Ομιλεία Δ. Αβραμόπουλου με θέμα: Νέα Εθνική Στρατηγική στην Υγεία.

p>ΟΜΙΛΙΑ

    ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

    κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ

    ΜΕ ΘΕΜΑ

    «ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ»

   

    ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

   

    «Κυρίες και Κύριοι,

   

    Είναι ιδιαίτερη η χαρά μου, που ξαναβρισκόμαστε σήμερα εδώ, σε μια όμορφη εκδήλωση του Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής. Και, επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω ότι το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής εξελίχθηκε σε φόρουμ προβληματισμού σύγχρονων κοινωνικών ρευμάτων και νέων πολιτικών, προσφέροντας ένα πολύτιμο βήμα δημόσιας επικοινωνίας για την παρουσίαση ιδεών και πολιτικών, που ανοίγουν δρόμους και εγκαινιάζουν πολιτικές.

   

    Είμαστε λοιπόν εδώ πάλι μαζί, μετά από δύο περίπου χρόνια, όταν με την ιδιότητά μου ως Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω τη στρατηγική και τους στόχους της πολιτικής της κυβέρνησής μας για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας. Μια πολιτική, που έδωσε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα και που συνεχίζεται και σήμερα με γρήγορους ρυθμούς με την ανοδική πορεία της τουριστικής κίνησης και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδος.

   

    Σήμερα, είμαστε εδώ για να αναπτύξουμε τη Νέα Εθνική Στρατηγική Υγείας.

   

    Από το βήμα αυτό, που φέρει το όνομα του Εθνάρχη Κωνσταντίνου Καραμανλή, παρουσιάζουμε σήμερα τους άξονες, πάνω στους οποίους θα στηριχτεί η επανίδρυση του δημόσιου συστήματος υγείας και κοινωνικής φροντίδας.

   

    Η μεταρρύθμιση, που ανταποκρίνεται με ευθύνη και όραμα στο έργο και την κληρονομιά που έχει αφήσει η παράταξη μας στον τόπο μας.

   

    Φίλες και Φίλοι,

   

    Η παράταξή μας είναι αυτή, που διαμέσου της πρόσφατης ιστορίας της χώρας μας, άνοιξε δρόμους για την εγκαθίδρυση των δημοκρατικών θεσμών, την εθνική συμφιλίωση και την διεθνή αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπρέπειας της Ελλάδας.

   

    Στον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τη Νέα Δημοκρατία οφείλουμε το πολιτειακό, πράγματι, θαύμα της μεταπολίτευσης. Την ένταξη της χώρας μας στην πατρίδα των ιστορικών ευκαιριών που είναι η Ενωμένη Ευρώπη.

   

    Το όνομα Κωνσταντίνος Καραμανλής είναι ταυτόσημο με τη νέα ευρωπαϊκή ταυτότητα της χώρας μας και την ομαλή λειτουργία των σύγχρονων δημοκρατικών θεσμών.

   

    Δεν πρέπει συνεπώς ποτέ να ξεχνάμε, ότι η πολιτική ταυτότητα της παράταξής μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με πράξεις ιστορικής ευθύνης.

   

    Με τη δυναμική του οράματος που βλέπει μπροστά και μακριά.

   

    Με σοφία και σύνεση που συνοδεύει μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν τα πράγματα στη βάση ενός υπεύθυνου σχεδιασμού.

   

    Με ενόραση που βλέπει μπροστά και τολμηρά, πέρα από τον μικροκομματισμό, το πρόσκαιρο και το μικρό.

   

    Με ευθύνη έναντι της ιστορίας και της προοπτικής του τόπου.

   

    Κυρίες και κύριοι,

   

    Στις αρχές του 21ου αιώνα, η Νέα Δημοκρατία καλείται, με δεδομένες τις εξελίξεις που συντελούνται γύρω μας, από το πνεύμα των καιρών και την συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας να υλοποιήσει ένα μεταρρυθμιστικό έργο ιστορικής σημασίας. Ένα μεταρρυθμιστικό έργο που οδηγεί στην Νέα Ελλάδα.

   

    Εάν η παράταξή μας κατάφερε στο τέλος του προηγούμενου αιώνα να οδηγήσει την κοινωνία μας σε ένα σύγχρονο και σταθερό δημοκρατικό πολιτισμό, η νέα πρόκληση που αναλαμβάνουμε και η παρακαταθήκη που αφήνουμε λέγεται Νέα Ελλάδα.

   

    Η Νέα Ελλάδα δεν είναι μία αφηρημένη έννοια.

   

    Η Νέα Ελλάδα είναι η εντολή που μας έχει δώσει ο ελληνικός λαός

   

    Είναι οι πολιτικές αξίες του κοινωνικού φιλελευθερισμού, που εκφράζουν πλέον σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο τα πλειοψηφικά ρεύματα της εποχής μας.

   

    Είναι η Ελλάδα που έχει πρωταγωνιστικό ρόλο και θέση στην εποχή της παγκοσμιότητας, την οποία εμείς οι Έλληνες δεν πρέπει να φοβόμαστε. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι Έλληνες υπήρξαμε ιστορικά πολίτες του κόσμου. Και, σε άλλες εποχές, ο Έλληνας κυριαρχούσε στο κόσμο με την διακριτή παρουσία και την πολιτισμική του ταυτότητα.

   

    Είναι η πολιτεία που κινείται γοργά στους ρυθμούς της κοινωνίας μας και ανταποκρίνεται με επιτυχία στις ευκαιρίες που προσφέρει η νέα εποχή.

   

    Είναι η ανταγωνιστική οικονομία που είναι παρούσα με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της σε κάθε γωνιά του κόσμου.

   

    Είναι η εθνική οικονομία που διαχειρίζεται με ευθύνη τους πόρους και τις θυσίες του ελληνικού λαού, βάζοντας τέρμα στον φαύλο κύκλο της λιτότητας και της υστέρησης.

   

    Είναι το κράτος που σέβεται τους θεσμούς του και προσφέρει ίσες ευκαιρίες στους πολίτες του.

   

    Είναι τέλος, η κοινωνία που έχει μέρισμα ποιότητας και ανθρωπιάς για να μοιράσει στους συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη.

   

    Η Νέα Ελλάδα, είναι πατρίδα που αξίζει στην ιστορία μας και ανταποκρίνεται στα όνειρά μας.

   

    Κυρίες και Κύριοι,

   

    Στο επίκεντρο των μεταρρυθμίσεων που προωθεί η κυβέρνησή μας είναι η δημιουργία ενός νέου κοινωνικού κράτους, πολιτική προτεραιότητα και βασική στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού.

   

    Το κοινωνικό κράτος που θεμελίωσαν οι περισσότερες ευρωπαϊκές κοινωνίες κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, έχει ολοκληρώσει πλέον τον ιστορικό του κύκλο.

   

    Το παλιό κοινωνικό κράτος πρόνοιας έχει εξαντλήσει τα χρηματοδοτικά του όρια, έχει ξεπεραστεί από τις νέες τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας, από τις ραγδαίες εξελίξεις στη διοικητική πρακτική και τη διαχείριση ανθρώπινων πόρων.

