Τηλεφωνείς τώρα για να εξεταστείς το… 2009!

Ραντεβού το… 2009 για μία εξέταση σε δημόσιο νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης καλούνται να κλείσουν οι ασθενείς.

 της Νικολέτας Μπούκα

Οι λίστες αναμονής στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία συνεχίζουν να αποτελούν ανοιχτή “πληγή” για το ΕΣΥ, αναγκάζοντας συχνά τους πολίτες να στραφούν στα ιδιωτικά κέντρα υγείας, πληρώνοντας… χρυσάφι για μία εξέταση. Σύμφωνα με στοιχεία της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας-Θράκης και της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας (στις 30/07/2008), χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του “Ιπποκράτειου”, όπου η αναμονή στο αγγειολογικό ιατρείο είναι 133 ημέρες, στο αιματολογικό 105, στο γαστρεντερολογικό ενηλίκων 168 και στο ενδοκρινολογικό 133 ημέρες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως σε κλινικές οφθαλμολογικές, ουρολογικές, ρευματολογικές, ενδοκρινολογικές, αλλεργιολογικές, καθώς και σε κάποια εξειδικευμένα ιατρεία των παθολογικών κλινικών, όπως τα διαβητολογικό και υπερτασιολογικό ιατρεία.

Σύμφωνα με στοιχεία της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας-Θράκης και της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας (στις 30/07/2008), χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του “Ιπποκράτειου”, όπου η αναμονή στο αγγειολογικό ιατρείο είναι 133 ημέρες, στο αιματολογικό 105, στο γαστρεντερολογικό ενηλίκων 168 και στο ενδοκρινολογικό 133 ημέρες.

Απογοητευτική είναι και η εικόνα στην οφθαλμολογική κλινική του ΑΧΕΠΑ, όπου δεν υπάρχουν ελεύθερα ραντεβού ούτε στο ιατρείο γλαυκώματος, ούτε στο τμήμα παίδων, ενώ το πρώτο διαθέσιμο ραντεβού για παθήσεις του κερατοειδούς είναι στις 16 Σεπτεμβρίου.

Μεγάλη, όμως, είναι και η αναμονή και στο ενδοκρινολογικό ιατρείο του Θεαγενείου, καθώς ξεπερνά τους πέντε μήνες (180 ημέρες), αλλά και σε κάποια ιατρεία του Παπαγεωργίου, όπως του γλαυκώματος και το διαβητολογικό με δύο μήνες αναμονή το καθένα.

Λίστες αναμονής, όμως, υπάρχουν και στα νοσοκομεία εκτός Θεσσαλονίκης, όπως της Βέροιας, όπου η αναμονή για το οφθαλμολογικό ιατρείο είναι 159 ημέρες, των Γιαννιτσών, όπου η αναμονή για το γαστρεντερολογικό είναι 104 ημέρες, της Κατερίνης, όπου η αναμονή για το διαβητολογικό είναι 127 ημέρες, αλλά και των Σερρών, όπου η αναμονή για το διαβητολογικό φτάνει τους τρεις μήνες (90 ημέρες).

ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ Όπως δηλώνει στην “Μ” ο πρόεδρος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης, Χρήστος Παπαστεργίου, το πρόβλημα με τις λίστες αναμονής είναι χρόνιο και συνεχώς επιδεινώνεται. Η σημαντικότερη αιτία είναι η έλλειψη πρωτοβάθμιας περίθαλψης, με αποτέλεσμα οι πολίτες να καταφεύγουν στο νοσοκομείο και να κλείνουν ραντεβού ακόμη και για τα πιο απίθανα πράγματα.

“Επιπλέον, τα νοσοκομεία αντιμετωπίζουν και σοβαρό πρόβλημα έλλειψης προσωπικού -ιατρικού και νοσηλευτικού-, οπότε δεν υπάρχει δυνατότητα να ανοίξουν και να λειτουργήσουν κι άλλα ιατρεία για να εξυπηρετηθούν οι πολίτες”, επισημαίνει ο κ. Παπαστεργίου.

