Συνέντευξη Τύπου Δ. Αβραμόπουλου για προμήθειες

p>ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

   

   
Αθήνα, 1η Μαρτίου 2007

   

   

   
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

   

    Ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Δημήτρης
Αβραμόπουλος, παραχώρησε σήμερα Πέμπτη 1η Μαρτίου 2007, συνέντευξη
Τύπου, στην οποία παρουσίασε τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τη
μεταρρύθμιση στο σύστημα προμηθειών του τομέα της υγείας.

   

    Στη συνέντευξη Τύπου έδωσαν το παρών οι Υφυπουργοί κ.κ.
Αθανάσιος Γιαννόπουλος και Γιώργος Κωνσταντόπουλος, οι Γενικοί
Γραμματείς κ.κ. Αριστείδης Καλογερόπουλος-Στράτης, Βασίλης Ριζάς και
Γιώργος Φωτεινόπουλος και η Ειδική Γραμματέας κα Μαρία-Αγγελική Τροχάνη.

   

    Ακολουθεί το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της συνέντευξης του
Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Δημήτρη Αβραμόπουλου.

   

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συγνώμη για την καθυστέρηση, αλλά όπως ξέρετε προηγήθηκε μία
άλλη συνεργασία της Διυπουργικής Επιτροπής για τα ΣΔΙΤ και ακολούθησε
επίσης συνέντευξη τύπου προς τους συναδέλφους σας και κράτησε λίγο
παραπάνω. Ας προχωρήσουμε λοιπόν κατευθείαν στο θέμα της συνέντευξης
μας.

   
Πρώτα απΆ όλα να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε σε αυτή την
πρόσκληση. Είμαστε σήμερα εδώ για να σας παρουσιάσουμε μία πολύ
σημαντική, μία πραγματικά βαθιά τομή που επιχειρούμε στη λειτουργία του
Εθνικού Συστήματος Υγείας. Και αυτή βέβαια δεν είναι άλλη απΆ τη
μεταρρύθμιση του συστήματος προμηθειών στον τομέα της υγείας.

   
Επειδή πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για το νόημα και το
πολιτικό περιεχόμενο της μεταρρύθμισης στην εποχή μας, οφείλω να πω,
ότι μεταρρυθμιστική πολιτική είναι εκείνη η οποία αλλάζει ριζικά δομές,
αξίες, συμπεριφορές, για να κερδίσουμε τα στοιχήματα του σήμερα και
βέβαια να κατακτήσουμε τις προκλήσεις του αύριο.

   
Η μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησής μας δεν σχεδιάζεται από
δημοσκοπήσεις και βέβαια δεν εξαντλείται στον επικοινωνιακό χρόνο. Η
μεταρρυθμιστική προσπάθεια της νέας διακυβέρνησης κοιτάει μπροστά,
βλέπει μακριά στο μέλλον, αγωνίζεται πραγματικά για να λύσει δύσκολα
προβλήματα που έχει συσσωρεύσει η αδράνεια του πολιτικού χθες.

   
Εξασφαλίζει στην πράξη την βιώσιμη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη
του τόπου. Αυτόν ακριβώς τον στόχο υπηρετούμε και με το νομοσχέδιο για
τις προμήθειες που προωθούμε στη Βουλή. Κερδίζουμε πολύτιμους
οικονομικούς πόρους που χάνονται απΆ την κακοδιαχείριση, την σπατάλη
και την αδιαφάνεια και τους επενδύουμε στην αναβάθμιση των υποδομών του
δημόσιου συστήματος υγείας, καθώς και στην πρόσληψη νέου προσωπικού.

   
Η δημοσίευση του νέου θεσμικού πλαισίου για τις προμήθειες του τομέα
της υγείας και η προώθηση του νομοσχεδίου στη Βουλή των Ελλήνων, είναι
η ολοκλήρωση μίας πράγματι επίπονης προσπάθειας του Υπουργείου μας που
διήρκεσε τρία ολόκληρα χρόνια.

   
Αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη παρέμβασή μας για την μεταρρύθμιση του
ΕΣΥ, προκειμένου το Εθνικό Σύστημα Υγείας να ανταποκρίνεται στο μέλλον
με επάρκεια, πληρότητα και πιο αποτελεσματικά στις ανάγκες της εποχής
μας. Αλλά επίσης για να αποκτήσει τη δυναμική και την προοπτική κυρίως,
που απαιτείται για το μέλλον.

   
Η επόμενη κρίσιμη μεταρρυθμιστική μας παρέμβαση είναι η ολοκλήρωση του
θεσμικού πλαισίου για την πρωτοβάθμια φροντίδα. Ξεκινήσαμε απΆ τις
προμήθειες, γιατί όπως έχω πει πολλές φορές στο παρελθόν, το κύριο
πρόβλημα του ΕΣΥ δεν είναι οικονομικό, αλλά κυρίως οργανωτικό.

   
Πολύ συχνά στη χώρα μας παραπονούμεθα για έλλειψη πόρων, αλλά πρέπει να
τονίσουμε ότι στην υγεία αξιοποιούμε το 9,8 του ΑΕΠ ενώ ο μέσος όρος
της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 8,6. Επιπλέον, η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις
πρώτες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις ιδιωτικές δαπάνες υγείας,
σχεδόν ίσες προς τις δημόσιες.

   
Τα στατιστικά αυτά στοιχεία δηλώνουν πως οι δημόσιες δαπάνες για την
υγεία δεν αξιοποιούνται επαρκώς. Χάνονται σε ένα διαχειριστικό
λαβύρινθο που σηματοδοτείται από την απουσία χρηστής διαχείρισης,
χρηστού management, χρήσης των νέων τεχνολογιών, της πληροφορικής και
λοιπή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού που εργάζεται στον ευρύτερο
χώρο της υγείας.

   
Οι πολίτες αναγκάζονται να καταφεύγουν στην ιδιωτική υγεία δαπανώντας
σημαντικά ποσά, όχι πάντα από το περίσσευμά τους, πέρα απΆ τα ποσά που
εισφέρουν ως φορολογούμενοι για τις δαπάνες δημόσιας υγείας. Το έτος
2005 προϋπολογίστηκε δαπάνη προμηθειών του τομέα της υγείας 1
δισεκατομμυρίου 500 εκατομμυρίων ευρώ. Πραγματοποιήθηκαν δαπάνες που
υπερβαίνουν τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

   
1 δις ευρώ είναι τεράστιο ποσό που θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά την
ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών υγείας της χώρας. Θα μπορούσε να
καλύψει άμεσα τις ανάγκες προσωπικού όλων των κατηγοριών του ΕΣΥ, να
συμβάλει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών, να χρηματοδοτήσει τους
Οργανισμούς Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθώς και τα προγράμματα Ψυχικής
Υγείας.

   
Και όμως, το ποσό αυτό χάνεται σε μία μαύρη τρύπα αδιαφάνειας,
διαφθοράς, αναποτελεσματικότητας και κακής οργάνωσης. Είναι λοιπόν
αυτονόητοι οι στόχοι της μεταρρύθμισης.

   
Πώς επιχειρούμε να λύσουμε το πρόβλημα. Με τη ριζική αλλαγή του
συστήματος που εφαρμόζεται. Δεν κάνουμε μικροπαρεμβάσεις διορθωτικού
τύπου, αλλά ανατροπή του. Επιβάλουμε δομές που υπερβαίνουν τα πρόσωπα,
εξασφαλίζουν δημοσιότητα, αναδεικνύουν την πολιτική ευθύνη, μεταφέρουν
τεχνογνωσία, επιβάλουν τη νομιμότητα και το αυστηρό σύστημα ελέγχου.

