Υπ Υγείας: Κοινοβουλευτική απάντηση Γ. Κωνσταντόπουλου για ΚΕΑΤ

p>Σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών ( ΚΕΑΤ)

   

    Συζητήθηκε τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου στη Βουλή, η με αριθμό 125/28-11-2006 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Παναγιώτη Κοσιώνη προς τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών.

        Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συζήτησης: 

      

    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

    (Υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης):

    Κύριε Κοσιώνη, με την επίκαιρη ερώτησή σας θέτετε επτά σημαντικά θέματα που κατέγραψα τόσο στην ανάλυση της ερώτησής σας όσο και στα επιμέρους ερωτήματά σας.

    Το πρώτο θέμα που βάζετε είναι αυτό της συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα στο χώρο της πρόνοιας. Θέλω απλά να σας υπενθυμίσω ότι, αν και μας κατηγορείτε σαν συντηρητική κυβέρνηση, επί των ημερών μας το Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδας, το μεγαλύτερο προνοιακό κέντρο στη Βόρεια Ελλάδα, δημοσιοποιήθηκε με ετήσιο κόστος αρκετά μεγάλο και με πάνω από εκατό εργαζόμενους. Δημοσιοποιήθηκε λοιπόν και ήταν η πρώτη φορά που έγινε δημοσιοποίηση Ν.Π.Ι.Δ., ένα πάγιο αίτημα του προνοιακού χώρου σ’ όλη τη Βόρεια Ελλάδα.

    Παράλληλα, δρομολογήθηκε και κατατίθεται σύντομα στο πρώτο νομοσχέδιο Υγείας και Πρόνοιας η δημοσιοποίηση της Σχολής Τυφλών Θεσσαλονίκης «Ήλιος» και ακολουθούν και δημοσιοποιήσεις και άλλων ιδρυμάτων του προνοιακού χώρου, όπως είναι η «Μέριμνα» των Πατρών, η «Μέριμνα Παιδιού» της Κατερίνης και αυτά είναι πολύ σημαντικά. Συνεπώς, το πρώτο θέμα που βάζετε για συρρίκνωση του δημόσιου τομέα στο χώρο της πρόνοιας, δεν ευσταθεί.

    Δεύτερον, μιλάτε για ανυπαρξία Ειδικού Γυμνασίου-Λυκείου στα παιδιά με προβλήματα όρασης. Αυτό το θέμα το οποίο ανοίγετε, ουσιαστικά ξέρετε πολύ καλά ότι είναι ένα θέμα το οποίο απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα στο χώρο της ιατρικής και στο χώρο της ειδικής αγωγής, κατά πόσο δηλαδή τα άτομα αυτά πρέπει να ενταχθούν στο λεγόμενο σύστημα των μεικτών σχολείων, όπου κανονικοί μαθητές και μαθητές με ειδικά προβλήματα συνυπάρχουν στην ίδια τάξη και φυσικά κερδίζουν από την επαφή τους με τα κανονικά παιδιά -αυτά είναι τα λεγόμενα ενταγμένα σχολεία- ή κατά πόσο πρέπει να δημιουργηθούν ειδικά σχολεία, ειδικά γυμνάσια, ειδικά λύκεια.

    Εδώ στη χώρα μας , έχει επιλεγεί εδώ και πολλά χρόνια ο τρόπος των ενταγμένων σχολείων, όπου μαθητές και μαθητές με αναπηρίες, συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο. Ανοίγετε όμως ένα τεράστιο θέμα, το οποίο συζήτησα και με τους μαθητές οι οποίοι έκαναν την κατάληψη, ότι για το χώρο των τυφλών πρέπει να υπάρχουν αρκετές ιδιαιτερότητες.

    Αν θέλετε την επιστημονική μου άποψη, συμφωνώ μαζί σας. Συμφωνώ μαζί σας ότι το θέμα πρέπει να επανεξεταστεί, παρόλο που ήδη στην περιοχή εκεί, στο 8ο Γυμνάσιο και στο 4ο Λύκειο Καλλιθέας λειτουργούν τμήματα ένταξης, προκειμένου οι τυφλοί μαθητές να συνεκπαιδεύονται με βλέποντες συμμαθητές τους.