   

    Είναι καιρός πλέον να συνειδητοποιήσουμε, ότι ο κόσμος μας και οι απαιτήσεις της κοινωνίας μας άλλαξαν. Η διατήρηση του παλιού είναι κίνδυνος για τα δικαιώματα των πολλών στο μέλλον. Η στασιμότητα ισοδυναμεί με τη διαιώνιση της αδικίας. Ο συμβιβασμός με το αναχρονιστικό οδηγεί στην ακύρωση των νέων κοινωνικών δικαιωμάτων.

   

    Για να εξασφαλίσουμε όμως την ίση πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης και για να κατοχυρώσουμε τη βιωσιμότητα του κοινωνικού κράτους, χρειαζόμαστε βαθιές τομές.

   

    · Η σύγχρονη ελληνική κοινωνία θέλει ένα κοινωνικό κράτος που προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες, που αναγνωρίζει τον πλουραλισμό της κοινωνίας μας, που σέβεται τις ιδιαίτερες ανάγκες του καθενός, που αξιοποιεί την εξέλιξη της επιστήμης και της έρευνας.

   

    Το νέο κοινωνικό κράτος περνά από την εποχή της μαζικότητας στην εποχή της ποιότητας.

   

    · Η ελληνική κοινωνία δικαιούται ένα κοινωνικό κράτος που διαχειρίζεται τους πόρους του με ευθύνη και ανταποδίδει στους πολίτες το κοινωνικό μέρισμα που τους αναλογεί και τους ανήκει.

   

    Το νέο κοινωνικό κράτος μεταβαίνει από την εποχή της άναρχης διοίκησης στην εποχή της ευελιξίας και της χρήσης των έξυπνων τεχνολογιών. Από την πολυδιάσπαση των υπηρεσιών και των θεσμών στη δημιουργία οριζόντιων μηχανισμών και στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας.

   

    · Η ελληνική κοινωνία θέλει το κοινωνικό κράτος να βρίσκεται κοντά της, σε κάθε γειτονιά, στο πιο απομακρυσμένο χωριό, να μπορεί να επισκέπτεται τον πολίτη και να τον στηρίζει στο ίδιο του το σπίτι.

   

    Η ελληνική κοινωνία απαιτεί ένα σύστημα υγείας και κοινωνικής φροντίδας που υπερβαίνει τον αναχρονιστικό συγκεντρωτισμό της παροχής υπηρεσιών στις νοσοκομειακές μονάδες της χώρας.

   

    Το νέο κοινωνικό κράτος καταργεί τις συγκεντρωτικές και τις γραφειοκρατικές δομές που εξυπηρετούν τους λίγους και τα ειδικά συμφέροντα. Αποκεντρώνει στην πράξη την λειτουργία των κοινωνικών υπηρεσιών. Καθιστά την υγεία κοινωνικό αγαθό και τρόπο ζωής, αξία που αφορά το σύνολο της κοινωνίας μας, και τον καθένα μας χωριστά.

   

   

    · Η ελληνική κοινωνία διεκδικεί την αύξηση της προσφοράς υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας, την ευγενή άμιλλα μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, τη διαρκή βελτίωση όλων μας. Η ελληνική κοινωνία διεκδικεί μερίδιο συμμετοχής και συνευθύνης στην οικοδόμηση της κοινωνίας της αλληλεγγύης.

   

    Το νέο κοινωνικό κράτος δίνει τέλος στο μονοπώλιο παροχής υπηρεσιών από το κράτος. Πιστεύει στην συνεργασία με τον ιδιωτικό, τον εμπιστεύεται και κινητοποιεί την ενέργεια της κοινωνίας των πολιτών με την έμπρακτη ενθάρρυνση εθελοντικών πρωτοβουλιών.

   

    Κυρίες και Κύριοι,

   

    Η υγεία των πολιτών και η συνοχή της κοινωνίας μας δεν είναι ένα αγαθό που αρχίζει και τελειώνει στην λειτουργία των νοσοκομείων, όπως, δυστυχώς έχει αφεθεί να διαφαίνεται από το πώς παρουσιάζονται τα προβλήματα στη δρώσα καθημερινότητα.

   

    Το δημόσιο σύστημα υγείας δεν είναι ένα κλειστό σύστημα το οποίο ανήκει στους ειδικούς και τους προνομιούχους του χώρου.

   

    Η υγεία είναι το πιο πολύτιμο πολιτικό και κοινωνικό αγαθό. Μας αφορά όλους. Αφορά τα ατομικά και πολιτισμικά δικαιώματα στην παγκόσμια εποχή, το μέλλον των ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων, την ασφάλεια της χώρας μας, τη διανομή του κοινωνικού πλεονάσματος, τον τρόπο ζωής μας, τη δομή και την μορφή των γειτονιών μας, το αύριο των παιδιών μας και της κοινωνίας μας.

   

    Για να περάσουμε στην εποχή του νέου κοινωνικού κράτους πρέπει όλοι μαζί να ανοίξουμε το σύστημα.

   

    Να καταργήσουμε τα μονοπώλια εκεί που υπάρχουν.

   

    Να αποσυγκεντρώσουμε ευθύνες και να θέσουμε τέλος στον αυτισμό της γραφειοκρατίας.

    Να θεμελιώσουμε αυστηρούς, ευέλικτους και αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου και αξιολόγησης όλων.

   

    Να θεσπίσουμε διοικητικά εργαλεία που καθιστούν τη λειτουργία των οργανισμών διάφανη, ευέλικτη και αποτελεσματική.

   

    Να ανοίξουμε τις πόρτες του κοινωνικού κράτους στην κοινωνία των πολιτών.

   

    Να ενισχύσουμε την συνέχεια και την μνήμη των θεσμών του κοινωνικού κράτους.

   

    Να επανιδρύσουμε το ΕΣΥ με ορίζοντα τις ανάγκες των μελλοντικών γενιών και με γνώμονα τις δυναμικές που αναπτύσσει η νέα εποχή.

   

    Το Εθνικό Σύστημα Υγείας με την σημερινή μορφή και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες όλων των προκατόχων μου δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας και στις επιταγές του νέου κοινωνικού κράτους.

   

    Κληρονομήσαμε ως κοινωνία ένα σύστημα που έχει 3 δις χρέη, εξαιτίας κυρίως των δυσλειτουργιών της υφιστάμενης δομής και των εγγενών διοικητικών αδυναμιών.

   

    Στο παρελθόν κατασπαταλήσαμε τους πολύτιμους κοινοτικούς πόρους λόγω έλλειψης ρεαλιστικού σχεδιασμού, ελλειμματικής υλοποίησης, υποκειμενικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων και αποσπασματικών διορθωτικών παρεμβάσεων, κυρίως κάτω από την πίεση της καθημερινότητας, όπως αυτή αρθρώνεται μπροστά μας.