   
Το νέο σύστημα προμηθειών για το οποίο θα ακολουθήσει αναλυτική
παρουσίαση προβλέπει: Πρώτα απΆ όλα κεντρικό προγραμματισμό όλων των
προμηθειών από την Επιτροπή Προμηθειών.

   
Επίσης τυποποίηση προϊόντων, κωδικοποίηση προμηθευτών, προϊόντων και
υπηρεσιών, καθορισμό ανώτατων τιμών με συνεχή επικαιροποίηση από το
ΕΚΕΒΥΛ, το οποίο σε συνεργασία με την Επιτροπή Προμηθειών αλλά και τους
φορείς διενέργειας των διαγωνισμών θα αναπτύσσει σύστημα διασφάλισης
ποιότητας των προμηθειών.

   
Επίσης αυστηρή τήρηση των νόμιμων διαδικασιών για τη σύναψη δημόσιων
συμβάσεων με διασφάλιση της διαφάνειας, της νομιμότητας και βέβαια των
καλύτερων προσφορών. Πάταξη των μεθόδων παραβίασης του ανταγωνισμού,
των αδιαφανών διαδικασιών, των εξαιρέσεων, των παρεκκλίσεων κλπ.

   
Και βέβαια σκληρή τιμωρία όσων παραβαίνουν το νόμο είτε είναι υπάλληλοι
είτε είναι προμηθευτές. Ήδη η χώρα μας κινδυνεύει να καταδικαστεί από
το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία στις
κρατικές προμήθειες υγείας με διάφορους μεθόδους.

   
Αξιολόγηση όσων προμηθευτών μετέχουν στη διαδικασία των προμηθειών αλλά
και των δημόσιων φορέων και δημόσια ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

   
Επιπλέον διενέργεια κεντρικών προμηθειών και οργάνωση συστήματος
logistics, ώστε μην αποθηκεύονται και καταστρέφονται στις αποθήκες των
Νοσοκομείων υλικά, μηχανήματα, εφόδια, κάθε μορφής αχρησιμοποίητα. Ο
προμηθευτής με δική του ευθύνη θα καλύπτει στα πλαίσια της σύμβασης του
τις ανάγκες του Νοσοκομείου και θα έχει αυτός την ευθύνη του στοκ στις
αποθήκες του.

   
Κεντρική επιδίωξη αυτού του συστήματος είναι ο προγραμματισμός των
προμηθειών και ο υπολογισμός των αναγκών αντικειμενικά με βάση μονάδα
αναφοράς που εξελικτικά θα είναι ο νοσηλευόμενος. Τότε μονάχα θα
φτάσουμε στον πλήρη έλεγχο του κόστους.

   
Το νέο σύστημα παρεμβαίνει δραστικά στη χρηματοδότηση των συμβάσεων
προμηθειών μέσα από τη διαδικασία είσπραξης των εκκαθαρισμένων
απαιτήσεων των Νοσοκομείων, αλλά και την προεξόφληση τους από εμπορικές
τράπεζες ώστε να μειώνεται το υπέρογκο χρηματοοικονομικό κόστος που
δημιουργείται από την καθυστέρηση για μεγάλα χρονικά διαστήματα των
πληρωμών.

   
Τέλος, το σύστημα προμηθειών υγείας σχεδιάστηκε έτσι, ώστε να
εξελίσσεται παράλληλα με το θεσμικό πλαίσιο του ΕΣΥ και την προσπάθεια
να φτάσουμε στις πλήρως ανεξάρτητες αυτοδιοικούμενες νοσοκομειακές
μονάδες. Ο νόμος για τις προμήθειες θα ισχύσει άμεσα με τη δημοσίευση
του στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Αμέσως θα τεθεί σε λειτουργία
το σύστημα με προβλεπόμενο ένα έτος μεταβατική περίοδο για την πλήρη
εφαρμογή του.

   
Υπολογίζουμε, ότι σε 24 μήνες μετά την θέση του νόμου σε ισχύ θα έχουμε
τα πρώτα απτά αποτελέσματα και σε επίπεδο οργάνωσης και σε επίπεδο
εξοικονόμησης πόρων και μια ακριβέστατη εικόνα των ευεργετικών
συνεπειών και αποτελεσμάτων του νέου συστήματος προμηθειών υγείας.

   
Αγαπητοί φίλοι, είναι γνωστό σε όλους ότι αυτή η κυβέρνηση, η κυβέρνηση
μας, κέρδισε την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού, υποσχόμενη ριζική
βελτίωση της καθημερινότητας μας. Αναπόσπαστο στοιχείο της
καθημερινότητας των Ελλήνων πολιτών είναι το πέρασμα τους από τα
δημόσια Νοσοκομεία της χώρας.

   
Το έργο της ριζικής αναβάθμισης των υπηρεσιών που προσφέρουν τα δημόσια
Νοσοκομεία της Ελλάδος είναι πολυσύνθετο και πολυμέτωπο. Χρειαζόμαστε
για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ καλύτερη οργάνωση, περισσότερους πόρους που
θα προκύψουν μέσα από το νοικοκύρεμα για το οποίο σας μίλησα,
περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό, καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους
γιατρούς και τους νοσηλευτές μας.

   
Για να υλοποιήσουμε τη δέσμευση μας στον ελληνικό λαό για καλύτερα
δημόσια νοσοκομεία αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τη μεταρρύθμιση μας από
μια πρωτοβουλία ουσίας, από μια δύσκολη επιλογή που τα αποτελέσματα της
δεν θα φανούν στο πολιτικό και επικοινωνιακό χώρο. Από μια παρέμβαση
που δεν έχει πρόσκαιρα οφέλη βιτρίνας. Από μια μεταρρύθμιση που θα
αλλάξει όμως ριζικά και μακροπρόθεσμα το τοπίο του δημόσιου Συστήματος
Υγείας.

   
Μια κληρονομιά, θα έλεγα, που οικοδομεί ένα νέο νοικοκυρεμένο κοινωνικό
κράτος με περίσσευμα πλέον διαφάνειας, δημιουργικότητας, πληρότητας,
επάρκειας και αποτελεσματικότητας. Σας ευχαριστώ και προχωρούμε τώρα
στην παρουσίαση του σχεδίου νόμου για τις προμήθειες στο ΕΣΥ.

   
κ. ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Σήμερα, όπως προανέφερε ο κ. Υπουργός εισάγεται μια πολύ
σημαντική μεταρρύθμιση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Το ΕΣΥ διαθέτει τους
πόρους τους οικονομικούς και τους ανθρώπινους και πάνω σΆ αυτούς πρέπει
να στηριχθεί για να αναπτυχθεί. Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ΕΣΥ
διέρχεται μέσα από τη βελτίωση της οικονομικής του αποδοτικότητας και
την οικονομική του εξυγίανση.

   
Καθοριστικός συντελεστής στην βελτίωση της οικονομικής αποδοτικότητας
είναι το αναχρονιστικό σύστημα προμηθειών. Με βάση το σύστημα αυτό των
προμηθειών έχουμε πολυπλοκότητα και χρονοβόρες διαδικασίες, αδυναμίες
καθοριστικού ελέγχου και κατασπατάληση πολύτιμων οικονομικών πόρων.