    Παρά το ότι λοιπόν στην πλειοψηφία οι τυφλοί μαθητές συνυπάρχουν πολύ καλά στα μεικτά σχολεία, όπου υπάρχουν είτε μεικτές τάξεις είτε μεικτά σχολεία κυριολεκτικά, επιστημονικά και πάλι σας λέω ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικά σχολεία για τους τυφλούς μαθητές, όπου θα συνυπάρχουν στα διαλείμματα, στον προαύλιο χώρο με τους βλέποντες μαθητές, γιατί υπάρχουν ιδιαιτερότητες σχετικά με το υλικό που χρειάζονται το οποίο είτε θα είναι ακουστικό υλικό είτε θα είναι η μέθοδος Braille.

    Παρόλα αυτά όμως να ξέρετε ότι αυτή η άποψη σήμερα είναι μειοψηφούσα. Όλοι εξετάζουν αυτήν την περίπτωση γιατί όλοι οι ειδικοί μαθητές δεν είναι το ίδιο. Έχουν διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχει ο μαθητής με κινητικές αναπηρίες, διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχει ο μαθητής με αισθητηριακά ελλείμματα κ.λπ..

    Γι’ αυτό λοιπόν νομίζω ότι ως προς αυτό το οποίο θέτετε, στη βάση του έχετε δίκιο και το συζητάμε ήδη με το Υπουργείο Παιδείας αν μπορούμε να βρούμε κάποια λύση. Υπάρχουν πολλά ερωτήματα, τα οποία θέτετε και θα σας απαντήσω στη δευτερολογία μου.

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ο συνάδελφος κ. Κοσιώνης έχει το λόγο.

    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΙΩΝΗΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

    Κύριε Υπουργέ, θετικά ήταν αυτά που είπατε στην αρχή, περιμένουμε δηλαδή να δούμε τι θα γίνει και για τη μέριμνα.

    Σωστό είναι αυτό που είπατε, αλλά θέλω να πω δύο χαρακτηριστικά στοιχεία, τα οποία για μένα είναι αναμφισβήτητα και έχουν μία ιδιαίτερη σημασία για τη συζήτηση που κάνουμε. Το πρώτο στοιχείο είναι ότι έχετε σωστή γνώση του αντικειμένου σχετικά με το τι γίνεται με τα τυφλά παιδιά μέχρι την αποκατάστασή τους και το σημείο να μπουν στην παραγωγική διαδικασία. Και δεν μιλάω για την εμπειρία σας στο Υπουργείο, αλλά για τις σπουδές σας και την εμπειρία σας από το εξωτερικό. Και το δεύτερο στοιχείο είναι η εμπειρία που έχετε σε σχέση με το Κ.Ε.Α.Τ.

    Ο συνδυασμός αυτών των δύο πραγμάτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύ σωστή κατεύθυνση. Ακούστηκαν ορισμένα θετικά στοιχεία. Ένα πράγμα το οποίο έχει σχέση με το πρώτο στοιχείο, είναι το εξής: Είπατε ότι γίνεται παγκοσμίως μία συζήτηση σχετικά με το πού πηγαίνουν αυτά τα παιδιά. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι και σε χώρες της Ευρώπης δοκιμάστηκε αυτό το -θα μου επιτρέψετε την έκφραση- «μπαστάρδεμα» ανάμεσα στο Ειδικό Γυμνάσιο ή Λύκειο και δεν ξέρω εγώ τι άλλο και επανήλθαν ειδικά σχολεία γυμνάσια και λύκεια για τυφλά παιδιά.

    Το δεύτερο είναι τι γίνεται εδώ με το Κ.Ε.Α.Τ. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι η κατάσταση έχει γίνει απελπιστική. Πέρα από την ψυχολογική πίεση που υφίστανται οι μαθητές, όπως γράφει και η επίκαιρη ερώτηση -και μιλάμε για παιδιά που όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, κύριε Υφυπουργέ, είναι αριστούχοι μαθητές με βαθμούς δεκαοκτώ, δεκαεννιά και είκοσι- το κύριο χαρακτηριστικό είναι ότι δεν έχουν δημιουργηθεί τέτοια λύκεια, τέτοια σχολεία και δεν υπάρχουν όλα εκείνα τα βοηθητικά στοιχεία τα οποία αναφέρονται εδώ μέσα, που πρέπει να βοηθούν αυτά τα παιδιά.

