Νέα ευρωπαϊκή γραμμή στήριξης για παιδιά και εφήβους

Της Πεννυς Mπουλουτζα

«Και εσείς δηλαδή νοιάζεστε;» «Είστε ψυχίατροι; Θα μου δώσετε φάρμακα;». Οι συχνές αυτές ερωτήσεις που απευθύνουν νέοι στους ψυχολόγους και παιδοψυχιάτρους της τηλεφωνικής συμβουλευτικής υπηρεσίας της Εταιρείας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΕΨΥΠΕ), καταδεικνύουν την επιφυλακτικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται σε αυτές τις ηλικίες οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Ανεπαρκής αντιμετώπιση

Στην Ελλάδα, η αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών σε παιδιά και εφήβους είναι ανεπαρκής λόγω έλλειψης σχετικών δομών και η πρόληψη στον συγκεκριμένο τομέα σχεδόν ανύπαρκτη. Και αυτό τη στιγμή που οι επιστημονικές μελέτες καταδεικνύουν ότι το 10%-20% των παιδιών και των εφήβων εκδηλώνουν ψυχικές διαταραχές, εκ των οποίων το 10% αφορά σοβαρά και χρόνια προβλήματα.

Στο πλαίσιο της πρόληψης των προβλημάτων ψυχικής υγείας σε νέους, ξεκίνησε η λειτουργία της «Γραμμής Στήριξης παιδιών και εφήβων 116 111» της ΕΨΥΠΕ. Οπως εξήγησε χθες ο αναπληρωτής καθηγητής Παιδοψυχιατρικής, επιστημονικός υπεύθυνος της ΕΨΥΠΕ κ. Γιάννης Τσιάντης, κατά την παρουσίαση της νέας γραμμής, πρόκειται για έναν κοινό ευρωπαϊκό αριθμό τον οποίο μπορεί να καλέσει χωρίς χρέωση από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, παιδί ή έφηβος έως 18 ετών, όταν έχει ανάγκη στήριξης, συμβουλών και βοήθειας. Ο αριθμός λειτουργεί από Δευτέρα έως και Παρασκευή και ώρες από τις 2 μ.μ. έως τις 8.30 μ.μ. με την προοπτική να διευρυνθεί η λειτουργία του και τις πρωινές ώρες.

Με την έναρξη λειτουργίας της γραμμής 116 111, αυτόματα η «γραμμή-Σύνδεσμος 801 801 1177» που έχει θέσει σε λειτουργία εδώ και τέσσερα χρόνια η ΕΨΥΠΕ, μετατρέπεται σε τηλεφωνική υπηρεσία που απευθύνεται αποκλειστικά σε γονείς και ενήλικες οι οποίοι θέλουν να ενημερωθούν για προβλήματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων. Αλλωστε γονείς και εκπαιδευτικοί αποτελούσαν την πλειονότητα όσων κάλεσαν τον συγκεκριμένο αριθμό από τον Ιούνιο του 2005 -οπότε και ξεκίνησε η λειτουργία του- έως και τον περασμένο Νοέμβριο. Το συγκεκριμένο διάστημα η γραμμή απάντησε σε περίπου 13.500 κλήσεις. Οι μισοί από τους γονείς που τηλεφώνησαν έθεσαν ερωτήματα για χειρισμό συμπεριφορών των παιδιών τους, ενώ το 15% εξέφρασε ανησυχία για την ψυχική υγεία των παιδιών. Το 20% των εφήβων που κάλεσε τη γραμμή ανέφερε συναισθηματικές δυσκολίες και το ίδιο ποσοστό μίλησε για δυσκολίες στη σχέσεις με συνομηλίκους.

«Νιώθω μόνος»

Είναι χαρακτηριστική η μαρτυρία ενός 12χρονου που κάλεσε τη γραμμή: «Νιώθω μόνος. Οι συμμαθητές μου με κοροϊδεύουν, επειδή είμαι χοντρός και φοράω γυαλιά. Δεν με κάνουν παρέα και δεν με αφήνουν να συμμετέχω στην ομάδα τους στο μπάσκετ. Μου λένε ότι δεν τρέχω γρήγορα, ότι κουράζομαι εύκολα και όποια ομάδα με διαλέγει πάντα χάνει».