   
Ένα σύστημα προμηθειών το οποίο διακρίνεται για την πολυπλοκότητα και
τις χρονοβόρες διαδικασίες του, την αδυναμία αξιόπιστου ελέγχου και της
κατασπατάλησης των οικονομικών όρων των απαραίτητων οικονομικών πόρων
για την ανάπτυξή του.

   
Βλέποντας κάποια στοιχεία τα οποία αποτυπώνουν την οικονομική του
κατάσταση, όπως προανέφερε και ο κ. Υπουργός, έχουμε 9,8% του ΑΕΠ
δαπάνες για την υγεία σε σύγκριση με το 8,6 του μέσου όρου της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου μόνο το 5,1 του ΑΕΠ αφορά τις δημόσιες δαπάνες.

   
Όσον αφορά τα χρέη της προηγούμενης περιόδου, της περιόδου 2001-2004,
τα οποία ρυθμίστηκαν το 2004, ανέρχονταν σε 3 δις, όπου απΆ αυτά με
έκπτωση ρυθμίστηκαν περίπου τα 2,7 δις, ενώ απΆ αυτά τα 2,7 δις
παραμένουν ακόμη 180 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούσαν χρέη λόγω
χρησιδάνεια, παράνομα χρέη, τα οποία είναι αρκετά δύσκολο και θέλουν
ειδικές διαδικασίες για τη ρύθμισή τους. Και μερικοί βεβαίως
προμηθευτές που δεν ήθελαν να μπουν στη ρύθμιση.

   
¶λλα χαρακτηριστικά του συστήματος είναι ο μεγάλος αριθμός των
διαγωνισμών. 9.000 διαγωνισμοί ετησίως γίνονται από φορείς του ΕΣΥ, ενώ
μόνο 500 υλοποιούνται από το Υπουργείο Ανάπτυξης, 289 φορείς του ΕΣΥ
διεξάγουν διαγωνισμούς. Αντιλαμβάνεστε σύγχυση, πολυπλοκότητα, αδυναμία
ελέγχου των τιμών, αδυναμία ελέγχου της κατανάλωσης των
ιατροτεχνολογικών προϊόντων.

   
Αυτή τη στιγμή με την πρώτη απογραφή που έχει γίνει και το πρώτο μητρώο
προμηθευτών το οποίο έχει καταρτιστεί, μιλάμε για 1.144 επιχειρήσεις
ιατροτεχνολογικών προϊόντων και μία αγορά η οποία απαιτεί εξυγίανση και
ορθολογικό τρόπο διαχείρισης.

   
Διακινούνται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά 500.000
ιατροτεχνολογικά προϊόντα και 11.000 φάρμακα. Ένας τεράστιος αριθμός,
που αντιλαμβάνεστε την πολυπλοκότητα. ΑπΆ την πρώτη απογραφή η οποία
έγινε από ίδρυση του ΕΣΥ, η πρώτη στατιστική απογραφή και το πρώτο
αξιόπιστο στοιχείο για τις προμήθειες καταγράφηκε το 2005, μέχρι
στιγμής το δημόσιο λογιστικό μέχρι εκείνη τη στιγμή δε μας έδινε
στοιχεία που να μας αποτυπώνουν με νούμερα σε οικονομικούς όρους την
χρηματοοικονομική κατάσταση του ΕΣΥ σχετικά με τις προμήθειες.

   
Είδαμε ότι για το 2005 για πρώτη φορά ήταν αυτό το νούμερο, αγοράστηκαν
περίπου 1,5 δις ευρώ προϊόντα. Είχαν προϋπολογιστεί ότι θα αγοραστούν
1,5 δις, τελικά αγοράστηκαν πάνω από 2,5 δις, με 70% σχεδόν υπέρβαση
του αρχικού προϋπολογισμού. Πολύ μεγάλα νούμερα.

   
ΑπΆ την απογραφή αυτή που για πρώτη φορά έγινε φυσικά, δηλαδή στην
ουσία ό,τι προϊόν εισάγονταν στο νοσοκομείο καταγράφονταν, προκύπτει
αυτή η πίτα που μας δίνει μια κατανομή της αγορά των φαρμακευτικών
προϊόντων που αποτελεί και το μεγαλύτερο κομμάτι. Αλλά βεβαίως βλέπετε
και τα ειδικά υλικά, δηλαδή ορθοπεδικά, καρδιολογικά, αιμοκάθαρσης, τα
οποία και αυτά καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της πίτας, όπως και το
υγειονομικό υλικό.

   
¶ρα συνεπώς οποιαδήποτε μεταρρύθμιση για να γίνει, πρέπει να περάσει
μέσα απΆ τον έλεγχο τεσσάρων βασικών παραγόντων, της τιμής, της
ποσότητας, της ποιότητας και της αγοράς. ¶ρα συνεπώς η μεταρρύθμιση η
οποία αυτή τη στιγμή κατατίθεται και ξεκινά, έχει να κάνει με τον
έλεγχο αυτών των συντελεστών που διαμορφώνουν το κόστος.

   
Πλήρης εφαρμογή του κυβερνητικού προγράμματος, το οποίο προέβλεπε την
ίδρυση της Κεντρικής Επιτροπής Προμηθειών, την ορθολογική εκτίμηση των
αναγκών και τον αντικειμενικό προγραμματισμό των προμηθειών, σαφείς
προδιαγραφές, διασφάλιση της ποιότητας, εισαγωγή νέας τεχνογνωσίας στο
σύστημα που τόσο πολύ χρειάζεται, δηλαδή τεχνολογίας, γνώσης,
εξειδίκευσης, εξασφάλιση πιστώσεων και επιτάχυνση της πληρωμής των
προμηθευτών για τον έλεγχο των τιμών προφανώς και βέβαια τελικά να
μπορέσουμε να διαμορφώσουμε κόστος ανά διαγνωστική κατηγορία και να
οδηγηθούμε στους τελικούς προϋπολογισμούς και στην εφαρμογή των «DRG»,
για να μπορέσουμε πραγματικά να παρακολουθούμε τα οικονομικά των
νοσοκομείων τα οποία θα λειτουργούν αυτόνομα πλέον ή αυτοτελώς.

   
Για να φτάσουμε βεβαίως στη σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου, προηγήθηκε
μία πολύ προσεκτική μελέτη και ένας πολύ προσεκτικός σχεδιασμός,
απογραφή και ανάλυση των δεδομένων για πρώτη φορά, δύσκολο έργο. Το να
καταγράψεις τι προϊόντα μπαίνουν στις ελληνικές αποθήκες των
νοσοκομείων αντιλαμβάνεστε ότι για πρώτη φορά έγινε, αποτέλεσε ένα πολύ
δύσκολο και επίπονο, κατέληξε σε αυτά τα στατιστικά που βλέπετε και
στις αναλυτικές καταγραφές του 2005.

   
Μείωση ανωτάτων τιμών βεβαίως των ΦΕΚ 20 και 40% για ειδικά υλικά.
Ρύθμιση οφειλών περιόδου του 2001 και 2004. Συνεχής επεξεργασία του
πρώτου σχεδίου νόμου. Διαβούλευση με όλους τους προμηθευτές και τους
σχετικούς φορείς. Υλοποίηση όλων των νομοπαρασκευαστικών και
οικονομοτεχνικών μελετών.

   
Παρακολούθηση συνεχή και αξιολόγηση των επιχειρησιακών μας δεδομένων
και βέβαια προετοιμασία με την ανάπτυξη του μητρώου προμηθευτών και
προϊόντων που και αυτό για πρώτη φορά έγινε απΆ αυτή την κυβέρνηση.