    Ο χώρος συνεστίασης, υποδοχής συγγενών, φίλων, κ.λπ. έχει καταργηθεί και αυτός. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι από το παλαιό κτήριο μεταφέρθηκαν οι τεχνικές υπηρεσίες στον πρώτο όροφο του νέου κτηρίου και ελαττώθηκαν όλοι αυτοί οι χώροι που ήταν για τα παιδιά και τους καθηγητές.

    Η υποχρηματοδότηση, επίσης, υπάρχει και είναι δεδομένη. Και μάλιστα, εκτός από τις λειτουργικές ανάγκες που καλύπτουν το Υπουργείο και η Κυβέρνηση, υπάρχουν άλλες υποδομές που πρέπει να γίνουν και γίνονται με την εκποίηση δημόσιας περιουσίας, της περιουσίας δηλαδή του Κ.Ε.Α.Τ.

    Επίσης, από την όλη λειτουργία έχουμε και ελάττωση του αριθμού των μαθητών.

    Επομένως, είναι ένα θέμα για την ενίσχυση του οποίου δεν νομίζω ότι θα καταρρεύσει ο Κρατικός Προϋπολογισμός, για να γίνουν δηλαδή τέτοια ειδικά γυμνάσια και λύκεια γι’ αυτά τα παιδιά, προκειμένου να έχουν όλες εκείνες τις δυνατότητες -πέρα από τα βοηθήματα- ακόμα και της επαφής με άλλο κόσμο που θα τους βοηθάει ψυχολογικά, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν αργότερα τη ζωή, όταν θα έχουν βγάλει αυτά τα λύκεια.

    Πιστεύω, λοιπόν, ότι μπορείτε να επέμβετε, ιδίως όσον αφορά αυτή την ψυχολογική πίεση που σας είπα. Μιλάμε για το γεγονός ότι είναι κλεισμένα είκοσι ώρες στα δωμάτιά τους, για να μην έρθουν σε επαφή μ’ αυτούς που έκαναν κατάληψη, κύριε Υπουργέ! Για όνομα της Παναγίας!

    Κλείνω, λέγοντας ότι αυτό μου θύμισε το εξής: Προχθές, ήταν παγκόσμια ημέρα των ατόμων με ειδικές ανάγκες και πήγαν και έκαναν μία διαμαρτυρία. Πέντε ή έξι διμοιρίες των ΜΑΤ, για να αντιμετωπίσουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες! Για όνομα της Παναγίας!

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστώ, κύριε Κοσιώνη.

    Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Κοσιώνη, άκουσα πολύ προσεκτικά και τους μαθητές που έκαναν την κατάληψη. Όταν με επισκέφθηκαν στο Υπουργείο, είχα μία εποικοδομητική συζήτηση μαζί τους και άκουσα τους προβληματισμούς τους.

    Δεν θα μπω στις λεπτομέρειες, γιατί έχω και τα έγγραφα των εργαζομένων σχετικά με το τι λένε οι εργαζόμενοι, πώς έγινε η κατάληψη, κ.λπ. Αν θέλετε, είμαι με το μέρος των μαθητών και χαίρομαι που η ερώτησή σας θα ανοίξει ένα διάλογο και στη χώρα μας. Ξέρετε, περάσαμε μία φάση, μία επανάσταση της κοινωνικής ενσωμάτωσης, της κοινωνικής ένταξης, όπου πιστεύαμε όλοι ότι αυτό ήταν το κουτί της Πανδώρας. Πιστεύαμε ότι βάζοντας κανονικούς και προβληματικούς μαθητές στην ίδια τάξη, λύνονται όλα τα προβλήματά μας, αδιαφορώντας για το ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν τα ίδια προβλήματα, δεν έχουν τις ίδιες εκπαιδευτικές ανάγκες, δεν έχουν τις ίδιες μαθησιακές ανάγκες.

