Παράλυτο κράτος

 

Επικαλούμενη τις πιέσεις της Κομισιόν για λήψη πρόσθετων μόνιμων μέτρων, η κυβέρνηση μέσω της εισοδηματικής πολιτικής αφαιρεί από περίπου 1 εκατ. εργαζομένους και συνταξιούχους πάνω από 1 δισ. ευρώ

Με τραγελαφικά και αποσπασματικά μέτρα και με κομματικές επιλογές στήριξης κοινωνικών ομάδων φίλα προσκείμενων στον χώρο της ΝΔ, η κυβέρνηση εν μέσω της καταιγίδας της κρίσης προχωρεί σε νέα αναδιανομή εισοδήματος σε βάρος των φτωχών και των χαμηλόμισθων, φορτώνοντάς τους τα βάρη της δημοσιονομικής εκτροπής και της παταγώδους αποτυχίας της οικονομικής της πολιτικής.

Εφαρμόζοντας δύο μέτρα και δύο σταθμά, στους μεν μισθωτούς και στους συνταξιούχους παγώνει τις αποδοχές και διογκώνει τη φορολογία και σε άλλες ομάδες, δε, διαιωνίζει την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση και με μπόνους ενισχύει τον τζίρο τους «αδειάζοντας» τα δημόσια ταμεία.

Και όλα αυτά όταν, λόγω της παράλυσης του φοροελεγκτικού και εισπρακτικού μηχανισμού αλλά και των λανθασμένων επιλογών στη φορολογική πολιτική, καταγράφεται πρωτοφανής εκτροχιασμός του ελλείμματος κατά 5,1 δισ. ευρώ μόνο μέσα στο 2008.

350 εκατ. ευρώ

Για να εξοικονομήσει 350 εκ. ευρώ παγώνει τις αποδοχές των εργαζομένων στο Δημόσιο και των συνταξιούχων και δίνει έκτακτο βοήθημα 300-500 ευρώ τον χρόνο στους μισθωτούς με μηνιαίες μεικτές αποδοχές μέχρι 1.700 ευρώ και στους συνταξιούχους μέχρι 1.100 ευρώ. Ακόμη, όμως, και αυτή η έκτακτη παροχή, που κυμαίνεται από 21,4 μέχρι 35,7ευρώ τον μήνα, δεν συνυπολογίζεται στον βασικό μισθό, ο οποίος παραμένει στα περσινά επίπεδα, πράγμα που οδηγεί σε μειώσεις στις συντάξιμες αποδοχές και στο εφάπαξ.

Επιχειρηματολογώντας πολιτικά και επικοινωνιακά με βάση τις πιέσεις της Κομισιόν για λήψη πρόσθετων μόνιμων μέτρων ύψους 4 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2010 για επαναφορά του ελλείμματος κάτω από το 3%, η κυβέρνηση μέσω του παγώματος της εισοδηματικής πολιτικής αφαιρεί από περίπου ένα εκατομμύριο εργαζομένους και συνταξιούχους πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Και ενώ δίνει ψίχουλα 15 ευρώ τον μήνα για την ενίσχυση των φτωχών νοικοκυριών και των ανέργων, χρηματοδοτεί με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τους εισαγωγείς αυτοκινήτων μέσω της μείωσης του τέλους ταξινόμησης, επιδεικνύοντας υπέρμετρη ευαισθησία για συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες.

Και, όμως, με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών και με χαριστικές ρυθμίσεις για το κλείσιμο μεγάλων φορολογικών υποθέσεων ελάφρυναν κατά 8,6 δισ. ευρώ μερικές εκατοντάδες επιχειρήσεις με πακτωλό κερδών.

Για τις κερδοφόρες επιχειρήσεις, τράπεζες και μεγαλοϊδιοκτήτες δεν τίθεται θέμα συνεισφοράς στις θυσίες για την αντιμετώπιση της κρίσης και του δημοσιονομικού εκτροχιασμού, καθώς η κυβέρνηση απορρίπτει κάθε σκέψη για αύξηση της φορολογίας με το επιχείρημα ότι κάτι τέτοιο θα προκαλούσε οικονομική ζημιά και θα οδηγούσε σε μαζικές απολύσεις εργαζομένων.

Ο προϋπολογισμός δεν αντέχει παροχές, αντέχει, όμως, τεράστιες απώλειες εσόδων από τη διατήρηση των φορολογικών προνομίων και απαλλαγών.

Δεν αναζητούνται νέες πηγές εσόδων ούτε από την αύξηση ή και την κατάργηση της αυτοτελούς φορολογίας, που ισχύει για παχυλά μπόνους και έκτακτες αμοιβές στελεχών επιχειρήσεων.

