Μάιο το νέο Ασφαλιστικό

 

Σε δημόσια διαβούλευση οι 22 ανατροπές

 Τα 22 σημεία του σχεδίου νόμου για το Ασφαλιστικό είναι από χθες αναρτημένα για δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα του ΟpenGov. Η διαδικασία διαβούλευσης θα διαρκέσει έως την Παρασκευή 17 Απριλίου. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι έως τα μέσα Μαΐου να έχει τελειώσει και η κοινοβουλευτική διαδικασία με την ψήφιση του νόμου.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, φέτος θα μπει μαχαίρι στις πρόωρες συντάξεις, το 2013 θα αυξηθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, ενώ από το 2018 οι συντάξεις θα υπολογίζονται με νέο τρόπο. Οι προτεινόμενες αλλαγές ικανοποιούν τις 6,5 από τις 7 συστάσεις που απηύθυνε το ΕCΟFΙΝ προς την ελληνική κυβέρνηση. Στόχος είναι το 2030 το επίπεδο της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης να παραμείνει σταθερό στο 4,8% του ΑΕΠ. Το σχέδιο, πάντως, δεν περιλαμβάνει το ποσό της βασικής σύνταξης, ούτε τους συντελεστές που θα διαμορφώνουν τη λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη (με τον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων που θα ισχύσει από το 2018).

Οι αλλαγές που προωθούνται

Οι 22 προωθούμενες αλλαγές στο Ασφαλιστικό είναι οι εξής:

1 Ενιαίος φορέας διαχείρισης των αποθεματικών (αξίας 29,5 δισ. ευρώ συν τα κεφάλαια του Ταμείου Αλληλεγγύης των Γενεών) χωρίς να θίγονται τα περιουσιακά δικαιώματα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

2 Καθορισμός ενιαίων μηχανισμών ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του ΣΕΠΕ (επιθεωρητές εργασίας) και των ασφαλιστικών ταμείων.

3 Συνδιαχείριση των πόρων των κλάδων υγείας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης (μία και ενιαία διαπραγμάτευση για όλες τις προμήθειες του συστήματος).

4 Σύσταση Κέντρων Εξυπηρέτησης Ασφαλισμένων (ΚΕΑ).

5 Θεσμοθέτηση παράλληλης ασφάλισης για όλες τις κατηγορίες ασφαλισμένων, που έχουν ασφαλιστεί απο το 1993 (η πρόταση είναι να συμπεριλάβει το μέτρο αυτό και τους δημοσίους υπαλλήλους).

6 Ενιαίο καθεστώς ασφάλισης συνταξιούχων που εργάζονται σε άλλες θέσεις εργασίας.

7 Απαγόρευση προγραμμάτων εθελούσιων εξόδων. Ο μέσος όρος ηλικίας συνταξιοδότησης θα αυξηθεί κατά 2 χρόνια από το 2015 (απο 61,4 που είναι σήμερα θα ανέλθει στα 63,5).

8 Κεντρική επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων και εκσυγχρονισμός του καταλόγου βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.

9 Νέες διαδικασίες ασφάλισης για οικόσιτο προσωπικό και αγρεργάτες.

10 Αντικίνητρα πρόωρης συνταξιοδότησης. 11 Θέσπιση κινήτρων παραμονής στην αγορά εργασίας (κίνητρα παραμονής μετά την 35ετία και αντίστοιχα για όσους παραμένουν μετά το 65ο έτος).

12 Από 1/7/2011 διεκπεραίωση από το τραπεζικό σύστημα όλων των συναλλαγών στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων (μισθοδοσία, απόδοση εισφορών).

13 Ενιαίο κέντρο πληρωμής συντάξεων προκειμένου να επιτευχθεί ο ενιαίος έλεγχος της τήρησης της νομοθεσίας περί διπλοσυνταξιούχων. 14 Ρύθμιση του χρόνιου προβλήματος της διαδοχικής ασφάλισης (σύνταξη πάνω από 2 Ταμεία) από το 2011.

15 Από το 2018 λογιστικός διαχωρισμός προνοιακών παροχών (σύνταξη- γενικές παροχές) και των κατά κυριολεξία συντάξεων.

16 Από το 2018 καθορισμός μιας κοινής για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης βασικής σύνταξης η οποία θα είναι σύνταξη γήρατος με τις ευνόητες βέβαια εξαιρέσεις (π.χ. βαρέα και ανθυγιεινά) και θα καταβάλλεται με εισοδηματικά κριτήρια, ανεξαρτήτως του αν ο δικαιούχος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή αν θα έχει έστω και ένα ένσημο. Η βασική σύνταξη θα έχει προνοιακό χαρακτήρα και θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το ύψος της βασικής σύνταξης εξαρτάται από τη σχετική πολιτική απόφαση εκάστης κυβέρνησης και, προφανώς, από τον αριθμό των δικαιούχων. Ο κανόνας της τριμερούς χρηματοδότησης του Ασφαλιστικού παραμένει καταστατική αρχή της πολιτικής μας.

17 Ανταποδοτική σύνταξη (από το 2018): Πρόκειται για την κατά κυριολεξία σύνταξη η οποία αναλογεί στον χρόνο εργασίας και τις καταβληθείσες εισφορές. Ο επαναπροσδιορισμός του ύψους της δεν θα αποτελεί θέμα εισοδηματικής πολιτικής, όπως είναι σήμερα, αλλά θα καθορίζεται δίχως η κυβέρνηση να διαθέτει διακριτική ευχέρεια, με όρους τιμαριθμικούς και με συνυπολογισμό των οικονομικών δυνατοτήτων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Ούτε ένα ένσημο δεν θα πηγαίνει χαμένο, ο δε εργαζόμενος με βάση το σύστημα αυτό θα καθίσταται φύλακας και συνδιαμορφωτής του επιπέδου της σύνταξής του.

18 Βάση (χρόνος) υπολογισμού: Η δεκαετία ή δεκαπενταετία κατά την έναρξη εφαρμογής, το 2018, και το σύνολο του εργασιακού βίου προς τα τέλη της επόμενης δεκαετίας.

19 Συντελεστές υπολογισμού ανταπόδοσης: Κλιμακούμενοι συντελεστές, από τα 15 έως τα 40 χρόνια. Ο νομοθετικός προσδιορισμός των συντελεστών έχει μεν πολιτικό χαρακτήρα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί την οικονομική κατάσταση των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και το γεγονός ότι το σύστημα πρέπει να είναι βιώσιμο και να μην εξαντλεί τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας. Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης γίνονται ήδη ποσοτικοποιήσεις με βάση δεκάδες εκδοχές ώστε να αποφασίσουμε με πολύ συγκεκριμένους όρους.

20 Διαχωρισμός των κλάδων- υπηρεσιών υγείας από το συνταξιοδοτικό σύστημα (από το 2018). Οι φορείς της πρωτοβάθμιας υγείας (που αποτελούν το κυρίως μέρος των διαθέσιμων υπηρεσιών του ασφαλιστικού συστήματος σήμερα) θα υπαχθούν στην εποπτεία του υπουργείου Υγείας και θα ενσωματωθούν στο Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (και τα νοσοκομεία στη Δευτεροβάθμια).

21 Ενοποιήσεις των ασφαλιστικών φορέων και συγκρότηση τριών μεγάλων φορέων κοινωνικής ασφάλισης, μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών σε βάθος δεκαετίας.

22 Εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρων- γυναικών στο Δημόσιο από το 2013.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