   
Οι πυλώνες της πολιτικής μας είναι ο κεντρικός σχεδιασμός και ο
προγραμματισμός, νέα σύγχρονη εφοδιαστική αλυσίδα με σύγχρονα
πληροφοριακά συστήματα, που θα ελέγχουν και τη χρήση των προϊόντων, όχι
μόνο θα παρακολουθούν την αποθήκευσή τους αλλά και τη χρήση τους.
ευέλικτο οργανωτικό πλαίσιο με αξιοποίηση υφιστάμενων δομών στα πλαίσια
του ΕΣΥ. ¶ρα συνεπώς μιλάμε για έναν οργανισμό ο οποίος πραγματικά
είναι καινοτόμος και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

   
Αυστηρός έλεγχος των διαγωνιστικών διαδικασιών και συστηματική παρακολούθηση και της κατανάλωσης των φαρμακευτικών προϊόντων.

   
Για να το πετύχουμε αυτό ιδρύουμε την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας,
απλουστεύουμε τις διαδικασίες και χρησιμοποιούμε και αξιοποιούμε
υπάρχοντες ΔΕΚΟ του ΕΣΥ, τον ΙΦΕΤ, τη ΔΕΠΑΝΟΜ και το ΕΚΕΒΥΛ το οποίο
διασφαλίζει την ποιότητα της διασφαλιστικής αλυσίδας.

   
Και βέβαια προχωρούμε τώρα στην παρουσίαση του όλου συστήματος, που
είναι ένα νέο σύστημα προμηθειών. Το νέο σύστημα προμηθειών
περιλαμβάνει την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, τις τρεις ΔΕΚΟ που ανέφερα
και βέβαια τους φορείς του ΕΣΥΚΑ, στους οποίους παρακολουθείται,
ελέγχεται η χρήση των προϊόντων.

   
Δίπλα βλέπετε το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και τους
ασφαλιστικούς οργανισμούς, γιατί όπως σας είπαμε δεν μπορεί να ελεγχθεί
το σύστημα προμηθειών, δεν μπορεί να ελεγχθεί δηλαδή το κόστος, αν δεν
εξασφαλίσουμε ομαλές ροές πληρωμών προς τους προμηθευτές μας. Και
βέβαια μια κανονική σχέση με τους προμηθευτές, μια ξεκάθαρη σχέση, με
συγκεκριμένα μητρώα, με συγκεκριμένη ποιότητα προϊόντων, η οποία θα
διασφαλίζει ολόκληρη την εφοδιαστική μας αλυσίδα.

   
Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας αποτελεί αυτοτελή
δημόσια υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, η οποία
υπάγεται στον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Η Επιτροπή
Προμηθειών Υγείας έχει στρατηγικό και επιχειρησιακό ρόλο και τονίζω και
τον επιχειρησιακό της ρόλο.

   
Καταρτίζει προγράμματα, καταρτίζει τους προϋπολογισμούς, έχει έναν
ισχυρό ελεγκτικό ρόλο, ελέγχει τους φορείς που χρησιμοποιούν τα
προϊόντα, τους φορείς που υλοποιούν τις διαγνωστικές διαδικασίες, έχει
οικονομικό ρόλο, οικονομικά διαχειριστικό ρόλο, γιατί στην ουσία
εκκαθαρίζει τις απαιτήσεις των ασφαλιστικών ταμείων, φροντίζει για την
ομαλή πληρωμή των νοσοκομείων.

   
Και βέβαια η Επιτροπή αυτή εισάγεται εξειδίκευση στο σύστημα και
τεχνολογία, γνώση. Τα νέα στελέχη τα οποία θα στελεχώσουν αυτή την
Επιτροπή έχουν εξειδίκευση στην πληροφορική, στο στρατηγικό σχεδιασμό,
στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα logistics τα οποία
αποτελούν ό,τι πιο καινοτόμο υπάρχει αυτή τη στιγμή στο management και
γενικά στην εξέλιξη της διοίκησης στον κόσμο.

   
Η Επιτροπή αποτελείται κυρίως από 6 τμήματα που καλύπτουν όλο το φάσμα
των λειτουργιών του συστήματος προμηθειών. Είναι ένα λειτουργικό
οργανόγραμμα στην ουσία. Επιλέξαμε αυτό γιατί το θεωρούμε, επειδή
μιλάμε για μεγάλο όγκο προμηθειών το πιο κατάλληλο και προέκυψε από
πολύ προσεκτική μελέτη και σχεδιασμό.

   
Το πρώτο τμήμα, το Τμήμα Τεχνολογίας της εφοδιαστικής αλυσίδας στην
ουσία αναπτύσσει την εφοδιαστική αλυσίδα, παρακολουθεί όλες τις
εξελίξεις. Το Τμήμα Προγραμματισμού και Αξιολόγησης, που εδώ πέρα
βεβαίως έχει να κάνει με τη συγκέντρωση όλων των στοιχείων απΆ τους
φορείς, απΆ τα νοσοκομεία και της κατάρτισης των προϋπολογισμών και των
προγραμμάτων.

   
Το Τμήμα Παρακολούθησης και Ελέγχου, που στην ουσία παρακολουθεί και
ελέγχει, εγγυάται, κάνει το Internal Logic στο σύστημα στην ουσία. Το
Τμήμα Προδιαγραφών και Τμήμα Ποιότητας που εγκρίνει τις προδιαγραφές
στα προϊόντα, αλλά και στις διαδικασίες, αλλά και στο προσωπικό και σε
όσους εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως άλλωστε έρχονται από
την επεξεργασία του ΕΚΕΒΥΛ.

   
Το Τμήμα της Οικονομικής Διαχείρισης το οποίο βεβαιώνει τις απαιτήσεις
στην ουσία και προωθεί τη βεβαίωση των απαιτήσεων, εκκαθαρίζει και
φροντίζει την ομαλή πληρωμή των προμηθευτών. Και το Τμήμα Τεχνικής
Υποστήριξης.

   
Βεβαίως εδώ προβλέπεται και μια ειδική Υπηρεσία Συντονισμού
Προγραμματισμού του ΔΆ ΚΠΣ γιατί αντιλαμβάνεστε, πέρα από το 1,8 δις,
το οποίο αφορά τις προμήθειες μέσα απΆ τα νοσοκομεία του ΔΆ Κοινοτικού
Πλαισίου Στήριξης γιατί αντιλαμβάνεστε, πέρα από το 1,8 δις το οποίο
αφορά τις προμήθειες μέσα από τα νοσοκομεία, υπάρχει κι ένα μεγάλο
κομμάτι στα νοσοκομεία όσον αφορά το ΔΆ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και
γενικότερα τους κοινοτικούς πόρους.

   
Η Διεύθυνση Προγραμματισμού και Ελέγχου Προμηθειών έχει την ευθύνη της
διαχείρισης όλων αυτών των τμημάτων. Η στελέχωση, όπως σας είπα,
αποτελείται από ανθρώπους εξειδικευμένους ιδιαίτερα σε αυτές τις
επιστήμες. Επιστήμες και τεχνικές οι οποίες λείπουν βεβαίως από το
σύστημα αυτή τη στιγμή, από τον γενικότερο Εθνικό Σύστημα Υγείας και
είναι και μια αιτία όπου οδηγούμεθα βέβαια σΆ αυτή την κακή οικονομική
αποδοτικότητα του συστήματός μας.

