p align=”right” style=”text-align: right; margin: 0cm 0cm 0pt”>Αθήνα, 27/3/2014
<Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Υγείας
Θέμα : Συνεχίζεται η σπατάλη και η εκχώρηση αρμοδιοτήτων της δημόσιας διοίκησης στους ιδιώτες
Με έκπληξή μας διαβάσαμε στην πρόσφατη, από 6/3/2014, απόφαση του Υπουργείου Υγείας ότι προκηρύχτηκε ανοικτός διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου του έργου «Μηχανισμός Υποστήριξης για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τον ΕΟΠΥΥ» ύψους 3,9 εκατομμυρίων ευρώ για 12 μήνες (ΑΔΑ: ΒΙΚΥΘ-ΒΩΡ). Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών λήγει στις 15 Απριλίου.
Εξάλλου, όπως διαβάζουμε στη σχετική, από 11/10/2013, Απόφαση Ένταξης της Πράξης (ΑΔΑ: ΒΛΛΡΘ-ΛΥΦ), το φυσικό αντικείμενο της πράξης περιγράφεται ως εξής:
Α)Υποστήριξη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας:
Το έργο αφορά τη διοικητική και τεχνική υποστήριξη της Δ/νσης ΠΦΥ του Υ.Υ. στο πλαίσιο της υλοποίησης/εφαρμογής των τιθεμένων στόχων στο πρόγραμμα του Κυβερνητικού Έργου, καθώς και των προτεινόμενων δράσεων στο πρόγραμμα Health in Action. Το έργο προωθείται υπό τις ανωτέρω αυστηρές προϋποθέσεις και έχει διάρκεια 24 μήνες. Ειδικότερα:
i) Καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης των οικονομικών στοιχείων που απορρέουν από τη λειτουργία των Κέντρων Υγείας της Χώρας.
ii) Καταγραφή των υφιστάμενων δομών των Κέντρων Υγείας όσον αφορά τη σύνθεση του πληθυσμού ευθύνης τους, τα γεωγραφικά δεδομένα.
iii) Προετοιμασία κειμένου προγραμματικής συμφωνίας, που θα συνάπτεται μεταξύ των συμμετεχόντων (ΚΥ, ιατρεία ΕΟΠΥΥ κλπ) σε δίκτυα ΠΦΥ.
iv) Έρευνα, μελέτη και περιγραφή του προφίλ του οικογενειακού γιατρού.
v) Εκπόνηση μελέτης για την εκπαίδευση γενικών ιατρών, παθολόγων και παιδιάτρων ως οικογενειακών ιατρών.
Γενικότερα, τεχνική υποστήριξη της Δ/νσης ΠΦΥ στην υλοποίηση έργων και συντονισμό των παρεμβάσεων σε θέματα αρμοδιότητάς της.
Β) Υποστήριξη του ΕΟΠΥΥ:
i) Οικονομική βιωσιμότητα: Αντιμετώπιση των προβλημάτων χρηματοδότησης – Εκπόνηση ολοκληρωμένου Σχεδίου Δράσης για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας – Υποστήριξη Ελεγκτικών Μηχανισμών.
ii) Αναδιοργάνωση ΕΟΠΥΥ: Έκδοση Σχεδίου Οργανισμού και Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου – Κανονισμός Λειτουργίας. Γενικότερα, τεχνική υποστήριξη του ΕΟΠΥΥ στην υλοποίηση έργων και συντονισμό των παρεμβάσεων σε θέματα αρμοδιότητάς του.
Από την περιγραφή του αντικειμένου της πράξης, διαπιστώνεται ότι ο ανάδοχος του έργου θα λάβει την “αδρή” αμοιβή των 3,9 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να παραδώσει ένα έργο που θα έπρεπε να ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, του ΕΟΠΥΥ και των Υγειονομικών Περιφερειών. Η ασάφεια στην περιγραφή του φυσικού αντικειμένου του έργου δημιουργεί εύλογες υποψίες ότι τα τελικά παραδοτέα του αναδόχου δε θα έχουν μεγάλη διαφορά από το έργο που ήδη φέρουν εις πέρας οι προαναφερθείσες δημόσιες υπηρεσίες.
Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός προκαλεί επιπλέον εντύπωση, καθώς, όπως έχει γίνει γνωστό, η εταιρία «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit» (GIZ), που αναλαμβάνει συμβουλευτικούς και διοικητικούς ρόλους κυρίως σε χώρες του τρίτου κόσμου για λογαριασμό της γερμανικής κυβέρνησης, υπέγραψε πρόσφατα σύμβαση συνεργασίας με το Υπουργείο Υγείας, αξίας 9.890.504€ ευρώ και με βασικό αντικείμενο την διοικητική υποστήριξη, την παροχή συμβουλών και εκπόνηση μελετών που αφορούν τον ΕΟΠΥΥ (ΑΔΑ: ΒΛ4ΑΘ-ΛΘΛ). Από τη σύγκριση του αντικειμένου με τον υπό εξέταση διαγωνισμό, θεωρούμε πως προκύπτει επικάλυψη του έργου που θα κληθεί να παραδώσει ο ανάδοχος με το έργο που -υποτίθεται- ήδη έχει ανατεθεί στην εταιρία GIZ. Εξάλλου, στο πλαίσιο της Οριζόντιας Πράξης «Πρόγραμμα Υποστήριξης των Μεταρρυθμίσεων στον τομέα της Υγείας 2013-2015, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “ΥΓΕΙΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”, η αρμόδια επιτροπή για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, είχε ρόλο μηχανισμού υλοποίησης της μεταρρύθμισης (ΑΔΑ: Β43ΘΘ-Ω2Β). Όπως προβλέπει η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής, έργο της είναι η ανάπτυξη και η υλοποίηση ενός Σχεδίου Δράσης για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με σκοπό τον έλεγχο των ταμειακών ροών και την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού. Μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου δράσης και την ψήφιση του νόμου για το ΠΕΔΥ, η επιτροπή συνεχίζεται με άλλη σύνθεση, υπό την επίβλεψη του Υπουργού Υγείας και με βασικό έργο τη διαρκή υποστήριξη της εφαρμογής, του συντονισμού και της υλοποίησης της Μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και στη βάση των παραπάνω, η οργανωτική και διοικητική ολοκλήρωση του συστήματος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, βάσει του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (ΑΔΑ: ΒΙΞΒΘ-4Ι0).
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εύλογα. Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η προκήρυξη του νέου διαγωνισμού για τον Μηχανισμό Υποστήριξης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας και τον ΕΟΠΥΥ; Πόσοι μηχανισμοί και επιτροπές λειτουργούν παράλληλα με, τουλάχιστον, παραπλήσια αντικείμενα; Τα σχέδια δράσης των επιτροπών στα οποία βασίστηκε η διάλυση των υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ βάσει ποιων στοιχείων και μελετών καταστρώθηκαν; Πόσα χρήματα έχουν δαπανηθεί τελικά με πρόσχημα την ανάγκη αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας;
Το επιχείρημα, που κατά κόρον χρησιμοποιείται για να δικαιολογηθούν σπατάλες όπως η συγκεκριμένη, είναι ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου δε διαθέτουν ούτε τη στελέχωση ούτε την τεχνογνωσία για την εκτέλεση αντίστοιχων έργων. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει όμως ότι η έλλειψη στελέχωσης και τεχνογνωσίας δεν είναι δύο αξιολογικά ουδέτερα χαρακτηριστικά κάποιων υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης. Δεν οφείλονται ούτε στους λιγοστούς υπαλλήλους ούτε στην απροθυμία τους να εργαστούν και να επιμορφωθούν. Οφείλονται στην κεντρική πολιτική επιλογή της συγκυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, όπως και των προηγούμενων κυβερνήσεων του τόπου, να απαξιώνουν και να αποψιλώνουν τις κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες, προκειμένου οι αρμοδιότητές τους να πέφτουν σαν “ώριμα φρούτα” στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου.