   

    Διαθέτουμε μια πρωτοβάθμια φροντίδα ουσιαστικά ανύπαρκτη. Τον θεσμό του οικογενειακού ιατρού ανενεργό ως αποτέλεσμα της 20ετούς υπερ-χρηματοδότησης επενδύσεων στα νοσοκομεία. Αγνοώντας παράλληλα την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τις συνεπείς συμβουλές των εμπειρογνωμόνων για βελτίωση της οικονομικής αποδοτικότητας μέσω προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής της υγείας, έχουμε οδηγηθεί σε αυτό το αποτέλεσμα.

   

    Έχουμε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δυσκολεύονται να πληρώσουν τις οφειλές τους ως συνέπεια της κακής διαχείρισης και των δομικών αδυναμιών του συστήματος χρηματοροών.

   

    Δημιουργήσαμε ένα γιγαντιαίο σύστημα 110.000 εργαζομένων με ανισοκατανομή δεξιοτήτων και σημαντικές ελλείψεις, εξαιτίας προσλήψεων χωρίς ορθολογικά κριτήρια και εκτίμηση των πραγματικών αναγκών.

   

    Προωθήσαμε επιφανειακά την ψυχιατρική μεταρρύθμιση αγνοώντας την βιωσιμότητα των δομών, με αποτέλεσμα η ψυχιατρική μεταρρύθμιση να έχει αγγίξει πλέον τα όρια της.

   

    Δεν αναπτύξαμε ποτέ στο παρελθόν την επιχειρησιακή έρευνα και τη διοικητική επιστήμη με αποτέλεσμα την χαμηλή επιχειρησιακή ετοιμότητα των μονάδων και την αύξηση των διαπεριφερειακών ροών.

   

    Η κατάσταση που υπάρχει σήμερα στο σύστημα υγείας ακόμα έχει χαρακτηριστικά αταξίας, στην καλύτερη περίπτωση. Ένα ανοικοκύρευτο και κατακερματισμένο περιβάλλον, όπου εύκολα ευδοκιμούν παρασιτικές δραστηριότητες. Εικόνα που σταδιακά αλλάζει με την πολιτική νοικοκυρέματος, πρώτο βήμα που θα μας οδηγήσει στον εξορθολογισμό, στον σχεδιασμό, στην σωστή και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος, στο νοικοκύρεμα του ΕΣΥ.

   

    Πρέπει να αντιληφθούμε, ότι η πολιτική για να είναι αποτελεσματική προϋποθέτει πρόβλεψη με αντίστοιχους σχεδιασμούς και πολιτικές δράσεις και μακροχρόνιο προγραμματισμό. Γιατί καμία πολιτική βάθους και ουσίας δεν αποδίδει άμεσα στον καιρό της.

   

    Η στιγμή έφτασε, για να αναλογισθούμε τις ευθύνες μας συνολικά ως κοινωνία και να προχωρήσουμε στην κατάρτιση συγκεκριμένου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Υγεία με ορίζοντα το 2020 όπου θα αποτελεί την δέσμευση μας απέναντι στον πολίτη. Δέσμευση όλων μας, πέρα και πάνω από κόμματα και πολιτικές.

   

    Η στιγμή έφτασε, για να προχωρήσουμε δυναμικά σε τομές και αλλαγές και με συστράτευση όλων όσων μπορούν να προσφέρουν για το αύριο της υγείας και της κοινωνικής φροντίδας στην χώρα μας.

   

    Κυρίες και κύριοι,

   

    Η Νέα Εθνική Στρατηγική για την Υγεία και την Κοινωνική Φροντίδα δεν μπορεί να αποτελέσει μόνο μία σειρά από διορθωτικές παρεμβάσεις. Οι καιροί και η κοινωνία δεν μας επιτρέπουν πλέον συμβιβασμούς. Το σύστημα αγγίζει πλέον τα όρια του. Η Νέα Εθνική Στρατηγική είναι στην ουσία η επανίδρυση του ΕΣΥ.

   

    Το νέο Εθνικό δόγμα, αξίωμα θα έλεγα, για την υγεία βασίζεται σε τρεις στρατηγικούς άξονες:

    · Διαφάνεια

    Στην λειτουργία του συστήματος,

    · Οικονομία

    Στη διαχείριση των πόρων

    · Ανθρωποκεντρικός πολιτισμός

   

    Στην προσφορά υπηρεσιών, με σεβασμό στον Έλληνα πολίτη.

   

    Σε αυτή μας την προσπάθεια δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η υπόθεση της υγείας και της κοινωνικής αλληλεγγύης είναι κατεξοχήν ζήτημα εθνικό. Για αυτό ακριβώς τον λόγο, η ουσιαστική αλλαγή δεν μπορεί να έρθει με μετωπικές και ανέξοδες συγκρούσεις αλλά στην βάση μίας ευρείας εθνικής συναίνεσης. Το ΕΣΥ αποτελεί εθνική υπόθεση όλων. Η κοινωνία της υγείας μας χωρά όλους και η ανάγκη για συναίνεση είναι πλέον απαραίτητη.

   

    Σας αναφέρω χαρακτηριστικά, την προώθηση του θέματος του μοριακού ελέγχου του αίματος, όπου τελικά τα κόμματα ομόφωνα προχώρησαν στην επιλογή διαδικασίας για την διασφάλιση της ποιότητας του αίματος και την ενίσχυση της προστασίας των πολιτών.

   

    Και η Νέα Εθνική Στρατηγική για την Υγεία βασίζεται σε δέκα άξονες.

   

    Σε δέκα μεταρρυθμιστικές τομές, που συνθέτουν συνολικά μία αληθινή επανάσταση στο δημόσιο σύστημα υγείας:

   

    1. Οικονομική εξυγίανση του ΕΣΥ και εξασφάλιση της βιωσιμότητας του.

    2. Θεμελίωση σύγχρονου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας.

    3. Δυναμική προώθηση της προληπτικής πολιτικής.

    4. Εισαγωγή της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης.

    5. Νέα πολιτική για το ανθρώπινο δυναμικό.

    6. Μεταρρύθμιση της ψυχικής και της δημόσιας υγείας.

    7. Ανάπτυξη και προαγωγή του εθελοντισμού και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

    8. Προώθηση της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας.

    9. Πολιτική συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα.

    10. Προώθηση της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά και κοινωνία της υγείας.

   

    1ος ¶ξονας: Οικονομική εξυγίανση και Εξασφάλιση Βιωσιμότητας

   

    Την οικονομική εξυγίανση την βλέπουμε, μέσα: από την μείωση και σταδιακή κατάργηση των πολυέξοδων και χωρίς ουσιαστικό ρόλο ΠΕΣΥΠ ή ΔΥΠΕ, από την αναδιοργάνωση του υφιστάμενου σπάταλου συστήματος προμηθειών, από την λειτουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που προλαβαίνει την νόσο και από την ταυτόχρονη εφαρμογή εργαλείων διαχείρισης οικονομικής λειτουργίας (όπως η εφαρμογή του διπλογραφικού σε όλα τις μονάδες υγείας και η κατάρτιση ισολογισμών από τα Νοσοκομεία).

   

    Το νομοσχέδιο για την μείωση των ΔΥΠΕ από 17 σε 7 έχει υπογραφεί από όλους τους αρμόδιους υπουργούς και κατατίθεται στη Βουλή στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας.

