ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: 1,3 εκατ. € το “μάρμαρο” των μέτρων της ΕΛΑΣ

<Την ώρα που η κυβέρνηση αποφάσιζε το νέο “χαράτσι” του έκτακτου φόρου ακινήτων, “ματώνοντας” ακόμη περισσότερο τον έλληνα φορολογούμενο, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ξόδευε τουλάχιστον 1,3 εκατ. ευρώ για τη γιγαντιαία επιχείρηση προστασίας του πρωθυπουργού, που οργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη. Του Κώστα Καντούρη
kantouris@hotmail.com

Ο φετινός λογαριασμός των αστυνομικών μέτρων εκτοξεύτηκε τουλάχιστον κατά 800.000 ευρώ σε σχέση με πέρυσι, όπως προκύπτει από τους πρώτους υπολογισμούς, χωρίς τελικά να υπάρχει λόγος, αφού τα επεισόδια ήταν περιορισμένα.
Τα επιπλέον φετινά έξοδα από την πρωτοφανή κινητοποίηση της αστυνομίας προέκυψαν τόσο από τη μεγαλύτερη σε χρόνο παραμονή των δυνάμεων που έφτασαν στην πόλη απ’ όλη την Ελλάδα όσο και από τον αυξημένο, κατά 1.000 αστυνομικούς, αριθμό τους.
Η φετινή σπατάλη έχει προκαλέσει αντιδράσεις μέχρι και στο εσωτερικό της ΕΛΑΣ. “Δεν μπορεί να συνεχίζεται κάθε χρόνο αυτό, πέρυσι μιλούσαμε για έξοδα που ξεπερνούσαν το μισό εκατομμύριο και θεωρούσαμε ότι τα χρήματα που ξοδεύονται ειδικά σε τέτοιες περιόδους ύφεσης είναι πάρα πολλά, πρέπει κάποτε να σταματήσει αυτό”, επισήμανε μιλώντας στη “Μ” αξιωματικός της ΕΛΑΣ. Συνδικαλιστές των σωμάτων ασφαλείας είχαν εκφράσει τις έντονες αντιρρήσεις τους, ειδικά την ημέρα της κινητοποίησής τους.
Ακόμη και στους ίδιους τους αστυνομικούς πάντως κυριαρχεί η άποψη ότι τα μέτρα τάξης ήταν για ακόμη μία χρονιά αδικαιολόγητα υπερβολικά. Είναι ενδεικτικό πως πέρυσι, όταν επιστρατεύτηκαν στη Θεσσαλονίκη 2.000 αστυνομικοί, είχε γίνει λόγος για “πρωτοφανή κινητοποίηση”, προκαλώντας παρόμοιες αντιδράσεις. Άλλωστε και τα επεισόδια που προκλήθηκαν στις φετινές διαδηλώσεις της ΔΕΘ ήταν ιδιαίτερα περιορισμένα σε σύγκριση με το “πολεμικό κλίμα” που διαμορφώθηκε από επιτελείς της ΕΛΑΣ, στη βάση του οποίου έγινε όλη αυτή η κινητοποίηση. Παράλληλα, η διαρκής παρουσία μαζικών ομάδων αστυνομικών, ειδικά δικυκλιστών, προκάλεσε φόβο στους απλούς πολίτες, οι οποίοι απέφυγαν να κατέβουν και να διαδηλώσουν στους δρόμους το περασμένο Σάββατο.

Το “μάρμαρο” της επιχείρησης
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς για το κόστος των μέτρων, ο μέσος όρος παραμονής των 3.000 αστυνομικών που επιστρατεύτηκαν στην πόλη ήταν επτά ημέρες. Αυτό μεταφράζεται σε 30 ευρώ για την ημερήσια διαμονή του καθένα σε φτηνά καταλύματα της Θεσσαλονίκης και της Πιερίας, ποσό στο οποίο προστίθεται η ημερήσια αποζημίωση εκτός έδρας, η οποία ανέρχεται περίπου σε 23 ευρώ κατά αστυνομικό. Μόνο το “κοστούμι” διαμονής και των αποζημιώσεων εκτός έδρας φτάνει τα 1.183.000 ευρώ.
Στον λογαριασμό των εξόδων από εκεί και πέρα προστίθενται διάφορα άλλα έξοδα, όπως αυτά των καθημερινών μετακινήσεων λεωφορείων της ΕΛΑΣ από και προς το νομό Πιερίας για τη μεταφορά των αστυνομικών που διέμεναν εκεί. Ανάλογα ήταν τα έξοδα σε καύσιμα των λεωφορείων που μετακινήθηκαν απ’ όλη την Ελλάδα, ειδικά από την Αθήνα, για να μεταφέρουν τις διμοιρίες των ΜΑΤ, ενώ παράλληλα αυξημένο ήταν το κόστος της μεταφοράς των δεκάδων δικύκλων των ομάδων ΔΙΑΣ και Δέλτα από την πρωτεύουσα με μεταφορική. Στα ποσά αυτά προστίθενται και τα καύσιμα για τη διαρκή κίνηση των δικύκλων επί σχεδόν δέκα ημέρες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Στη φετινή επιχείρηση της αστυνομίας για τα μέτρα των εγκαινίων καταγράφηκαν επιπρόσθετα έξοδα. Συγκεκριμένα, δαπανήθηκαν χρήματα για τη μεταφορά του ειδικού οχήματος εκτόξευσης νερού, όπως επίσης επιπλέον δαπάνες έγιναν για τη μεταφορά του κινητού φράχτη που τοποθετήθηκε κάθετα στις οδούς Μανόλη Ανδρόνικου και Γ’ Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, πληρώθηκαν για τρεις ημέρες στη Θεσσαλονίκη δέκα εργάτες, οι οποίοι ανέλαβαν να στήσουν τα οδοφράγματα μπροστά από το Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο. Είναι ενδεικτικό πως μόνο το συρματόσχοινο για το δέσιμο των κιγκλιδωμάτων κόστισε 1.800 ευρώ! Εργάτες πληρώθηκαν και για τη φόρτωση των δικύκλων στην Αθήνα.
Και σε όλα αυτά δεν υπολογίζεται η οικονομική ζημία που προκλήθηκε στους καταστηματάρχες της Θεσσαλονίκης, καθώς λόγω των μέτρων θύμιζε τόσο το Σάββατο όσο και την Κυριακή “πόλη – φάντασμα”. “Κάποτε η  Έκθεση ήταν γιορτή και την περιμέναμε για να αυξήσουμε τον τζίρο μας, τώρα κλείνουμε όσο νωρίτερα γίνεται”, έλεγαν.