   
Η Επιτροπή λοιπόν είναι 9μελής. Είναι ο Πρόεδρος, ο οποίος διορίζεται
με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μετά από
γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής. Αποτελείται από πέντε μέλη.
Δυο μέλη διορίζονται επίσης με αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης, ένας
μέλος διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.

   
¶ρα οι αρμοδιότητες, όπως είπαμε και πριν, είναι ο στρατηγικός και
επιχειρησιακός σχεδιασμός του συστήματος. Πιστεύουμε στη στρατηγική
διοίκηση. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή οργανισμός στον κόσμο σε κοινοτικό
επίπεδο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο που να μην λειτουργεί η στρατηγική
διοίκηση. Το στρατηγικό management σου εξασφαλίζει το σχεδιασμό, τη
λειτουργία και την αξιολόγηση.

   
Με αυτή τη λογική θα λειτουργήσει και το νέο σύστημα. Η σύνταξη του
ετήσιου προϋπολογισμού δαπανών, ο καθορισμός της διαγωνιστικής
διαδικασίας, των προτύπων διακηρύξεων, η έγκριση των τεχνικών
προδιαγραφών, η ανάπτυξη και προώθηση κανόνων ηλεκτρονικού εμπορίου,
οικονομική διαχείριση του συστήματος προμηθειών, ο έλεγχος και η
απογραφή των προμηθειών και των προϊόντων και υπηρεσιών, ο καθορισμός
των τιμών ανά προϊόν σε σχέση με τη διεθνή σύγκριση και εμπειρία και
πολλές άλλες αρμοδιότητες οι οποίες εντάσσονται μέσα στην Επιτροπή
Προμηθειών Υγείας.

   
Ειδικά όσον αφορά την οικονομική διαχείριση, συστήνεται ειδικός
λογαριασμός κοινωνικής και ανθρωπιστικής αντίληψης, όπου ένα ποσοστό
περίπου 2% κρατείται για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε την ανάπτυξη
και την ολοκλήρωση της ψυχικής μεταρρύθμισης, αλλά και της κοινωνικής
αλληλεγγύης και ευρύτερα της κοινωνικής φροντίδας.

   
Η βιωσιμότητα για μας είναι το πρώτο μας μέλημα. Δεν φτάνει να χτίζουμε
μονάδες, αλλά πρέπει όλες αυτές οι μονάδες να συντηρηθούν και να
λειτουργήσουν, αλλιώς βλέπουμε συχνά πυκνά διάφορα αποτελέσματα.
Πιστεύουμε ότι η εξασφάλιση των οικονομικών πόρων οι οποίες θα είναι
σημαντικές τόσο από τη μείωση της τιμής του προϊόντος, όσο και από τον
έλεγχο της χρήσης, θα είναι τεράστιες οι εξοικονομήσεις, θα μπορέσουμε
να μας χρηματοδοτήσουν πολύ σημαντικά το σύστημά μας.

   
Το ΙΦΕΤ ο οποίος είναι μια από τις δέκα όπου θα αναλάβει τις
διαγωνιστικές διαδικασίες, τις διαδικασίες δημοπράτησης και σύναψης
συμβάσεων, τον έλεγχο της παράδοσης των προϊόντων, θα αναλάβει κυρίως
ένα μίγμα διαγωνισμών, προϊόντων και υπηρεσιών, ενεργά εμφυτεύσιμα
υλικά, δηλαδή τα ειδικά κυρίως υλικά και βεβαίως και υπηρεσίες.

   
Η ΔΕΠΑΝΟΜ, η Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων, η οποία
θα περιλαμβάνει κυρίως το μηχανολογικό εξοπλισμό, κι αυτή ένα μίγμα
προϊόντων και υπηρεσιών και βέβαια το Εθνικό Κέντρο Βιολογικών Υλικών
το οποίο θα κάνει την πλήρη αποτύπωση των προϊόντων. Θα τηρεί δηλαδή τα
μητρώα προμηθευτών και προϊόντων. Ήδη να ξέρετε ότι το ΕΚΕΒΥΛ έχει
προχωρήσει, έχει προετοιμαστεί γιΆ αυτή τη δράση. Δηλαδή έχει
προχωρήσει στη σύνταξη τέτοιων μητρώων.

   
Ήδη το Υπουργείο Υγείας έχει μαζέψει στοιχεία που αφορούν απογραφή
υλικών και διαγωνισμών. Ήδη προσπαθούμε να μπούμε στη μεταβατική
περίοδο. Έχουμε ξεκινήσει τη μεταβατική περίοδο και ετοιμάζεται το
σύστημα να δεχθεί όλες αυτές τις μεταρρυθμίσεις.

   
Βλέπετε τον προσεκτικό σχεδιασμό, οικονομική διαχείριση,
προϋπολογισμός, παρακολούθηση, έλεγχος και προδιαγραφές. Όλες οι ροές
αποτυπώνονται στο σύστημα. Υπάρχει και η τεχνοοικονομική μελέτη, όπως
αντίστοιχα και για την οικονομική διαχείριση και πώς θα
πραγματοποιείται.

   
Το αποτέλεσμα είναι ότι η ευθύνη για τις προμήθειες μεταβιβάζεται στο
Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το φάρμακο αυτή τη στιγμή
και για λόγους καλής και αποδοτικής έτσι διαχείρισης της τιμής του
μπορεί να μετατεθεί στο μέλλον αν κριθεί αναγκαίο. Το νέο σύστημα έχει
ξεκάθαρη δομή. Προσδιορίζει συγκεκριμένους ρόλους, υπάρχουν
συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Οι νέοι αυτοί οργανισμοί τόσο η ΙΦΕΤ, όσο η
ΔΕΠΑΝΟΜ, τόσο το ΕΚΕΒΥΛ θα αναδιοργανωθούν. Ήδη ετοιμάζονται οι
αρμοδιότητες οι οποίες θα αναλάβουν και οι υπευθυνότητές τους. Θα
στελεχωθούν.

   
Το νέο σύστημα θα διασφαλίζει όλες τις κρίσιμες λειτουργίες, στρατηγικό
προγραμματισμό, υλοποίηση και έλεγχος. Είναι πολύ προσεκτικά σχεδιασμό.
Δεν σας κρύβουμε ότι έχει προέλθει μέσα από ανάγνωση της διεθνούς
εμπειρίας και βέβαια ο στόχος όλων είναι να μπορέσουμε να
συγκεντρώσουμε αυτούς τους συντελεστές που θα μας οδηγήσουν στην πλήρη
αυτοτέλεια των νοσοκομείων που μιλάμε για DRG, Diagnosis Related Group,
για προτυποποίηση τελικά του κόστους ανά θεραπείας και ό,τι αυτό
σημαίνει.

   
Θα έχουμε άμεση μείωση των δαπανών. Ξέρετε πολύ καλά ότι οι τιμές ήταν
ιδιαίτερα υψηλές σε ορισμένες κατηγορίες υλικών. ¶ρα συνεπώς μονάχα από
μια απλή σύγκριση, με διεθνή σύγκριση μπορούμε να κατεβάσουμε αυτά τα
επίπεδα τιμών. ¶ρα οι στόχοι που έχουμε βάλει είναι σχετικά εύκολοι.
Εξοικονόμηση ετησίως, υπολογίζουμε περίπου ένα 25% το οποίο θεωρούμε
ότι εφικτό. 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Αντιλαμβάνεστε για τι νούμερα
μιλάμε.

