Παράτυποι διαγωνισμοί σε Νοσοκομεία

 

Το Ελεγκτικό Συνέδριο του Νομού Ιωαννίνων δεν εγκρίνει τα εντάλματα πληρωμής των πληροφοριακών συστημάτων

Ηπειρος: παράτυποι διαγωνισμοί σε νοσοκομεία

Κινδυνεύει με αποσυντονισμό ολόκληρο το σύστημα περίθαλψης της περιφέρειας

ΕΛΕΝΑ ΦΥΝΤΑΝΙΔΟΥ

Το Νοσοκομείο της Αρτας, ένα από τα νοσηλευτικά ιδρύματα της Ηπείρου, η μηχανοργάνωση του οποίου κινδυνεύει να «καταρρεύσει»

Στον αέρα κινδυνεύει να τιναχθεί το σύνολο των λειτουργιών των νοσοκομείων της Ηπείρου. Το Ελεγκτικό Συνέδριο του Νομού Ιωαννίνων δεν εγκρίνει τα εντάλματα πληρωμής προς την εταιρεία που ανέλαβε την προμήθεια και την εγκατάσταση πληροφοριακών συστημάτων υγείας στα νοσηλευτικά ιδρύματα της περιοχής. Η απόφαση αφορά όλα τα νοσοκομεία που υπάγονται στη – μέχρι προσφάτως – ΔΥΠΕ Ηπείρου, πλην του Πανεπιστημιακού Ιωαννίνων, και συγκεκριμένα τα Νοσοκομεία «Χατζηκώστα», Αρτας, Πρέβεζας και Φιλιατών. Η επιλογή αυτή σχετίζεται με προβλήματα νομιμότητας ως προς τον τρόπο που υπολογίστηκε η αμοιβή της προμηθεύτριας εταιρείας.

Επίσης, στην εισήγηση της παρέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνεται δυσμενής αναφορά και στον όρο περί αποκλεισμού υποψηφίου που προσέφερε έκπτωση μεγαλύτερη του 15%, ο οποίος τέθηκε στη διακήρυξη του διαγωνισμού! Αν τελικώς δεν δοθεί άμεση λύση και «καταρρεύσει» το σύστημα, τα αποτελέσματα θα είναι δραματικά.

Προβλήματα θα δημιουργηθούν στη λειτουργία των εργαστηρίων και στον κατάλογο με τα ραντεβού των ασθενών, στη δρομολόγηση των ιατρικών φακέλων, στον έλεγχο εσόδων – εξόδων, αλλά και στην πορεία των προμηθειών. Το τελευταίο θεωρείται καίριας σημασίας, ιδίως αυτή την περίοδο που η ηγεσία του υπουργείου Υγείας διαβεβαιώνει ότι θα μπει τάξη στο άναρχο τοπίο των προμηθειών.

«Δεν έχω ενημερωθεί επίσημα για την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δεν γνωρίζω το σκεπτικό. Πάντως, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του συστήματος. Απομένει η σύνδεση με το κεντρικό σύστημα της ΔΥΠΕ, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί» δηλώνει στο «Βήμα» ο πρώην διοικητής της Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας (ΔΥΠΕ) Ηπείρου κ. Ι. Σαββίδης.

Οπως αναφέρεται στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η επίτροπος στον Νομό Ιωαννίνων αρνήθηκε να θεωρήσει τα χρηματικά εντάλματα 24, 25, 26 και 28 του έτους 2006 (464.596,75 ευρώ) που εκδόθηκαν από τη ΔΥΠΕ Ηπείρου. Το ποσόν αυτό αφορά αμοιβή της εταιρείας για την προμήθεια και εγκατάσταση πληροφοριακών συστημάτων υγείας σε εκτέλεση της σχετικής σύμβασής της με το ΠεΣΥΠ Ηπείρου (σ.σ.: έτσι ονομάζονταν τότε οι σημερινές ΔΥΠΕ). Ως αιτιολογία της άρνησής της η επίτροπος προέβαλε ότι:

– Η επίμαχη σύμβαση έπρεπε, πριν από την υπογραφή της, να υποβληθεί προς έλεγχο από το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου «…δοθέντος ότι το ποσό αυτής, αθροιζόμενο με εκείνο του διαγωνισμού 31/03 του ιδίου φορέως (ΠεΣΥΠ Ηπείρου), με το ίδιο αντικείμενο που είχε προηγηθεί, υπερέβαινε το όριο υπαγωγής στον έλεγχο που ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο (1.500.000 ευρώ)».

– Η συγκρότηση της Επιτροπής Αξιολόγησης δεν έγινε σύμφωνα με το άρθρο 4 του Νόμου 2955/2001.