   

    Δεν μπορεί η διοικητική οργάνωση του Κράτους να είναι διαφορετική από την οργάνωση των Υγειονομικών περιφερειών.

   

    Αναβαθμίζουμε την περιφερειακή συγκρότηση της υγείας αλλά ενισχύουμε την περιφερειακή συγκρότηση του Κράτους. Η περιφερειακή διάσταση παραμένει και οι λειτουργίες του κράτους γίνονται πιο αποδοτικές

   

    Τα νοσοκομεία πρέπει να είναι μελλοντικά αυτοτελή να έχουν την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης, την ευθύνη της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού και οι διοικήσεις να αξιολογούνται στην βάση του βαθμού επίτευξης των συγκεκριμένων οικονομικών και λειτουργικών στόχων που έχουν τεθεί από το Υπουργείο. Το Υπουργείο από την πλευρά του, πρέπει να αξιολογεί και να ελέγχει συνεχώς το αποτέλεσμα της διοίκησης.

   

    Οι ασφαλιστικοί οργανισμοί δεν πρέπει μελλοντικά να παρέχουν υπηρεσίες υγείας αλλά να συνάπτουν συμβάσεις με το ΕΣΥ ύστερα από διαπραγμάτευση και στην βάση των αποκαλούμενων Diagnostic Related Groups για την παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

   

    Βασικός Συντελεστής για την επίτευξη της οικονομικής αποδοτικότητας του ΕΣΥ είναι η μεταρρύθμιση στο σύστημα αλλά και στις διαδικασίες των προμηθειών. Δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί αποτελεσματικός έλεγχος της απόδοσης του Συστήματος αν δεν εκτιμηθούν οι συντελεστές που διαμορφώνουν το κόστος.

   

    Σχεδιάζοντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα προμηθειών διενέργειας διαγωνισμών και διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας, υλοποιούμε για την περίοδο 2006-2015:

   

    · Κεντρικό Σχεδιασμό και ορθολογικό προγραμματισμό αναγκών.

    · Νέα εφοδιαστική αλυσίδα και κατάργηση των υψηλών αποθεμάτων.

    · Ευέλικτο πλαίσιο αρμοδιοτήτων και αξιοποίηση υφιστάμενων δομών στο πλαίσιο του ΕΣΥ.

    · Αυστηρό Έλεγχο σε επιχειρησιακό αλλά και επιτελικό επίπεδο

   

    Η θεμελίωση ενός σύγχρονου συστήματος προμηθειών αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για την υλοποίηση της στρατηγικής μας, η οποία προσδιορίζεται στην υποστήριξη της αναπτυξιακής πορείας του ΕΣΥ.

   

    Το σχέδιο νόμου για τις προμήθειες έχει ολοκληρωθεί και στέλνεται στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής επίσης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Κύριο όργανο του νέου συστήματος είναι η Επιτροπή Προμηθειών, διοικητική αρχή με κύρια ευθύνη τον στρατηγικό σχεδιασμό και τον συντονισμό των αναγκών προμηθειών του ΕΣΥ.

   

    Επιπλέον στο πλαίσιο προάσπισης της βιωσιμότητας του ΕΣΥ προχωράμε με γοργούς ρυθμούς στην εφαρμογή της μεταρρύθμισης για την φαρμακευτική πολιτική.

   

    Εδώ, πρέπει να τονίσουμε ότι το φάρμακο για την κυβέρνησή μας αποτελεί επένδυση για την υγεία και όχι δαπάνη.

   

    Με αυτή την λογική, αναγνωρίζουμε ότι η αύξηση των φαρμακευτικών δαπανών μπορεί να συγκρατήσει τις συνολικές δαπάνες για την υγεία.

   

    Μεταρρυθμίζουμε το σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης στο πλαίσιο μίας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης της ιατρικής τεχνολογίας με τον προσδιορισμό και την χάραξη στόχων στους τομείς αξιολόγησης της τεχνολογίας, παρακολούθησης της επίδρασής της στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, στρατηγικού σχεδιασμού των επενδύσεων και τέλος ελέγχου του κόστους και σύνδεσής του με την αποτελεσματικότητα της παροχής υπηρεσιών.

   

    2ος ¶ξονας: Ανάπτυξη του δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας

   

    Το ΕΣΥ ήταν ένας γίγαντας με πήλινα πόδια. Η δευτεροβάθμια φροντίδα αποτέλεσε την κεντρική επιλογή όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 15 χρόνια και χρηματοδοτήθηκε απρογραμμάτιστα χωρίς να δοθεί έμφαση σε υπηρεσίες και προγράμματα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας με αποτέλεσμα οι μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας να καταντήσουν δορυφόροι των νοσοκομείων χωρίς περιεχόμενο, χωρίς ουσιαστικό ρόλο και μέλλον.

   

    Σε όλο τον κόσμο, η αποδοτικότητα των συστημάτων βασίζεται στην εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής και όχι στον υδροκεφαλισμό της δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.

   

    Η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας αποτελεί τον πυλώνα του «νέου» ΕΣΥ, και από την αφάνεια περνά πλέον σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι η ταυτότητα μας για την περίοδο 2007-2013.

   

    Σήμερα και για το μέλλον, προωθούμε πολιτική ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που καλύπτει τις ανάγκες όλων των πολιτών βελτιώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες στις αγροτικές περιοχές και αναπτύσσοντας νέες στις αστικές και ημιαστικές περιοχές.

   

    Η πλήρη ανάπτυξη του δικτύου αστικών κέντρων υγείας, η σταδιακή απορρόφηση των υπηρεσιών υγείας των ασφαλιστικών ταμείων, η ρεαλιστική εφαρμογή του οικογενειακού γιατρού, αποτελούν μεσοπρόθεσμους στόχους της πολιτικής μας.

   

    Στόχοι μας είναι μια ισχυρή πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τον πολίτη στην πρώτη επαφή του με το σύστημα υγείας.

   

    Το σχέδιο νόμου για την πρωτοβάθμια φροντίδα βρίσκεται σε διαδικασία τελικής επεξεργασίας και θα κατατεθεί στην Βουλή στις αρχές του 2007.

   

    3ος ¶ξονας: Δυναμική προώθηση της πρόληψης

   

    Είναι εξαιρετικά σημαντικό να κατανοήσουμε, ότι στην εποχή που ζούμε η πρόληψη σώζει ζωές. Η πρόληψη σώζει ζωές και συνεισφέρει άμεσα στην οικονομική βιωσιμότητα του δημόσιου συστήματος υγείας.

   

    Επί σειρά ετών, η ελληνική πολιτεία «φοβόταν» να συνομιλήσει ανοικτά με την ελληνική κοινωνία για τις μεγάλες και καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σε επίπεδο δημόσιας υγείας. Το κράτος όμως δεν πρέπει να φοβάται. Αντιθέτως, πρέπει να θέτει όλους προ των ευθυνών τους, με πρώτο το ίδιο το κράτος.