Η πρακτική αυτή αποτελεί κεντρική πολιτική γραμμή της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης όσον αφορά τον τρόπο οργάνωσης και διάρθρωσης της δημόσιας διοίκησης. Συγκεκριμένα στο Υπουργείο Υγείας, αυτή η μέθοδος εκχώρησης δημόσιων αρμοδιοτήτων στους ιδιώτες δεν είναι πρωτόγνωρη. Εδώ και πολλά χρόνια παραχωρούνται διοικητικές, επιτελικές και στρατηγικές αρμοδιότητες σε ιδιωτικές εταιρίες, όπως συμβαίνει με τον Μηχανισμό Υποστήριξης της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας, με την ανάθεση της εκπόνησης του Υγειονομικού Χάρτη, καθώς και με την εισαγωγή του διπλογραφικού συστήματος για τις Υγειονομικές Περιφέρειες και τα νοσοκομεία. Εκατομμύρια ευρώ του ελληνικού λαού έχουν σπαταληθεί για να χρηματοδοτούνται σταθερά τα τραστ των “εταιριών – συμβούλων” της πολιτικής ηγεσίας. Οι αντίθετες εισηγήσεις, οι αντιρρήσεις και οι διαμαρτυρίες των στελεχών του Υπουργείου συστηματικά αγνοούνται.
Ο – κατά δήλωσή του – εκπρόσωπος του ιδιωτικού τομέα, κος Γεωργιάδης επιλέγει να συνεχίσει κατά γράμμα την τακτική αποψίλωσης της Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να συνεχίσουν να εισπράττουν εκατομμύρια τα ιδιωτικά μονοπώλια που πρόθυμα αναλαμβάνουν να καλύψουν τα κενά που δημιουργεί η πολιτική της κυβέρνησης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι ιδιωτικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο να καθίστανται προνομιακοί συνομιλητές της πολιτικής ηγεσίας, να καταγράφουν, να σχεδιάζουν και να οργανώνουν το σύστημα των υπηρεσιών υγείας κατά τρόπο που εξυπηρετεί κυρίως τις σκοπιμότητες των πολιτικών εντολέων τους.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, η προκήρυξη του σκανδαλώδους διαγωνισμού για τον Μηχανισμό Υποστήριξης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας και του ΕΟΠΥΥ καταδεικνύει και μια ακόμα – εξίσου σημαντική – πτυχή: την παντελή έλλειψη σχεδιασμού και μελέτης από τον Υπουργό Υγείας που έσπευσε να κλείσει τις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας χωρίς να έχει καν εκπονήσει ένα σχέδιο για τη διοικητική υποστήριξη του νέου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας. Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί ομολογία του πραγματικού στόχου των παρεμβάσεων του κου Γεωργιάδη. Ο Υπουργός Υγείας, με τις ευλογίες της Task Force και της τρόικας, διέλυσε ένα ολόκληρο σύστημα υγειονομικών υπηρεσιών, στέρησε από τους πολίτες την πρόσβαση σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας και οδήγησε στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους μόνο και μόνο για να συμβάλει στη συνεχιζόμενη απαξίωση των δημόσιων υπηρεσιών και να εξυπηρετήσει ιδιωτικά συμφέροντα. Ήδη, με τον συγκεκριμένο διαγωνισμό αποκαλύπτεται ποιοι θα ωφεληθούν από το καταστροφικό κυβερνητικό έργο.