– Μη νομίμως τέθηκε στη σχετική διακήρυξη όρος περί αποκλεισμού υποψηφίας εταιρείας που προσέφερε έκπτωση μεγαλύτερη του 15%.

Η διοίκηση της ΔΥΠΕ Ηπείρου υπέβαλε νέο ένταλμα για θεώρηση, υποστηρίζοντας τη νομιμότητα των εντελλομένων δαπανών. Η επίτροπος όμως ενέμεινε στις απόψεις της και έτσι ανέκυψε διαφωνία.

«Καθιερώθηκε ως ουσιώδης τύπος της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων υπηρεσιών προϋπολογιζόμενης δαπάνης άνω των 1.500.000 ευρώ» αναφέρεται στην απόφαση «η διενέργεια ελέγχου νομιμότητας από κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίουπρο της υπογραφής και,κατά μείζονα λόγο,της εκτέλεσής της.Η μη τήρηση δετου ουσιώδους αυτού τύπου συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ακυρότητα της οικείας σύμβασης,η οποία μάλισταδεν θεραπεύεται με την εκ των υστέρων,μετά δηλαδή την έναρξη εκτέλεσης της σύμβασης,υποβολή αυτής προς έλεγχο.Συνεπώς και προκειμένου να διασφαλίζεται η διαφάνεια της σύναψης συμβάσεων υπηρεσιών,στην οποία στοχεύει ο καθιερωμένος ως άνω έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο» σημειώνεται «δεν είναι επιτρεπτή η κατάτμηση του αντικειμένου της σύμβασης διά της υποδιαιρέσεως αυτού σε επιμέρους τμήματα,πλην όμως όμοια ή ομοειδή ή αλληλεξαρτώμενα ή μη διακριτά μεταξύ τους,και μικρότερου προϋπολογισμού,με πρόδηλο σκοπό την αποφυγή προληπτικού ελέγχου των αντιστοίχων επιμέρους συμβάσεων».

Πού πάσχει η διαδικασία

Ο πρόεδρος και η εισηγήτρια πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, βασιζόμενοι στις διατάξεις του Νόμου 2889/2001, τονίζουν ότι όταν ο διαγωνισμός για τη σύναψη σύμβασης υπηρεσίας διενεργείται από ΝΠΔΔ, όπως είναι το ΠεΣΥΠ, τότε η επιτροπή διενέργειας αυτού είναι πενταμελής. Η επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του διοικητή, από έναν εκπρόσωπο της εποπτεύουσας αρχής, έναν εκπρόσωπο της ένωσης επιμελητηρίων και κατά τα λοιπά από υπηρετούντες, με οποιαδήποτε σχέση, υπαλλήλους του ΠεΣΥΠ. «Με την εξεταζόμενη έκθεση διαφωνίας» επισημαίνουν «προβάλλεται ότι η διαδικασία του διαγωνισμού για την προμήθεια του αντικειμένου του υποέργου 4 (αφορά την εγκατάσταση και λειτουργία του λογισμικού – Software) πάσχει, διότι η επιτροπή διαγωνισμού συγκροτήθηκε μη νομίμως, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 4 του ν. 2955/2001. Ο λόγος αυτός μη νομιμότητας διενέργειας του διαγωνισμού βασίμως προβάλλεται, διότι με την 5553/2.10.2003 απόφαση του προέδρου του ΠεΣΥΠ Ηπείρου συγκροτήθηκε η οικεία επιτροπή αποτελούμενη από δύο καθηγητές Πανεπιστημίου, έναν εκπρόσωπο της εποπτεύουσας αρχής, έναν εκπρόσωπο της ένωσης επιμελητηρίων και έναν υπάλληλο του ΠΓΝ Ιωαννίνων. Ομως, ο ορισμός δύο μελών αυτής, καθηγητών Πανεπιστημίου, είναι μη νόμιμος». Και η απόφαση καταλήγει: «… Η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη, που αφορά αμοιβή της φερόμενης ως δικαιούχου εταιρείας – προμηθεύτριας του συμβατικού ως άνω αντικειμένου, είναι μη νόμιμη και τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα μη θεωρητέα». Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για την προμήθεια και εγκατάσταση πληροφοριακών συστημάτων υγείας στα Νοσοκομεία της περιοχής των Ιωαννίνων έγινε το 2003 και εγκρίθηκε από τη διοίκηση του τότε ΠεΣΥΠ Ηπείρου. Η σύμβαση όμως, με τη συγκεκριμένη εταιρεία υπεγράφη πριν από περίπου δύο χρόνια.