Βαφτίζουν τα παλιά φάρμακα καινοτόμα

Η αντικατάσταση παλιών, δοκιμασμένων φαρμάκων με δήθεν νέα, τα οποία βαπτίζουν καινοτόμα, είναι ένα ελληνικό παράδοξο. Ο συνδυασμός brand γενοσήμων και οριζόντιας αντιμετώπισης των τιμών έχει αποτέλεσμα περίπου 300-400 δήθεν καινοτόμα φάρμακα στα νέα δελτία φαρμάκων που εκδίδονται κάθε τρεις μήνες.

Δήθεν καινοτόμα διότι η παγκόσμια αγορά περιμένει μόλις 17 πραγματικά καινοτόμα φάρμακα μέχρι το 2016!

Τα «καινοτόμα» φάρμακα είναι φάρμακα παλιά, εξηγεί ο Ανδρ. Γαλανόπουλος: παίρνει μια εταιρεία ένα φάρμακο 40 χρόνων για την αντιμετώπιση του διαβήτη για παράδειγμα, το glucofaz, το οποίο κοστίζει 2,30 ευρώ και έχει καταταγεί καινοτόμο και κορυφαίο στην αντιμετώπιση της πάθησης παγκοσμίως. Συνδυάζει η εταιρεία το εν λόγω φάρμακο με το blufaz, βαφτίζει το νέο φάρμακο eucreas και το κυκλοφορεί έναντι 130 ευρώ το κουτί!

Με τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης Παπανδρέου η τιμή του φαρμάκου μειώθηκε στα 52 ευρώ, παραμένοντας ωστόσο υπερπολλαπλάσια του αρχικού φαρμάκου που σήμερα εξακολουθεί να κοστίζει 2,30 ευρώ. «Αυτά είναι τα αποτελέσματα των αποσπασματικών προσεγγίσεων στο γενόσημο φάρμακο», λέει ο Ανδρ. Γαλανόπουλος.

Επίλογος με ελληνικό παράδοξο

Και αυτό είναι παράδοξο της χώρας μας. Στην Ολλανδία για παράδειγμα το πρώτο αντίγραφο, μετά τη λήξη της πατέντας του πρωτότυπου, παίρνει για ένα χρόνο την τάδε τιμή κάτω από το πρωτότυπο και έχει το μονοπώλιο στα αντίγραφα.

Το δεύτερο χρόνο παίρνουν άλλα 2-5 αντίγραφα άδεια κάτω από την τιμή του πρώτου αντίγραφου. Από εκεί και πέρα μπορούν να κυκλοφορήσουν όσα αντίγραφα θέλουν με συγκεκριμένη τιμή τόσο τοις εκατό κάτω από αυτή που πήραν τα τελευταία αντίγραφα. Αυτός είναι ο λόγος που έχουν αποτελέσματα στη δαπάνη.

Οι γραμμικές προσεγγίσεις της πολιτείας «αδικούν φτηνά, καταξιωμένα προϊόντα με θεραπευτική αποτελεσματικότητα και οδηγούν στο φαινόμενο υποκατάστασης με δήθεν καινοτόμα προϊόντα. Αυτή η μη ορθολογική προσέγγιση οδηγεί τη μεγαλύτερη σε κατανάλωση κατηγορία φαρμάκων αυτών για την υπέρταση στη χώρα μας από προϊόντα που κοστίζουν 2-3 ευρώ σε "καινοτόμα" προϊόντα που κοστίζουν 50-60 ευρώ», σημειώνει ο Ανδρ. Γαλανόπουλος.

Χωρίς λογικές κινήτρων προς όλους τους εμπλεκομένους δεν θα πετύχει η είσοδος των γενοσήμων. «Η μεγάλη διείσδυση των generics δεν οδηγεί αυτόματα σε μείωση των τιμών, μπορεί απλώς να επιβραδύνει το ρυθμό αύξησης των τιμών (φαινόμενο υποκατάστασης).

Η ενθάρρυνση φαρμακοποιών ή γιατρών ή ασθενών χωρίς ξεπερασμένες πολιτικές προωθεί την κατανάλωση και τα μερίδια των generics (την είσοδό τους)», γράφουν οι Η. Μόσιαλος και Τ. Walley και προσθέτουν: «Σημασία έχει αυτή η αλληλεπίδραση να οδηγεί σε μείωση της δαπάνης με αυξημένη χρήση των generics».