   

    Η ραγδαία εξάπλωση της παιδικής παχυσαρκίας, η εμφάνιση του αλκοολισμού στους εφήβους, τα θλιβερά ρεκόρ που έχουμε στην Ευρώπη αναφορικά με το κάπνισμα, η διαιώνιση της κρίσης των ναρκωτικών και η ανησυχητική εξάπλωση του ΑIDS στη χώρα μας φανερώνουν το έλλειμμα που κληρονομήσαμε στην προληπτική πολιτική.

   

    Για πρώτη φορά, το Υπουργείο μας προχωρά δυναμικά στην υλοποίηση μίας εκτεταμένης και καλά στοχευμένης επικοινωνιακής εκστρατείας για την προαγωγή της δημόσιας υγείας και την ολοκληρωμένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών.

   

    Προωθούμε επίσης άμεσα νομοθετικές ρυθμίσεις για την εφαρμογή πολιτικών που προάγουν και προασπίζουν τη δημόσια υγεία.

   

    Στρατηγικός μας στόχος είναι να καταστήσουμε την υγεία τρόπο ζωής, καθημερινό πολιτισμό και συνείδηση για όλους.

   

    Επαναλαμβάνω για άλλη μια φορά ακόμα, ότι η πρόληψη συμβάλλει στην οικονομία της υγείας, καθώς είναι επένδυση για την αποσυμφόρηση του συστήματος και τον περιορισμό των δαπανών.

   

    4ος ¶ξονας: Πληροφορική και η εισαγωγή νέας τεχνολογίας

   

    Όλοι γνωρίζουμε ότι και η πιο μικρή επιχείρηση θεωρεί αναγκαίο το διπλογραφικό σύστημα και τον ισολογισμό. Το κράτος όμως δεν εφάρμοζε τα συστήματα αυτά στα Νοσοκομεία.

   

    Η σύγχρονη Διοίκηση του Συστήματος Υγείας προϋποθέτει την εφαρμογή της σύγχρονης πληροφορικής τεχνολογίας καθώς και συστημάτων οικονομικής διαχείρισης.

   

    Η ολοκλήρωση των Πληροφοριακών Συστημάτων στα νοσοκομεία, είναι πλέον προτεραιότητα μας. Τα συστήματα αυτά αποτελούν κρίσιμη υποδομή για την βελτίωση της απόδοσης των οργανισμών. Οι υποδομές όμως δεν αρκούν από μόνες του.

   

    Η αποτελεσματικότητα των δράσεων πληροφορικής εξαρτάται από την διαχείριση της Αλλαγής μέσα στα ίδια τα Νοσοκομεία. Απαιτείται εκπαίδευση του προσωπικού, αναδιοργάνωση των διαδικασιών και δέσμευση της Διοίκησης.

   

    Ο έλεγχος των συγκεκριμένων παραμέτρων μέσω την ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου υλοποίησης και διαχείρισης της αλλαγής, σηματοδοτεί την πολιτική μας.

   

    Κρίσιμος πυλώνας στην επανίδρυση του ΕΣΥ είναι η εφαρμογή των ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας (e-health). Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες διευκολύνουν την καθημερινότητα των ασθενών και εργαζομένων και βελτιώνουν την πρόσβαση στις υπηρεσίες.

   

    Σχεδόν σε όλες τις παραπάνω διαστάσεις προωθούνται συγκεκριμένες δράσεις τόσο στην Υγεία όσο και στην Κοινωνική Αλληλεγγύη. Προωθούνται e-υπηρεσίες: για την κατ’οίκον νοσηλεία υπερηλίκων και χρονίων πασχόντων, για τo e-learning, για το e- procurement, για τηλεραντεβού Εξωτερικών Ιατρείων μέσω της γραμμή υγείας 1535, για την ηλεκτρονική κάρτα υγείας μαθητή, για προγράμματα πρόληψης και προαγωγής στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και τηλεδιάγνωσης μέσω των κινητών μονάδων και της τηλεματικής.

   

    5ος ¶ξονας: Νέα Πολιτική για το ανθρώπινο δυναμικό της υγείας

   

    Η επανίδρυση του ΕΣΥ ξεκινάει από την ανάπτυξη και την έμπρακτη υποστήριξη του πολύτιμου ανθρώπινου κεφαλαίου του. Γιατί το σύστημα εκεί στηρίζεται και από αυτό κρίνεται. Από τους ανθρώπους του. Και οι άνθρωποι του ΕΣΥ έχουν φτάσει στα όριά τους. Δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, κάθε στιγμή, χωρίς να βρίσκουν πάντοτε την ανταπόκριση που επιζητούν από το κράτος.

   

    Οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι ή έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, η απουσία σταθερού πλαισίου δια βίου εκπαίδευσης, οι δύσκολες εργασιακές συνθήκες καθώς και οι χαμηλές μισθολογικές απολαβές.

   

    Επειδή βλέπουμε μακριά, θεωρώ ότι στην επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση είναι μία ευκαιρία. Με δεδομένη την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει από την κοινή όλων βούληση να συμβάλλουμε στην απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΣΥ, μπορούμε να παραμερίσουμε τον γραφειοκρατικό παραλογισμό και να εξαιρέσουμε το νοσηλευτικό προσωπικό από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ, τηρώντας όμως με ευλάβεια τα ίδια χαρακτηριστικά και προδιαγραφές.

   

    Παράλληλα, στο όνομα της θεσμικής ολοκλήρωσης του ΕΣΥ, να τολμήσουμε μία βαθειά αλλαγή. Να θεσμοθετήσουμε Σχολή Ανωτάτων Στελεχών Υγείας που θα πλαισιώσουν το ΕΣΥ και την Κοινωνική Αλληλεγγύη και θα είναι οι αυριανοί ηγέτες του Εθνικού Συστήματος Υγεία και η ραχοκοκαλιά για την συνέχεια και τη θεσμική μνήμη του συστήματος.

   

    Όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, φέτος η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας ήταν αφιερωμένη στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της υγείας. Πράγμα που σημαίνει ότι παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλες χώρες.

   

    Οφείλουμε να εμπνεύσουμε τους νέους ανθρώπους να ακολουθήσουν το κοινωνικό λειτούργημα των επαγγελμάτων της υγείας, και να περιβάλλουμε την αποστολή τους με τον δέοντα σεβασμό, αναγνώριση και το αναγκαίο ιδεολογικό και κοινωνικό περιεχόμενο.

   

    6ος ¶ξονας: Μεταρρύθμιση της ψυχικής και της δημόσιας υγείας

   

    Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχει θέσει ως στρατηγικό στόχο την εφαρμογή των αρχών της Κοινοτικής Ψυχιατρικής, σύμφωνα με την οποία η φροντίδα ψυχικής υγείας παρέχεται σε όποιον την χρειάζεται χωρίς αυτός να απομακρύνεται από το φυσικό και κοινωνικό του περιβάλλον και μάλιστα με την ενεργή συμμετοχή αυτού του περιβάλλοντος.

   

    Η βιωσιμότητα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης εξαρτάται από την χρηματοδότηση. Από το παρελθόν κληρονομήσαμε ένα πλαίσιο χρηματοδότησης των μονάδων αποασυλοποίησης που, δυστυχώς δεν είχε σχεδιασμό και που είναι έτοιμο τώρα να καταρρεύσει.

