Προς άρση της μονιμότητας

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΠΡΟΣΛΗΦΘΕΝΤΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΣΕ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ, ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΥΣ

 

 

Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΔΔΑ

 

 

Αρση της μονιμότητας σε νεοπροσληφθέντες σε νοσοκομεία, ταμεία και δήμους εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση. Πρόκειται για το «μοντέλο» που υιοθετήθηκε το 2005 στις ΔΕΚΟ, όταν εντάχθηκαν στον νόμο 3429 που προβλέπει ενιαία οικονομική εποπτεία από το υπουργείο Οικονομίας αλλά και νέους κανονισμούς προσωπικού και λειτουργίας.

Με διάταξη που τώρα συντάσσεται, ο νόμος αρχικά «διευρύνεται» μόνο στο οικονομικό σκέλος του με αρχικό στόχο να παρακολουθούνται οι προϋπολογισμοί και τα οικονομικά αποτελέσματα σε νοσοκομεία, ταμεία και ΟΤΑ και να συγκρατηθεί έτσι η πορεία του δανεισμού τους που σήμερα «πνίγει» το δημόσιο χρέος.

Ρύθμιση

Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομίας εξετάζει και ανάλογα με την πολιτική συγκυρία θα προωθήσει άμεσα ή αργότερα ρύθμιση που θα προβλέπει την συνολική «μετάταξη» των νέων εργαζομένων σε καθεστώς ΔΕΚΟ: δηλαδή πέρα από την οικονομική εποπτεία, θα αλλάξουν και οι εργασιακές σχέσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες, με τη νέα ρύθμιση η εποπτεία των παραπάνω οργανισμών θα μεταφερθεί στην ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ η οποία και αναβαθμίζεται. Το έργο της θα ελέγχεται από διυπουργική επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργών Υγείας και Εσωτερικών, που θα συσταθεί με την εποπτεία του υπουργείου Οικονομίας.

Θα δημιουργηθεί ενιαίο πληροφορικό σύστημα με το οποίο θα παρακολουθείται η υλοποίηση των πολυετών επιχειρησιακών σχεδίων. Συγκεκριμένα, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα «παρακλάδι» στο Ολοκληρωμένο Πληροφορικό Σύστημα που τώρα ολοκληρώνεται και θα παρακολουθεί τα οικονομικά αποτελέσματα των ΔΕΚΟ. Σε αυτό θα καταγράφονται τα οικονομικά στοιχεία, οι επενδύσεις και τα δάνεια των μεγάλων δήμων των νοσοκομείων και των ταμείων, όπως θα προγραμματίζονται στα πολυετή επιχειρησιακά σχέδια που πρέπει να συντάσσουν και θα υπολογίζονται στους ισολογισμούς και στα αποτελέσματα χρήσης.

Ωστόσο, όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες, ο παραπάνω σχεδιασμός είναι σήμερα εξαιρετικά φιλόδοξος ειδικά για δήμους και ταμεία που ούτε ολοκληρωμένους προϋπολογισμούς κάνουν ούτε δημοσιοποιούν έγκαιρα τους ισολογισμούς τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νόμος για τις ΔΕΚΟ τέθηκε σε ισχύ το 2005 και μέχρι προ τινος ακόμη εταιρείες του Δημοσίου έκαναν αλλαγές στα επιχειρησιακά τους σχέδια. Ετσι, προτείνεται αρμοδίως να ενταχθούν μεν όλοι στο νέο καθεστώς ώστε να ασκηθεί πίεση για διαφάνεια, αλλά να γίνει η αρχή σταδιακά: να ελεγχθούν τα μεγάλα νοσοκομεία και οι δήμοι σε πρώτη φάση για την αξιοποίηση των δανείων και των επιχορηγήσεών τους και με τη σύνταξη επιχειρησιακών σχεδίων να επεκταθεί σταδιακά το καθεστώς για όλους. Ηδη πάντως έχει ενταθεί η ανησυχία από πλευράς ενδιαφερομένων, με εκπροσώπους των ΟΤΑ να αναρωτιούνται αν η νέα αυτή ρύθμιση θα αποτελέσει την αφορμή για την μη πληρωμή των οφειλών ή για περιορισμό των επιχορηγήσεων του Δημοσίου με το πρόσχημα της αναποτελεσματικής αξιοποίησης των πόρων που διαχειρίζονται

«Τα χρωστούμενα»

Ακόμη το κράτος χρωστά 1,4 δισ. ευρώ μόνο στους ΟΤΑ και πάνω από 2 δισ. ευρώ στα νοσοκομεία.

Επιπλέον, δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί πώς θα συνδεθεί το νέο αυτό σύστημα με τη μηχανοργάνωση των ταμείων που προωθείται αλλά και με το αντίστοιχο πληροφορικό σύστημα για τις προμήθειες των νοσοκομείων.

Μέσα στην άνοιξη υπολογίζουν άλλωστε στην ειδική γραμματεία ΔΕΚΟ ότι θα τεθεί σε ισχύ το βασικό πληροφοριακό σύστημα. Βάση των επιχειρησιακών σχεδίων (2008-2010) που έχουν υποβάλλει όλες οι ΔΕΚΟ, θα αποτυπώνεται ξεχωριστά η δαπάνη και το έργο κάθε διεύθυνσης ξεχωριστά, σε μία προσπάθεια και να «νοικοκυρευτούν» οι εταιρείες αλλά και να φανεί ποιοι δεν παράγουν έργο…