθευτή που έμεινε «εκτός νυμφώνος». Δύο επιθεωρητές που διενήργησαν την έρευνα για λογαριασμό του Σώματος Επιθεωρητών Υγείας σημειώνουν ότι στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς, αφού απορρίφθηκε η μελέτη μιας εταιρείας συμβούλων ως ανεπαρκής, ορίσθηκε ως φορέας υλοποίησης του έργου η Διεύθυνση Προμηθειών του υπουργείου Υγείας. Σημειώνεται ότι ενώ το κτίριο του νοσοκομείου Θηβών είχε ολοκληρωθεί ως προς τα έργα πολιτικού μηχανικού στις αρχές του 2001, η υπάρχουσα αλληλογραφία για την προμήθεια ιατροτεχνολογικού υλικού καταγράφεται από τον… Φεβρουάριο του 2002 και μετά!

Δίχως αντίπαλο

Ο προϊστάμενος του «πανταχού παρόντος» υπαλλήλου στο ερώτημα για το πώς τεκμηριώνονται οι προδιαγραφές για τις παραγγελίες των μηχανημάτων αναφέρει επί λέξει στην κατάθεσή του: «Ως τεκμηρίωση π. χ. δύναται να είναι prospectus μηχανημάτων, στοιχεία από προηγούμενους διαγωνισμούς, στοιχεία από εταιρείες εμπορίας…». Σύμφωνα με το πόρισμα των Eπιθεωρητών Δημόσιας Υγείας, μόνο σε τρεις από τους 14 διαγωνισμούς έφτασαν να συμμετέχουν στην τεχνική αξιολόγηση τουλάχιστον δύο από τους συμμετέχοντες οίκους, ενώ στους υπόλοιπους 11 διαγωνισμούς, και κυρίως στους πιο «ακριβούς», οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι πλην του μειοδότη αποκλείονταν κατά τον έλεγχο των δικαιολογητικών έτσι ώστε να μένει πάντα μια οικονομική προσφορά (με εξαίρεση του διαγωνισμούς για τους μαστογράφους και τα κρεβάτια νοσηλείας). Ενας υπάλληλος του υπουργείου Υγείας που αξιολογούσε τις προσφορές είπε στους επιθεωρητές του ΣΕΥΥΠ (Σώμα Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας) ότι «η συμμετοχή των προμηθευτών στους διαγωνισμούς του Νοσοκομείου των Θηβών δεν ήταν αναμενόμενη» εξαιτίας «του απαιτητικού και σκληρού τεύχους διακήρυξης…». Το περίεργο είναι ότι ακόμη κι εκείνοι που κέρδιζαν τους διαγωνισμούς παρουσίαζαν ελλιπή ή καθόλου δικαιολογητικά καλής λειτουργίας ή συντήρησης! Κι όμως, έπαιρναν τη δουλειά για λόγους… «εξοικονόμησης χρόνου». Aπό τις προσφορές έλειπαν πιστοποιητικά ISO και πιστοποιητικά CE, η ύπαρξη των οποίων είναι υποχρεωτική με βάση την εθνική αλλά και την κοινοτική νομοθεσία.

Οταν ξεκίνησαν οι έρευνες των επιθεωρητών του υπουργείου Yγείας, η διοίκηση του νοσοκομείου κάλεσε μερικούς από αυτούς που αξιολογούσαν τα υλικά και τους συνέστησε, όπως ανέφερε ο διευθυντής του Ορθοπεδικού Τμήματος, να καταθέσουν ότι «οι επιτροπές λειτουργούσαν σύμφωνα με όλους του τύπους…», διαφορετικά «κινδύνευαν να βρουν τον μπελά τους…». Στο παραπεμπτικό βούλευμα η Εισαγγελία και στο πόρισμά τους οι Επιθεωρητές Υγείας κατηγορούν τον τότε διοικητή του νοσοκομείου και τους δύο υπαλλήλους του υπουργείου Υγείας ότι παρέβησαν την αρχή της αμεροληψίας και ζημίωσαν το Δημόσιο.