   

    Προχωράμε λοιπόν δυναμικά μπροστά στην μεταρρύθμιση με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη των μονάδων. Ελέγχουμε αποφασιστικά τον εγκλεισμό σε ψυχιατρικές μονάδες, βάζουμε κανόνες στην οικονομική διαχείριση των μονάδων αποασυλοποίησης.

   

    Αξιοποιούμε με σχεδιασμό την ακίνητη περιουσία των ψυχιατρείων που κλείνουν.

   

    Σε ό,τι αφορά τη στρατηγική μας για τη δημόσια υγεία εφαρμόζουμε συγκεκριμένες αρχές και αξίες, που επικρατούν σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου και που προσδιορίζουν τον ορίζοντα της μεταρρύθμισης που επιχειρούμε.

   

    · Επαναφέρουμε την χάραξη στρατηγική δημόσιας υγείας σε κεντρικό εθνικό επίπεδο και δημιουργούμε ολιστικούς μηχανισμούς για την συντονισμένη αντιμετώπιση των θεμάτων της δημόσιας υγείας.

    · Ενσωματώνουμε στον βασικό κορμό του ΕΣΥ την αντιμετώπιση ασθενειών όπως το AIDS και τα Ναρκωτικά καταργώντας στην πράξη απαράδεκτους διαχωρισμούς και στιγματισμούς που προσβάλλουν τον πολιτισμό μας.

   

    · Εκσυγχρονίζουμε την λειτουργία οργανισμών όπως το ΚΕΕΛΠΝΟ και ο ΟΚΑΝΑ, στρέφοντας τη δράση τους στην πρόληψη και την ψυχοκοινωνική υποστήριξη και μειώνοντας αποφασιστικά τον αντιπαραγωγικό υδροκεφαλισμό τους.

   

    · Ενισχύουμε τις ερευνητικές υποδομές της δημόσιας υγείας αποκτώντας επιτέλους έγκαιρα και επικαιροποιημένα στοιχεία για την κατάσταση της δημόσιας υγείας στην χώρα.

   

    · Ενισχύουμε με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες το επιχειρησιακό κέντρο δράσης του ΕΚΕΠΥ (πρώην ΣΟΤΥ) με στόχο την άμεση και έγκαιρη ανταπόκριση σε πιθανές κρίσεις που αφορούν τη δημόσια υγεία.

   

    7ος ¶ξονας: Προώθηση του εθελοντισμού και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης

   

    Ο εθελοντισμός και η εταιρική κοινωνική ευθύνη αποτελούν αναξιοποίητο και ανεξάντλητο κεφάλαιο στην χώρα μας που μπορεί να συνδράμει σημαντικά, στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας. Είναι μια νέα, πιο σύγχρονη μορφή χορηγίας και συμμετοχής.

   

    Στόχος μας είναι η ενεργοποίηση και ο συντονισμός της πολιτείας των εθελοντών. Οι μη-κυβερνητικές οργανώσεις, οι επιχειρήσεις, οι εθελοντές, η εκκλησία και οι σύλλογοι αποτελούν το ενεργό δίκτυο του Εθελοντισμού. Εκείνο που απαιτείται είναι ο αποτελεσματικός συντονισμός του και η στόχευση στις προτεραιότητες της κοινωνίας μας,

   

    Η στρατηγική μας εντοπίζεται στο τρίπτυχο:

    · Εξασφάλιση χρηματοδότησης μέσω της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης

    · Συντονισμός μέσω αυτοδιοικούμενου φορέα

    · Ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης

   

    Οι καινοτομίες που εισάγονται είναι σε επίπεδο δομής και νέων θεσμών. Ιδρύεται Εθνικός Φορέας Κοινωνικού Εθελοντισμού όπου αναλαμβάνει τον συντονισμό των δράσεων ενώ αναπτύσσονται τράπεζα χρόνου, κοινωνική τράπεζα και κάρτα εθελοντή για την προσφορά κινήτρων.

   

    Ο εθελοντισμός έλαμψε την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, και, δυστυχώς, εκεί τελείωσε. Ήρθε λοιπόν η ώρα να τεθεί και πάλι στην υπηρεσία της κοινωνίας, αυτό το πολύτιμο και ανεκμετάλλευτο κοινωνικό κεφάλαιο.

   

    8ος ¶ξονας: Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας

   

    Η προώθηση της Έρευνας και της Καινοτομίας αποτελεί τον βασικό μοχλό ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

   

    Οι Στρατηγικές μας κατευθύνσεις συμπεριλαμβάνουν:

   

    · Τον προσδιορισμό των εθνικών πολιτικών για την έρευνα και την καινοτομία στους τομείς της Υγείας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

   

    · Την ανάπτυξης συνέργειας μεταξύ του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Παιδείας.

   

    · Την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της έρευνας σε όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας με στόχο την ορθολογική κατανομή των πόρων.

   

    Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, ιδρύεται Ανώτατο Συμβούλιο Έρευνας και Καινοτομίας στο ΥΥΚΑ και αναπτύσσεται ευέλικτος συντονιστικός μηχανισμός με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Οι νέες βιώσιμες δομές οδηγούν στον προσδιορισμό της Εθνικής Στρατηγικής για την Έρευνα και την Καινοτομία, σε έρευνες που στοχεύουν στην βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών και στην προαγωγή του ερευνητικού δυναμικού στον χώρο της Υγείας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

   

    Φέρνουμε επίσης κοντά τους χιλιάδες Έλληνες επιστήμονες γιατρούς, που διακρίνονται ανά τον πλανήτη και ανοίγουν δρόμους συνάντησης, επιστημονικής συνεργασίας και κοινής ερευνητικής δράσης. Μετά από σειρά επαφών με τα συλλογικά τους όργανα αυτό τον καιρό, πραγματοποιούμε το Πρώτο Παγκόσμιο Συνέδριο, τον επόμενο Ιούνιο στην Κω, αναδεικνύοντας την ανεκτίμητη αξία συνεισφοράς της ελληνικής ιατρικής επιστήμης, με κορυφαίο της εκπρόσωπο τον Γεώργιο Παπανικολάου, στο όνομα του οποίου καθιερώνεται από τον επόμενο χρόνο η ανώτερη διεθνής βράβευση υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας.

   

    Σήμερα η Ελλάδα διαθέτει, και σχεδόν δεν το γνωρίζει ένα άρτια κατηρτισμένο, άξιο και ιδιαίτερο επιστημονικό δυναμικό, που διακρίνεται στην πρωτοπορία της επιστήμης, σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Μέχρι σήμερα η Ελλάδα δεν έχει αξιοποιήσει τους ανθρώπους αυτούς, αποτελεί λοιπόν χρέος μας να τους φέρουμε κοντά μας, να τους δείξουμε ότι η σύγχρονη Ελλάδα μπορεί να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις της νέας εποχής που ζούμε. Της εποχής της παγκοσμιότητας.