«Θυσία»

Ξαφνικά τρομοκρατήθηκαν από τον κίνδυνο να υπάρξουν μαζικά λουκέτα στις εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων και αποφάσισαν να θυσιάσουν πολύτιμα έσοδα και να μειώσουν μέχρι και 50% το τέλος ταξινόμησης για να τονώσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Υποστηρίζουν ότι λόγω της καθίζησης στις πωλήσεις δεν θα εισέπρατταν ούτε τα μισά από τα 950 εκ. ευρώ που έχουν εγγράψει στον φετινό προϋπολογισμό. Και για να ανεβάσουν τα ποσοστά επίτευξης του στόχου, προκαλούν αιμορραγία 200 με 300 εκ. ευρώ στα δημόσια ταμεία από τη μείωση των τελών ταξινόμησης στα αυτοκίνητα, που θα επηρεάσει αρνητικά και τον ΦΠΑ.

Επισημαίνεται ότι οι εισαγωγικές εταιρείες επιβατικών αυτοκινήτων πραγματοποίησαν το 2007 πωλήσεις της τάξης των 6 δισ. ευρώ και τα καθαρά τους κέρδη προσέγγισαν τα 207 εκ. ευρώ.

Το τραγελαφικό της υπόθεσης είναι ότι τον λογαριασμό για τη μείωση της φορολογίας στα αυτοκίνητα θα τον πληρώσουν άλλοι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αυξήσεις στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης θα κυμανθούν από 10% έως 15% και θα αποφέρουν στον προϋπολογισμό πρόσθετα έσοδα ύψους 200-300 εκ. ευρώ. Η αύξηση του φόρου θα οδηγήσει αυτόματα σε αύξηση των λιανικών τιμών της απλής και της σούπερ αμόλυβδης βενζίνης από 4,3 μέχρι 6,4 λεπτά το λίτρο και από 3,6 μέχρι 5,4 λεπτά στο πετρέλαιο κίνησης.

Ξανά στο απυρόβλητο τράπεζες και εισοδηματίες

Ούτε που περνάει από τη σκέψη των κυβερνόντων να αυξήσουν έστω και προσωρινά τον συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων και τραπεζών, ο οποίος είναι χαμηλότερος από τους συντελεστές φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, που φτάνουν έως το 40%.

Ούτε που διανοούνται να αυξήσουν τη φορολογία στα μερίσματα από μετοχές, που από την 1-1-2009 φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 10%. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν αφορολόγητα και ότι μόνο το 2008 συνολικά διανεμήθηκε στους μετόχους 5,4 δισ. ευρώ. Φέτος υπολογίζεται ότι θα διανεμηθούν 2,3 δισ. και συνεπώς, αν η κυβέρνηση αύξανε του συντελεστή κατά 10 μονάδες, θα εισέπραττε επιπλέον 230 εκ. ευρώ, όσα δηλαδή από την επιβολή κεφαλικού φόρου στα εισοδήματα άνω των 60.000 ευρώ.

ΝΕΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ

Ψαλίδι στους μισθούς, στην πρέσα τα επιδόματα

Η κυβέρνηση πέραν της μηδενικής εισοδηματικής πολιτικής ακυρώνουν τη ρύθμιση για ενσωμάτωση του άλλου ενός τρίτου από το επίδομα των 176 ευρώ στον βασικό μισθό, ψαλιδίζοντας τις συντάξιμες αποδοχές καθώς και τα δώρα των Χριστουγέννων και του Πάσχα όπως και το επίδομα αδείας.

Προχωρούν και σε άλλες περικοπές στις αποδοχές με τη μείωση των έκτακτων αμοιβών για υπερωρίες και αποζημιώσεις στον δημόσιο τομέα. Τώρα μάλιστα δρομολογούν «χαράτσι» 550 ευρώ στους δημόσιους υπαλλήλους για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Πρόνοιας, που λόγω κρατικής υποχρηματοδότησης «ατάκτως ερριμμένων» ρυθμίσεων του παρελθόντος και του κλίματος ανασφάλειας, που καλλιεργεί η ίδια η κυβέρνηση με τις προαναγγελίες για ανατροπές στο Ασφαλιστικό, έχει κατακλυστεί από αιτήσεις πρόωρης συνταξιοδότησης και αδυνατεί να καταβάλει το εφάπαξ στους δικαιούχους.

Ακόμη μεγαλύτερα δεινά επιφυλάσσει η κυβέρνηση για τους νέους εργαζόμενους στο Δημόσιο, καθώς το σχέδιο προβλέπει κατάργηση επιδομάτων και χαμηλότερους μισθούς για τους νεοπροσλαμβανόμενους στο Δημόσιο μετά την 1-1-2010, στο πλαίσιο της παλαιάς διακήρυξης περί εξομοίωσης των αποδοχών στο Δημόσιο με εκείνες του ιδιωτικού τομέα ή αλλιώς της εξομοίωσης των αποδοχών προς τα κάτω.