   
Δεν είναι πολύπλοκο το σύστημα, έχει απλή λογική. Το σύστημα βασίζεται
στον καλό προγραμματισμό, στην παρακολούθηση της αγοράς στην Ελλάδα και
στην Ευρώπη, στη σύγκριση των τιμών αυτών και στην πίεση για
διαγωνισμούς σΆ αυτές τις τιμές. Το ποσοστό βεβαίως, όπως σας είπα,
όπως έχουμε αναφέρει, θα κατανεμηθεί βεβαίως για την κοινωνική φροντίδα
και για την ψυχική υγεία

   
Είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, συγκεκριμένη μεταρρύθμιση.
Αναδιοργανώνει πλήρως το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Σε ένα βαθμό
κεντρικοποιεί τις προμήθειες, αλλά κυρίως τον προγραμματισμό και τον
έλεγχό τους. Πιστεύω ότι πραγματικά η οικονομική αποδοτικότητα είναι
αυτή η οποία μπορεί να οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας των
υπηρεσιών υγείας και μέσα απΆ αυτό θα προχωρήσουμε βεβαίως στις
ανθρωποκεντρικές υπηρεσίες που είναι και στόχος της κυβέρνησης.
Ευχαριστώ.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστούμε τον κ. Γούναρη. Όπως είδατε, σας έχει διανεμηθεί
το περιεχόμενο της εισήγησης και ένα CD ROM με τους πίνακες που πριν
από λίγο προβλήθησαν. Τώρα αν θέλετε να ρωτήσετε κάτι πέραν αυτών, στη
διάθεσή σας.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν ήταν δυνατόν να μας δώσετε ένα παράδειγμα
συγκεκριμένο για κάποιο υλικό μαζικό στα νοσοκομεία, πώς θα γίνει η
προμήθεια στο σύνολο των νοσοκομείων της χώρας.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν μπορώ να σας δώσω. Πρέπει να γίνει εξήγηση, μέσω της
διαδικασίας που παρουσιάστηκε πρωτύτερα, ειδικά για κάθε ένα εξ αυτών.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να μας πείτε για κάποιο. Γιατί τα φάρμακα δεν
εντάσσονται στο πλαίσιο αυτού του ελέγχου και του νέου συστήματος
προμηθειών; Και ποιες θα είναι οι ποινές ?

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προς το παρόν. Και είπαμε, ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση,
κάποια στιγμή θα γίνει. Απλώς, θέλουμε να τεθεί σε λειτουργία αυτό το
σύστημα, να αξιολογηθούν τα πρώτα αποτελέσματα, έτσι ώστε να
προχωρήσουμε και στο φάρμακο.

   
Εναπόκειται σΆ εμάς ανά πάσα στιγμή, είναι με σαφήνεια διατυπωμένο, να προχωρήσουμε και στο φάρμακο.

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως υπάρχει ένας λόγος, ότι τα φάρμακα είναι με διαγωνισμούς. Αλλά δεν είναι διαγωνιστική διαδικασία.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν μας δίνετε έτσι μια γεύση του ορίου, οικονομικές, δικαστικές τι είναι οι ποινές;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι ποινές είναι ποινές.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που θέλω κ. υπουργέ να ρωτήσω είναι επί συνόλω,
μπορείτε να μας πείτε, τι ανθρώπινο δυναμικό θα χρειάζεται γιΆ αυτή την
Επιτροπή; Αλλά θα ήθελα σας παρακαλώ να μου πείτε και το ανθρώπινο
δυναμικό που θα χρειαστεί ο ΙΦΕΤ και η ΔΕΠΑΝΟΜ;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: ΚατΆ αρχήν να πούμε, πριν απαντήσει ο κ. Γούναρης με
λεπτομέρειες, ότι όπως είδατε πριν, εμείς δεν ιδρύουμε νέα όργανα.
Παίρνουμε τους υπάρχοντες εποπτευόμενους φορείς τους ενισχύουμε και
όπως εξηγήθηκε καθένας εξ αυτών αναλαμβάνει έναν τομέα.

   
Τώρα σε ότι αφορά τον αριθμό του προσωπικού που θα απαιτηθεί κ. Γούναρη.

   
κ. ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Όσον αφορά την Επιτροπή θα περιλαμβάνει 54 εργαζόμενους
ειδικούς επιστήμονες. Από εκεί και πέρα είναι και τα 9 μέλη της
Επιτροπής, άρα μιλάμε για 60 άτομα. Και από εκεί και πέρα βεβαίως και
στους υπόλοιπους φορείς προβλέπεται σαφές θέσεις ατόμων. Υπολογίζουμε
ότι ένας μικρός αριθμός θα φτάνει περίπου 100 με 150 άτομα.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 100 με 150 άτομα συνολικά;

   
κ. ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Συνολικά ναι.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αντιδράσεις, μάλλον η ανησυχία από κάποιους φορείς με τους οποίους έχετε διαπραγματευτεί αυτό το νομοσχέδιο ?

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Διαβουλευτεί.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη, διαβουλευτεί γιΆ αυτό το νομοσχέδιο είναι, ότι
δεν είναι σε θέση αυτοί οι οργανισμοί σήμερα, π.χ. το ΙΦΕΤ είδε το
νόμο, δεν μπορούν να προχωρήσουν ?

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αλήθεια. ΓιΆ αυτό το λόγο σας είπα, ότι ενισχύονται. Θα
αποσπαστεί και κόσμος από άλλες υπηρεσίες και μέσα από το χώρο του
Υπουργείου, αλλά και ο αριθμός στον οποίο αναφέρθηκε και ο κ. Γούναρης.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήμουνα προχθές σε ένα μεγάλο νοσοκομείο της Αθήνας για
κάποιους λόγους και μιλούσα με κάποιους γιατρούς που μου είπαν, ότι
έχουν ένα πρόβλημα. Έχουν ένα αξονικό τομογράφο, βγάζουν μία σειρά
ακτινογραφιών που χρειάζονται, διαπιστώνουν όμως ότι χρειάζονται ακόμη
έναν, ένας ακόμη δηλαδή θα τους έλυνε τα χέρια και θα κρατούσαν όλες
τις εξετάσεις μέσα σΆ αυτό το δημόσιο νοσοκομείο.

   
Αυτό το νοσοκομείο μέσα απΆ αυτή τη διαδικασία που μας ανέπτυξε ο κ. Γούναρης πώς θα πάρει αυτό το υλικό;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θα απαντήσω εγώ. Κατ΄ αρχήν, τα Νοσοκομεία πρέπει να
υποβάλουν κάθε χρόνο συγκεκριμένες προτάσεις τι έχουν από ανάγκη. Οπότε
αν είναι μία κανονική τακτική διαδικασία, αυτή θα γίνεται από την
Επιτροπή.

   
Τώρα εάν προκύψει μία έκτακτη ανάγκη κατά τη διάρκεια του ελέγχου
προκύπτει, υπάρχει η δυνατότητα από το νόμο στην Επιτροπή να αναθέτει
στο συγκεκριμένο νοσοκομείο, κάτω από το δικό της έλεγχο βέβαια και
κάτω από τις δικές της προδιαγραφές να ενεργεί έναν διαγωνισμό. Οπότε
στην περίπτωση του νοσοκομείου σας, το νοσοκομείο θα το εντάξει στις
ανάγκες του 2008, θα το αναλάβει η Επιτροπή και αν χρειαστεί και έναν
τρίτον και μπορεί να τον πάρει το 2008, τότε θα γίνει μία έκτακτη
προμήθεια. Υπάρχουν και έκτακτες προμήθειες.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποιο είναι το νοσοκομείο αυτό;

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο «Ερυθρός».