   

    9ος ¶ξονας: Συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα

   

    Ένας άλλος άξονας είναι η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Σε μια χώρα όπου οι σχέσεις αυτές φοβίζουν, ο τομέας της υγείας έρχεται να καθιερώσει ένα πλαίσιο διαφάνειας, εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Πρέπει να απενοχοποιήσουμε τη σχέση του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα. Οι ευθύνες είναι κυρίως της πολιτείας. Από εκεί ξεκινά το πρόβλημα και από εκεί θα αρχίσει η επίλυσή του.

   

    Η κυβέρνησή μας προχώρησε με ευθύνη στην νομοθετική ρύθμιση των Συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

   

    Ένας από τους τομείς που μπορεί να ωφεληθεί άμεσα από την πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας είναι, χωρίς καμία αμφιβολία, η υγεία. Με δεδομένο μάλιστα την εξάντληση τω κονδυλίων από το Γ΄ΚΠΣ και την απουσία ειδικού κεφαλαίου για την υγεία από το Δ’ΚΠΣ, η συντονισμένη ανάπτυξη και λειτουργία του οδηγεί στην συμπληρωματική κάλυψη των αναγκών υγείας και κοινωνικής φροντίδας των πολιτών. Η ενίσχυση του βελτιώνει τους δείκτες ανταγωνιστικότητας και ανεργίας ενώ συμβάλει στην βελτίωση της οικονομίας μας αλλά και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

   

    Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, επεξεργάζεται ολοκληρωμένο πρόγραμμα αξιοποίησης των σύγχρονων χρηματοοικονομικών εργαλείων με την μέθοδο των συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Στόχος των δράσεων αποτελεί η υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής, τα οποία βελτιώνουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των πολιτών και προωθούν την ορθολογική διαχείριση των πόρων του Δημοσίου. Συγκεκριμένα το Υπουργείο προωθεί την ανέγερση των Νοσοκομείων Παιδιατρικού Θεσσαλονίκης, Ογκολογικού Θεσσαλονίκης και Γενικού Νοσοκομείου της Κω συνολικής δυναμικότητας 1020 νοσοκομειακών κλινών.

   

    Σε στάδιο ολοκλήρωσης της μελέτης βρίσκεται η ανέγερση νέας σύγχρονης νοσοκομειακής μονάδας στην Ανατολική Αττική για την αποτελεσματική κάλυψη των συνεχώς αυξανόμενων αναγκών υγείας του πληθυσμού της συγκεκριμένης περιοχής.

   

    10ος ¶ξονας: Προώθηση της Ελλάδας στην παγκόσμια κοινωνία και οικονομία της υγείας

   

    Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η υγεία είναι, πέραν των άλλων, ένα οικουμενικό αγαθό, μία αξία που ενώνει τους πολιτισμούς του κόσμού σε μία παγκόσμια κοινωνία αρχών και αξιών.

   

    Η υγεία ως υπέρτατο κοινωνικό αγαθό, υπερβαίνει μέσα από τις πολιτικές που υιοθετούνται τα συμβατικά σύνορα, φέρνει κοντά τις επιστημονικές κοινότητες, αποκτά διεθνή χαρακτήρα, πέρα και πάνω από τα σύνορα. Ενώνει λαούς μπροστά μπροστά στο κοινό μέτωπο για την αντιμετώπιση των ασθενειών και τη δημιουργία ποιοτικού περιβάλλοντος για την χάραξη κοινών στρατηγικών πρόληψης και καταπολέμησης των κοινών για όλους μας απειλών. Η διεθνής συνεργασία οδηγεί στην επιστημονική συναντίληψη και την κοινή στάση ζωής. Στο επίκεντρο πάντα ο άνθρωπος ως πολίτης του κόσμου. Και η Ελλάδα, η χώρα που γέννησε την ιατρική επιστήμη και ανήγαγε σε φιλοσοφία ζωής τον άνθρωπο και τις ανώτερες αρχές του, είναι πλέον παρούσα με τους άξιους επιστήμονες και ερευνητές της.

   

    Την ίδια στιγμή, ενισχύουμε τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια οικονομία της υγείας. Η ενίσχυση της εικόνας της χώρας μας, η προώθηση των Ελληνικών επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και η συντονισμένη εξαγωγή τεχνογνωσίας στις γειτονικές μας χώρες αποτελεί κρίσιμη πολιτική για το ΕΣΥ.

   

    Αγαπητοί Φίλοι,

   

    Η Νέα Εθνική Στρατηγική για την υγεία και της κοινωνική αλληλεγγύη βάζει τα θεμέλια για τη δημιουργία του κοινωνικού κράτους του 21ου αιώνα, την εμπέδωση ενός νέου πολιτισμού υγείας και την επανίδρυση του ΕΣΥ.

   

    Θα συμφωνήσουμε όλοι, ότι η υπόθεση της υγείας δεν επιδέχεται κοντόφθαλμες προσεγγίσεις. Κινείται όπως και η επιστήμη πέρα και πάνω από συμβατικές πολιτικές. Πολιτικές που δεν οριοθετούνται από τα στενά χρονικά όρια του βίου μιας κυβέρνησης.

   

    Πολιτικές που δεν επιδέχονται μικροκομματικές προσεγγίσεις και ανέξοδους λαϊκισμούς.

   

    Η Στρατηγική που μόλις σας παρουσίασα μπορεί να υλοποιηθεί μόνο στην βάση μίας ευρείας εθνικής και κοινωνικής συναίνεσης. Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε θέσει όλοι. Κανείς δεν περισσεύει. Σε αυτή την προσπάθεια χρειαζόμαστε ενεργούς αρωγούς τα πολιτικά κόμματα, τους γιατρούς, τους νοσηλευτές, την τοπική αυτοδιοίκηση, την κοινωνία των πολιτών, τον απόδημο ελληνισμό.

   

    Η Νέα Εθνική Στρατηγική για την Υγεία είναι ένα κοινωνικό συμβόλαιο που αφορά το μέλλον της κοινωνίας μας. Την ενίσχυση των συνεκτικών δεσμών της ελληνικής κοινωνίας και την προάσπιση των κεκτημένων κοινωνικών δικαιωμάτων.

   

    Σε ένα κόσμο που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς δεν μπορούμε να μείνουμε πίσω. Δεν έχουμε το δικαίωμα να χάσουμε άλλες ευκαιρίες. Η στασιμότητα ισούται με την αναπαραγωγή της κοινωνικής αδικίας.

   

    Η αναγέννηση του ΕΣΥ έχει ήδη ξεκινήσει. Το νομοσχέδιο για τις προμήθειες ήταν το πρώτο καθοριστικό βήμα. Συνεχίζουμε με εντατικούς ρυθμούς σε δύσκολες παρεμβάσεις που οδηγούν το ΕΣΥ στην νέα του εποχή.

   

    Κυρίες και κύριοι,

   

    Έχουν πλέον ωριμάσει οι συνθήκες για την ελληνική υγεία και θεωρώ, ότι η συγκυρία μας επιτρέπει να προχωρήσουμε θαρραλέα και δυναμικά μπροστά σε βαθιές αλλαγές, που θα οδηγήσουν σε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας, ακόμα πιο ανθρώπινο, ακόμα πιο αποτελεσματικό, καθρέφτη του ελληνικού πολιτισμού και της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

   

    Οι ευθύνες είναι μεγάλες και τις μοιραζόμαστε όλοι, πέραν και πάνω από τη στιγμή. Γιατί δένουν με μια συλλογική προσπάθεια περίπου 25 χρόνων, που όμως, παράλληλα με την όποια εξέλιξη έφερναν στην επιφάνεια και όλα αυτά τα προβλήματα, τα οποία, είμαστε πια σε θέση, ν΄ αντιμετωπίσουμε.