Κ. ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ

antonakos@pegasus.gr ΕΛΕΥΘΕΡΑΣ ΣΤΟΥΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΟΝΤΕΣ

6,6 δισ. λιγότερα έσοδα από ΦΠΑ

Ακόμα και ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς θα μπορούσε να είχε η Ελλάδα αν μετά το 2004 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθούσε να βελτιώσει αντί να διαλύσει τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς που παρέλαβε και αν δεν έδινε το σύνθημα για γενικευμένη φοροαποφυγή σε οικονομικές ομάδες που αποτελούν παραδοσιακούς ψηφοφόρους του κόμματoς.

Υστερα από μία πενταετία που χαρακτηρίζεται από την κατάρρευση των εσόδων του προϋπολογισμού, η οικονομική κρίση βρίσκει την ελληνική οικονομία πιο αδύναμη από ποτέ και το οικονομικό επιτελείο να προσπαθεί να μπαλώσει τις μαύρες τρύπες από τη μόνη σίγουρη πηγή που είναι οι μισθωτοί.

Τη στιγμή που σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τα έσοδα του προϋπολογισμού φτάνουν το 33% του ΑΕΠ, στην Ελλάδα μετά βίας ξεπερνούν το 23% και βαίνουν μειούμενα. Σύμφωνα με πηγές που έχουν πρόσβαση στα στοιχεία του προϋπολογισμού, αν τα έσοδα στην Ελλάδα έφταναν έστω και το 30% του ΑΕΠ τότε το έλλειμμα θα βρισκόταν κάτω από τα επίπεδα του 1%. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι μέχρι το 2003 ο στόχος αυτός φαινόταν ρεαλιστικός, αφού τα έσοδα κινούνταν κάθε χρόνο ανοδικά και είχαν φτάσει ακόμα και το 28,5% το 2000 (σύμφωνα με τα στοιχεία πριν από την αναθεώρηση του ΑΕΠ), ενώ από το 2004 και μετά άρχισε η αντίστροφη πορεία. Σημαντικότερη αιτία μείωσης των εσόδων θεωρείται η μη απόδοση ΦΠΑ, το οποίο αποτελεί τη ναυαρχίδα του φορολογικού συστήματος. Ακόμα και η αύξηση το 2005 κατά 1% των συντελεστών του ΦΠΑ από τον τότε υπουργό Οικονομίας, Γ. Αλογοσκούφη, έφερε το αντίθετο αποτέλεσμα και αντί να αυξηθούν τα έσοδα αυξήθηκε η φοροδιαφυγή.

Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Τα έσοδα από ΦΠΑ το 2003 έφταναν το 9% του ΑΕΠ και το 2008 ήταν στο 7,3% του ΑΕΠ παρά την ενδιάμεση αύξηση των συντελεστών η οποία είχε εκτιμηθεί ότι θα αυξήσει τα έσοδα περαιτέρω κατά 1% ώστε να αγγίξουν το 10%. Αυτή η απόκλιση των 2,7% ποσοστιαίων μονάδων σημαίνει απώλεια εσόδων 6,6 δισ. ευρώ ετησίως. Το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε φοροδιαφυγή της τάξης του 4%, αφού τα έσοδα για τα οποία δεν αποδίδεται ο ΦΠΑ δεν δηλώνονται και ως εισοδήματα από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, άρα η απώλεια για το φορολογικό σύστημα είναι διπλή και αντιστοιχεί με 10 δισ. ευρώ.

Ο αριθμός αυτός φαίνεται να επαληθεύεται απόλυτα, αφού σύμφωνα με την ιδιωτική και τη δημόσια κατανάλωση (που αντιστοιχεί στο 80% του ΑΕΠ) τα έσοδα από ΦΠΑ θα έπρεπε να ξεπερνούν τα 30 δισ. ευρώ, ενώ στην πραγματικότητα κινούνται στα επίπεδα των 20 δισ. ετησίως.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού, πριν από την αναθεώρηση ο μέσος όρος των εσόδων την περίοδο 2000 – 2003 ήταν 27,65% του ΑΕΠ και την περίοδο 2004 – 2008 22,4% του ΑΕΠ. Μετά την αναθεώρηση του ΑΕΠ ο μέσος όρος του 2000 – 2003 ήταν 25% και ο μέσος όρος 2004-2008 22,3%.

ΗΛΙΑΣ ΜΑΡΟΥΤΣΗΣ