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το αρχικό νομοσχέδιο ήταν με την προηγούμενη
Κυβέρνηση, με την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ή είναι τωρινό που
αναφέρετε;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όλο αυτό είναι αυτής της διακυβέρνησης.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Της Κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Κυβέρνηση ενιαία είναι. Υπήρξαν προτάσεις στην αρχή, βελτιώθηκαν και φτάσαμε σΆ αυτό που σήμερα σας παρουσιάσαμε.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω το εξής. Ακούστηκε στην παρουσίαση ότι τα
νοσοκομεία θα φτάσουν σε αυτοχρηματοδότηση. Δηλαδή θα πάψει η άλλη
χρηματοδότηση; Ένα αυτό.

   
Δεύτερον, τι εννοείτε όταν λέτε ο προμηθευτής με δική του ευθύνη θα καλύπτει τις ανάγκες του κάθε νοσοκομείου με το στοκ;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, με τις αποθηκευτικές. Δεν θα έχουμε κεντρικές αποθήκες,
θα έχουν αποθήκες τα νοσοκομεία, αλλά από την ώρα που έχει υπογραφεί
μία σύμβαση η αποθήκη του θα διαθέτει εκείνο το υλικό που χρειάζονται
τα νοσοκομεία στην ώρα τους και με βάση τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή ποιος θα έχει ?

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, έχουμε περάσει στον 21ο αιώνα, υπάρχουν σύγχρονα
λογισμικά. Ρίξτε μια ματιά στις αποθήκες σήμερα για να βγάλετε τα
συμπεράσματά σας. Θα βρείτε υλικό 20ετίας.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή την υπηρεσία δεν θα την πληρώνουμε επιπλέον, διότι οι προμηθευτές παραπονιούνται ?

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Πάμε παρακάτω.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, ποιες είναι οι αλλαγές που έχετε
κάνει στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου που προωθείτε, σε σχέση με το
σχέδιο νόμου του προκατόχου σας, του κ. Κακλαμάνη;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, με σαφήνεια διατυπώνεται μέσα πως εξελίχθηκε αυτό που σήμερα σας παρουσιάσαμε.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας αναφέρετε τα σημεία στα οποία έχετε παρέμβει;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω εγώ με δύο λόγια. Το αρχικό σχέδιο
προέβλεπε μία Ανεξάρτητη Αρχή. Αντί Ανεξάρτητης Αρχής κάνουμε την
Κεντρική Επιτροπή Προμηθειών. Πρώτον.

   
Δεύτερον, το προηγούμενο σχέδιο προέβλεπε δύο ανώνυμες εταιρείες. Εμείς
αντί ανωνύμων εταιρειών αξιοποιούμε τις υπάρχοντες ΔΕΚΟ του Υπουργείου.

   
Τρίτον, καταργούνται οι κεντρικές αποθήκες και γίνεται ένα σύστημα
rotation για όλες τις παραλαβές των νοσοκομείων και βεβαίως τα
νοσοκομεία για να απαντήσω στο συνάδελφό σας πριν, θα πληρώνουν αυτά
που λαμβάνουν, όχι αυτά που είναι στην αποθήκη του προμηθευτή. Θα
γίνεται σταδιακά και εξελικτικά. Δεν πληρώνεται ποτέ ο προμηθευτής όλα
τα φάρμακα με την πρώτη, εδώ δεν πληρώνονται μετά από τρία χρόνια. Θα
γίνεται σιγά – σιγά, να είμαστε πρακτικοί.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και ο άλλος γιατί να κρατάει στοκ, ο προμηθευτής;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θα ορίζεται από τη σύμβαση. Από την ώρα που θα γίνει
ένας προγραμματισμός και θα ξέρουμε ότι τα Νοσοκομεία χρειάζονται τον
«Χ» αριθμό «στεντς» αναλογικά στο καθένα με απόλυτο προσδιορισμό, θα
οφείλει ο προμηθευτής να είναι έτοιμος να ανταποκριθεί ανά πάσα στιγμή.

   
Βέβαια το ίδιο το Νοσοκομείο θα έχει την δική του, όπως και τώρα
αποθήκη, αλλά με υλικό που θα αντέχει για ένα μήνα, πολύ λιγότερο απΆ
ότι τώρα.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι διαγωνισμοί θα γίνονται για όλα τα νοσοκομεία ή θα
κάνει και η Επιτροπή χωριστά για κάθε νοσοκομείο διαγωνισμό;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Μόνο η Επιτροπή θα κάνει διαγωνισμούς και κατΆ εξαίρεση μπορεί και νοσοκομεία κάτω από ειδικές συνθήκες.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά για το ίδιο υλικό, σας πούμε για γάζες, για όλα τα νοσοκομεία, έτσι, ένας διαγωνισμός;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Θα το δούμε, σταδιακά. Ανάλογα με τις ανάγκες που θα
σταλούν μέχρι το τέλος του έτους από τα νοσοκομεία θα μπορεί η επιτροπή
να θέλει να κάνει μαζική αγορά διάφορων προϊόντων.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έτσι όμως, τώρα είναι μοιρασμένη η πίτα, μία εταιρεία;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πάλι θα είναι μοιρασμένη.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο σύστημα αυτό προμηθειών που μας ανακοινώσατε σήμερα
θα υπαχθεί και το «ΩΝΑΣΕΙΟ» και τα νοσοκομεία που λειτουργούν με
παρόμοιο νομικό καθεστώς;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αφορά συνολικά σε όλες τις δομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Το «Ωνάσειο» είναι με άλλο νομικό καθεστώς.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ¶ρα θα είναι εκτός;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, δεν υπάρχει εκτός, τα πάντα τελούν κάτω από έλεγχο. Αλλά
με το νομικό καθεστώς του, υπόκειται στα προβλεπόμενα από τον
αντίστοιχο νόμο. Και βεβαίως κάτω από ελεγκτικές διαδικασίες και
μηχανισμούς.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα επιμείνω λίγο στο θέμα του εφοδιασμού. Είπατε ότι η
κάθε εταιρεία θα έχει την αποθήκη, θα προμηθεύει το νοσοκομείο με υλικό
που είναι για ένα μήνα στην αποθήκη του νοσοκομείου. Πώς θα γίνεται ο
έλεγχος όλης αυτής της ζωής και για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απήντησα πρωτύτερα, λέγοντάς σας, ότι όλα αυτά ελέγχονται
σήμερα από πολύ σύγχρονα λογισμικά. Ας είναι καλά οι νέες τεχνολογίες,
να σας το πω έτσι πάρα πολύ απλά. Θέλετε να αγοράσετε κάτι εσείς και
πηγαίνετε σε ένα από τα καταστήματα εκείνα που είναι αλυσίδα και σας
λέει, δεν το έχουμε εδώ, θα το βρούμε κάπου αλλού. Μπαίνουν στο
κομπιούτερ τους, το βρίσκουν και σας το φέρνουν. Θα το έχετε ως
καταναλώτρια ζήσει αυτό.