   

    Καθημερινά περνάνε από μπροστά μας εικόνες, οι οποίες θυμίζουν, ότι έχουμε πολλά πράγματα ακόμα να αλλάξουμε.

   

    Είμαι βέβαιος, ότι μέσα σε πνεύμα συνεννόησης και συναίνεσης, θα καταφέρουμε να κάνουμε ένα άλμα προς τα εμπρός και σαν έλθει η ώρα και εγώ με τη σειρά μου να παραδώσω στο διάδοχό μου, αυτό να έχει συνοδευτεί, με αυτό που κατά τη γνώμη μου είναι το πιο σημαντικό και είναι το απόσταγμα της κοινής όλων μας εμπειρίας.

   

    Η υπόθεση της υγείας και γενικότερα της κοινωνικής πολιτικής, πρέπει ν΄ αποτελέσει το βασικό θεμέλιο της δημοκρατικής μας λειτουργίας με ευθύνη, συνεννόηση και συναίνεση.

   

    Τότε μονάχα οι στρατηγικές αποδίδουν, υπερβαίνουμε τις συγκυρίες, βλέπουμε μακριά στο χρόνο, αντιλαμβανόμαστε τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται και απαλλασσόμαστε από το μικρό, το εφήμερο, το στιγμιαίο, το οποίο μας καθηλώνει.

   

    Προσωπικά, είμαι αισιόδοξος, γιατί αισθάνομαι ότι η ελληνική κοινωνία, ώριμη και έτοιμη στηρίζει κάθε τι, που οδηγεί σε κοινούς στόχους και αποτελέσματα.

   

    Αυτό το μήνυμά της ερμηνεύουμε εμείς με την πολιτική μας, ανταποκρινόμενοι στη μεγάλη σημασία του τομέα που μας έχει εμπιστευθεί η κοινωνία, η πολιτεία και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.

    Είμαι αισιόδοξος, γιατί με αυτή τη σημαντική απόφαση και πράξη επανίδρυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, εγκαινιάζουμε μια καινούργια εποχή, η οποία θα κάνει τον Έλληνα πολίτη υπερήφανο για το Εθνικό του Σύστημα και ασφαλή στους κόλπους του.

   

    Η νέα Ελλάδα προϋποθέτει νέες και τολμηρές ιδέες, νέες πολιτικές, σύγχρονες αντιλήψεις. Και το μήνυμα που αποπνέει η νέα στρατηγική για την υγεία, είναι μήνυμα συναντίληψης, συνεργασίας, συνεννόησης, συνευθύνης.

   

    Σας ευχαριστώ».

   

   

    ΔΗΛΩΣΕΙΣ Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ

    ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

   

   

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε υπουργέ, πότε πιστεύετε ότι θα υλοποιηθούν αυτά που ακούσαμε νωρίτερα να μας παραθέτετε στην ομιλία σας;

   

    Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: «Το βασικό μήνυμα που βγαίνει από τη σημερινή εκδήλωση είναι ότι ήρθε η ώρα να χαράξουμε μια στρατηγική τουλάχιστον δεκαετίας για τον ευαίσθητο χώρο της υγείας. Το πεδίο αυτό μας προσφέρει δυνατότητες και χρήσιμους ρόλους, ανεξάρτητα από τη θέση στην οποία βρισκόμαστε κάθε φορά.

   

    Το είπα και το επαναλαμβάνω: Ο τομέας της υγείας πρέπει να μείνει μακριά από μικροκομματικές αντιπαραθέσεις και διαφωνίες. Συναίνεση, διάλογος, συναντίληψη και συνευθύνη είναι οι άξονες και τα ζητούμενα της πολιτικής μας.

   

    Διαμορφώνουμε ένα περιβάλλον ασφάλειας για τους Έλληνες πολίτες, για τα χρόνια που έρχονται. Και νομίζω ότι με βάση και την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει όλα τα προηγούμενα χρόνια από τη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας, οδηγούμαστε σε ένα και μόνο συμπέρασμα: Ότι ήρθε η ώρα να βάλουμε τάξη σε ένα περιβάλλον το οποίο μέχρι και πριν από λίγο καιρό, και σε μερικούς τομείς του μέχρι και σήμερα, χαρακτηριζόταν από ακαταστασία και ανοργανωσιά.

   

    Σε πρώτη φάση λοιπόν το νοικοκύρεμα, και ακολουθεί η στρατηγική μας, όπως την περιέγραψα πρωτύτερα, με τα σημεία που προσπάθησα να αναδείξω.

   

    Πιστεύω ότι είμαστε σε καλό δρόμο. Η ελληνική κοινωνία το έχει αντιληφθεί και στηρίζει κάθε προσπάθεια που βελτιώνει τις υπηρεσίες και προαγάγει τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, διαμορφώνει περιβάλλον και υποδομές πολιτισμένες, και κυρίως, φέρνει αποτελέσματα.

   

    Έμφαση λοιπόν στην πρόληψη κα στην πρωτοβάθμια φροντίδα. Όλη η στρατηγική εκεί στηρίζεται και εκτιμώ, ότι θα τα καταφέρουμε. Όχι μόνο ως κυβέρνηση, αλλά ως κοινωνία και ως εποχή».

   

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Τσιτουρίδης μίλησε για επιβάρυνση κάποιων κοινωνικών ομάδων, αναφορικά με τις προληπτικές εξετάσεις.

   

    Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: «Το διάβασα και εγώ στις εφημερίδες, και θεωρώ ότι στην τελική του διατύπωση, το κείμενο δεν θα αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες. Όλοι συνολικά πιστεύουμε, ότι το κοινωνικό κράτος πρέπει να ενισχυθεί, να βρεθεί πιο κοντά στον πολίτη, να τον βοηθάει, να τον στηρίζει και κυρίως να τον ανακουφίζει».

   

    ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φοβάστε ότι μπορεί να καθυστερήσει η υλοποίηση των σημερινών σας εξαγγελιών;

   

    Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: «Είπα πρωτύτερα ότι πρέπει να απαλλαγούμε από οτιδήποτε μας φοβίζει. Δεν έχουμε κανέναν λόγο να φοβόμαστε. Ο φόβος είναι ένα συναίσθημα που έρχεται πάντα από το μέλλον. Και, το δικό μας μέλλον πρέπει να διακρίνεται από αισιοδοξία και ελπίδα. Για να φτάσουμε όμως στο αποτέλεσμα, χρειάζεται μια ολοκληρωμένη πολιτική και ξεκάθαροι στόχοι. Το έργο για την υγεία δεν τελειώνει ποτέ. Δικό μας μέλημα είναι να υπηρετούμε την κοινωνία των πολιτών, με αξιοπιστία και σεβασμό στα δικαιώματα και τις ανάγκες της».