Στη μνημονιακή Ελλάδα του success story και του “πρωτογενούς πλεονάσματος” δεν υπάρχουν χρήματα για την ισότιμη και δωρεάν παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε όλους τους πολίτες. Δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για τη στελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών που είναι αρμόδιες για τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη διοικητική οργάνωση των υπηρεσιών υγείας. Πάντα όμως υπάρχουν χρήματα για να πληρωθούν οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν υπηρεσίες που θα έπρεπε να ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της δημόσιας διοίκησης. Ας μην έχουμε καμία αμφιβολία σε ποιες τσέπες θα καταλήξουν τα χρήματα από τις περικοπές σε δαπάνες υγείας, από τα χαράτσια και τα εισιτήρια στα νοσοκομεία και τα ιατρεία.
Επειδή:
Η μεθοδική απαξίωση και υποστελέχωση των δημόσιων υπηρεσιών επιτελεί ένα και μόνο στόχο: την εκχώρηση αρμοδιοτήτων της δημόσιας διοίκησης στους ιδιώτες.–
Η ιδιωτικοποίηση των επιτελικών υπηρεσιών εξυπηρετεί τον απώτερο στόχο της πλήρους ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών υγείας–
Η κατά την κυβέρνηση “αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας” δεν βασίστηκε σε καμία μελέτη και κανένα πραγματικό στοιχείο, αλλά εξυπηρετούσε μόνο το κυβερνητικό σχέδιο για περιστολή των δαπανών για την υγεία, τη μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τις απολύσεις–
Η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος και η τήρηση της αρχής της νομιμότητας της διοίκησης υπονομεύεται από τη συστηματική ιδιωτικοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών–
Τα τελευταία χρόνια έχουν σπαταληθεί εκατομμύρια ευρώ με πρόσχημα την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών υγείας–
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιο είναι το αντικείμενο της σύμβασης με την εταιρία «Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit» (GIZ); Ποιο ήταν το αντικείμενο της επιτροπής «Υγεία εν δράσει» του Υπουργείου Υγείας, σε συνεργασία με την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (task force); Ποιο είναι το αντικείμενο της επιτροπής για τη διαρκή υποστήριξη της εφαρμογής, του συντονισμού και της υλοποίησης της Μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας; Ποιο είναι το αντικείμενο του διαγωνισμού για το έργο «Μηχανισμός Υποστήριξης για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τον ΕΟΠΥΥ»;
2. Ποιο είναι το ύψος της αμοιβής των παραπάνω επιτροπών και εταιριών συμβούλων; Γιατί τη στιγμή που κλείνουν δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και απολύονται άνθρωποι με πρόσχημα την έλλειψη πόρων, επιλέγεται να δοθούν τόσα εκατομμύρια ευρώ για μελέτες και σχέδια δράσης;
3. Πόσα χρήματα έχουν δαπανηθεί από το Υπουργείο Υγείας την τελευταία δεκαετία για την υπογραφή συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρίες που έχουν αναλάβει την εκπόνηση έργων (Μηχανισμός Υποστήριξης Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας, Εταιρία που ανέλαβε την εκπόνηση του υγειονομικού χάρτη, εταιρία που ανέλαβε την “αναβάθμιση του διπλογραφικού μηχανογραφικού συστήματος των νοσοκομείων”, κ.α.);
4. Πόσοι υπάλληλοι υπηρετούν στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, στις Υγειονομικές Περιφέρειες και στις διοικητικές υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ; Γιατί δεν ανατέθηκε το έργο του εν λόγω διαγωνισμού στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες;
5. Πόσοι υπάλληλοι υπηρετούν στο Υπουργείο Υγείας, πόσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί ή έχουν μπει σε διαθεσιμότητα και πόσοι έχουν προσληφθεί από το 2010 μέχρι σήμερα; Πόσοι υπάλληλοι του Υπουργείου Υγείας και άλλων δημόσιων υπηρεσιών απασχολούνται στα γραφεία του Υπουργού Υγείας, των δύο Υφυπουργών και του Γενικού Γραμματέα;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Ανδρέας Ξανθός
Κώστας Ζαχαριάς
Νίκος Μιχαλάκης
Βασίλης Κυριακάκης
Ειρήνη Αγαθοπούλου