Παράλληλα, αναφέρει ότι ακόμη και ένα μεγάλο και σύγχρονο νοσοκομείο, όπως το Παπαγεωργίου, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Για παράδειγμα, η έλλειψη προσωπικού αυξάνει το χρόνο αναμονής για διάφορες επεμβάσεις, καθώς κάποιος που θέλει να υποβληθεί σε επέμβαση καταρράκτη θα περιμένει περίπου τέσσερις μήνες, ενώ για χολή τρεις μήνες.

Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Αθανάσιος Νικολαΐδης χαρακτηρίζει επικίνδυνη για τον ασθενή την αναμονή, η οποία μπορεί να φτάσει και τους οκτώ μήνες, ανάλογα με την ειδικότητα.

“Πολλές φορές μπορεί να δημιουργηθούν απρόοπτες συνέπειες για κάποιον που θα περιμένει έξι-οκτώ μήνες. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθεί αύριο μία αρρώστια. Ο γιατρός προβλέπει μόνο για τη στιγμή εκείνη. ¶ρα, αναμονή σε περιπτώσεις που τίθεται η ένδειξη για χειρουργείο δεν πρέπει να υπάρχει σε ένα πολιτισμένο κράτος”, δηλώνει ο κ. Νικολαΐδης. Την ίδια στιγμή, μετΆ εμποδίων λειτουργεί η νέα τηλεφωνική γραμμή 1535, η οποία φαίνεται ότι απαιτεί ιώβεια υπομονή από τους χρήστες της, που προσπαθούν να κλείσουν το πολυπόθητο ραντεβού για ιατρική εξέταση σε δημόσιο νοσοκομείο. Για παράδειγμα, εάν τηλεφωνήσει κάποιος για να κλείσει ραντεβού για το ενδοκρινολογικό ιατρείο του ΑΧΕΠΑ, η απάντηση που θα λάβει είναι ότι “δεν υπάρχουν ελεύθερα ραντεβού”. Εξάλλου, αν δοκιμάσει κάποιος την τύχη του να κλείσει ραντεβού στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο στην Αθήνα, δεν θα καταφέρει να επιλέξει αυτό που επιθυμεί. Διότι, η ηχογραφημένη φωνή ενημερώνει για τέσσερα ενδοκρινολογικά ιατρεία, αλλά αν για παράδειγμα, κάποιος διαλέξει το τέταρτο, η “φωνή” καταλαβαίνει το… πρώτο.

Για… γέλια και για κλάματα είναι και η στιγμή, όπου ο χρήστης θέλει να χρησιμοποιήσει τη… βοήθεια του κοινού, λέγοντας τη φράση “θέλω βοήθεια”. Όσες φορές κι αν την πει, όμως, δεν γίνεται τίποτα. Εξάλλου, η γραμμή “1535” δεν παρέχει προς το παρόν τη δυνατότητα στους πολίτες να κλείσουν ραντεβού για πρώτη εξέταση σε γιατρό της αρεσκείας τους ή ραντεβού για επανεξέταση και δεν μπορεί να τους καθοδηγήσει σε νοσοκομείο όπου η λίστα αναμονής είναι μικρότερη σε σύγκριση με άλλα, καθώς δεν έχουν ακόμη ενσωματωθεί όλα τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.

Πάντως, οι αρμόδιοι υποστηρίζουν ότι πολλές φορές οι λίστες αναμονής αποτελούν εικονική πραγματικότητα. Κι αυτό, διότι πολλοί πολίτες κλείνουν ένα ραντεβού, αλλά στη συνέχεια ξεχνάνε να πάνε ή απλώς δεν εμφανίζονται. Εξάλλου, υπεραμύνονται της τηλεφωνικής γραμμής “1535”, υποστηρίζοντας ότι θα συμβάλει στην επιτάχυνση του χρόνου εξυπηρέτησης των ασθενών και στη μείωση του χρόνου αναμονής έως και 50%.