   
Φανταστείτε ένα τέτοιο λογισμικό, ακόμα πιο ενισχυμένο, ακόμα πιο
διευρυμένο, να καλύπτει για κάθε ένα εξ αυτών των ειδών που χρειάζεται
ένα Νοσοκομείο, ολόκληρη τη χώρα. Βέβαια πρέπει να πούμε, ότι η Ελλάδα
πλέον έχει διαιρεθεί σε 7 υγειονομικές περιφέρειες. Και οι ΔΥΠΕ, όπως
παρουσιάστηκε πριν από λίγο από τον κ. Γούναρη, να συμμετέχουν
τουλάχιστον στο στάδιο που και αυτές θα λειτουργούν στην υλοποίηση
αυτού του προγράμματος.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν μας απαντήσατε στην ερώτηση για την αυτοχρηματοδότηση.

   
κ. ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Για την αυτοχρηματοδότηση του συστήματος, από τη στιγμή
που εμείς εξοικονομήσουμε αυτά τα 520 εκ. ευρώ παραδείγματος χάρη το
οποίο υπολογίζουμε ότι είναι το 25% του συνολικού κόστους προμηθειών,
αυτά θα επενδυθούν πάλι στο σύστημα για να μπορέσουμε να λύσουμε τις
ανάγκες μας, όπως είναι οι προσλήψεις, όπως είναι οι υποδομές, όπως
είναι οτιδήποτε άλλο χρειαζόμαστε.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και η ενίσχυση της υγείας και του εισοδήματος των εργαζόμενων.

   
κ. ΓΟΥΝΑΡΗΣ: Βεβαίως.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χωρίς να σταματήσει δηλαδή η χρηματοδότηση.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάλι κρατικά χρήματα δεν είναι και αυτά; Η οικονομία κλίμακας
θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε και σε μέτρα για την ανακούφιση του
εισοδήματος των εργαζομένων στον τομέα της υγείας, για την πρόσληψη
ικανού αριθμού νοσηλευτών χωρίς να προστεθεί ούτε 1 ευρώ από τον
κρατικό προϋπολογισμό.

   
Μια ακόμα ερώτηση για να τελειώσουμε.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα νοσοκομεία θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν κάποιες
προμήθειες ως έκτακτες ανάγκες ενδεχομένως και μέχρι ποιο ποσό θα είναι
αυτό;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα ελέχθη πρωτύτερα, νομίζω ότι απάντησε σε εσάς ο κ.
Καλογερόπουλος, ότι θα εξουσιοδοτούνται από τον κεντρικό αυτό φορέα για
το είδος και το επίπεδο.

   
Ξέρετε, τα Νοσοκομεία έμαθαν να λειτουργούν διαφορετικά από ότι τώρα.
Ξέρετε ότι -μαζί ήμαστε όταν σας το είχα ανακοινώσει- μέχρι να τεθεί σε
πλήρη εφαρμογή αυτό το πρόγραμμα, το νέο σύστημα προμηθειών, όλα τα
Νοσοκομεία θα καταρτίζουν ισολογισμούς. Κάνουν προϋπολογισμούς.
Προϋπολογισμό όχι μονάχα οικονομικό, αλλά και με βάση τις ανάγκες τους.

   
Έγκαιρα θα καταθέτουν στον κεντρικό αυτό φορέα τις προτάσεις τους, και
από εκεί και πέρα θα ακολουθείται η διαδικασία που πριν από λίγο σας
περιγράψαμε. Όλα αυτά θα έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και θα έχουν
και μεγάλη ευθύνη.

   
Έγινε πρωτύτερα ερώτηση για το ενδεχόμενο να υπάρξει μια έλλειψη. Θα
έχει ευθύνη το Νοσοκομείο, θα έχει ευθύνη ο προμηθευτής, ώστε έγκαιρα
να διαθέτει, να προμηθεύει το Νοσοκομείο με ό,τι αυτό χρειάζεται. Με
άλλα λόγια οργανώνεται σε εντελώς διαφορετική βάση συνολικά όλο το
δίκτυο, η αλυσίδα των προμηθειών με υπευθυνότητα όλων των επιπέδων.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως θα ξέρετε ότι είναι πραγματικές οι ανάγκες των νοσοκομείων;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι ακριβώς που για πρώτη φορά θα ελέγχεται. Διότι αν
σήμερα μπείτε σε ένα Νοσοκομείο της ελληνικής περιφέρειας θα δείτε εκεί
υλικό να περιμένει τουλάχιστον 20 χρόνια. Αυτό πλέον θα αποτυπώνεται
ηλεκτρονικά στο computer με το οποίο θα παρακολουθούν οι ελεγκτικοί
μηχανισμοί. Και αυτή η Επιτροπή θα έχει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή
να ελέγχει σε κάθε μονάδα της χώρας, σε κάθε Νοσοκομείο, ακόμα και σε
Κέντρο Υγείας πώς έχει το στοκ του από πλευράς αναλώσιμων ή άλλων.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ελέγχετε και τη χρήση είπατε. Είπατε χαρακτηριστικά εσείς ότι θα ελέγχετε και τη χρήση.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τη χρήση.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια διευκρίνιση κ. Υπουργέ. Αυτό δηλαδή που λέτε έχει
σχέση με το ότι με βάση μονάδων αναφοράς που εξελικτικά θα είναι ο
νοσηλευόμενος ότι θα υπάρχει μια συγκεκριμένη μονάδα; Τι εννοείτε με
αυτό;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό σημαίνει ότι σε μια στιγμή πρέπει να φτάσουμε
να εκτιμήσουμε τις δαπάνες στη δημόσια υγεία κατά κεφαλή. Πόσο μας
κοστίζει στο ελληνικό προϋπολογισμό ένας ασθενής.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σήμερα το ξέρουμε αυτό;

   
κ. ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Βεβαίως και όχι. Το υπολογίζουμε.

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ξέρετε και κάτι άλλο. Υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα μπροστά
μας. Από την ώρα που θα περάσει αυτός ο νόμος, υπολογίζουμε μέσα στον
προσεχή μήνα, θα χρειαστούμε περίπου 8-9 μήνες για να οργανώσουμε
πλήρως το σύστημα. Εκτιμώ ότι θα τεθεί σε εφαρμογή πλήρη από την 1η
Ιανουαρίου του 2008. Στο τέλος δε του πρώτου χρόνου θα έχουμε τα πλήρη
αποτελέσματα της λειτουργίας αυτού του συστήματος.

   
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα τελευταίο. Είναι τελείως διαφορετικό από αυτό.
Αληθεύει το σενάριο ότι το Υπουργείο Υγείας δεν τα βρήκε με τον Ερυθρό
Σταυρό για το Ασκληπιείο Βούλας;

   
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έχει ξεκάθαρη
θέση. Ο δημόσιος χαρακτήρας του Ασκληπιείου της Βούλας δεν συζητιέται.
Από εκεί και πέρα, όλοι παραδεχόμαστε, ότι χρειάζεται η περιοχή ένα
καινούριο, σύγχρονο Νοσοκομείο.

   

   
Αν ο Ερυθρός Σταυρός θελήσει να το φτιάξει, εδώ είμαστε για να συνεχίσουμε, με βάση την υπάρχουσα σύμβαση, τη συνεργασία μας.

   

    Εκείνο όμως, που είναι ξεκάθαρο και δεν επιδέχεται καμία
συζήτηση είναι ότι αυτό το Νοσοκομείο, θα είναι Νοσοκομείο του Εθνικού
Συστήματος Υγείας.

   

   
Από εκεί και πέρα, όλα είναι ανοιχτά. Οι συζητήσεις συνεχίζονται».