    Το ξεπερνάω αυτό, αλλά θέλω να σας πω ότι μας αδικείτε με τα υπόλοιπα πιο κάτω, γιατί θέλω να ξέρετε ότι στα πλαίσια του επιχειρησιακού προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», εξοπλίσαμε και το Κ.Ε.Α.Τ. με δίκτυο υπολογιστών, με ειδικό εξοπλισμό. Ήδη, πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα όλοι οι μαθητές μας, τυφλοί και αμβλύωπες, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα ενισχυθούν με φορητό υπολογιστή, ειδικό λογισμικό και brain display.

    Επίσης, μπορεί το Εθνικό Τυπογραφείο να μην βγάζει σε γραφή Braille όλα αυτά τα βιβλία, αλλά στο Κ.Ε.Α.Τ ηχογραφούμε τα βιβλία και τα συγγράμματα όλων των σχολών των πανεπιστημίων στα οποία φοιτούν άτομα με προβλήματα όρασης, τα οποία επίσης αναπαράγει.

    Μεταγράφει το Κ.Ε.Α.Τ. στη μορφή Braille τα βιβλία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μεταγράφει στη μορφή Braille τα αγγλικά και γαλλικά βιβλία που είναι εγκεκριμένα -και όχι μόνο- από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και αποστέλλει σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας όλο το προαναφερόμενο υλικό, μετά από αίτηση του διευθυντή του σχολείου στο οποίο φοιτά ο μαθητής με προβλήματα όρασης.

    Όλα αυτά, λοιπόν, γίνονται μέσω του Κ.Ε.Α.Τ. το οποίο κάνει μια θαυμάσια δουλειά και για τους υπόλοιπους χώρους, πλην της πισίνας η οποία δεν λειτουργεί ακόμα για λόγους ασφαλείας.

    Να ξέρετε ότι εξετάζονται όλα τα αιτήματα των μαθητών και δρομολογείται η ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων. Και ο κανονισμός λειτουργίας του Οικοτροφείου.

    Σε κάθε περίπτωση, και για τα υπόλοιπα τα οποία αναφέρατε, καταθέτω στα Πρακτικά της Βουλής -και από εκεί μπορείτε να την έχετε στη διάθεσή σας- την έκθεση των Επιθεωρητών του Σώματος Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας.

    Πρόκειται, λοιπόν, για μία έκθεση εκατόν πενήντα σελίδων, η οποία αναφέρεται σε όλα τα ζητήματα τα οποία υπάρχουν, διαχειριστικά και οικονομικά, και τελείωσε το καλοκαίρι, τον Ιούλιο του 2006. Επίσης, και την απάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου στην εξώδικο διαμαρτυρία την οποία έκαναν οι εργαζόμενοι, σχετικά με την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων για τα οικονομικά θέματα τα οποία υπάρχουν, για το «άνοιγμα» το οποίο υπάρχει.

    Όλα αυτά, λοιπόν, είναι στη διάθεσή σας κατευθείαν ή μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας της Βουλής, ώστε να απαντηθούν τα όποια ερωτήματα έχετε και τα οποία δικαίως θέτετε, σχετικά με την εκποίηση δύο ακινήτων τα οποία έγιναν και στα οποία το Κ.Ε.Α.Τ. είχε πολύ μικρό ποσοστό και τα οποία δεν απέδιδαν τίποτα.

    (Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γεώργιος Κωνσταντόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα Έκθεση Επιθεώρησης, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

    Αυτά, λοιπόν, εκποιήθηκαν για καλό του Ιδρύματος. Υπήρχε ένα «άνοιγμα» από το 1.800.000 που ήταν στον Προϋπολογισμό μέχρι τα 2,5 εκατομμύρια που ήταν τα λειτουργικά έξοδα του Κ.Ε.Α.Τ.. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι αυτό το έλλειμμα έπρεπε να καλυφθεί, γιατί ήταν μια «μαύρη τρύπα» και φυσικά, καλύφθηκε από την περιουσία του Κ.Ε.Α.Τ., η οποία να ξέρετε ότι αξιοποιείται σύμφωνα με τις καλύτερες προτάσεις των καλύτερων πιστωτικών ιδρυμάτων της χώρας.

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ολοκληρώστε, κύριε Υφυπουργέ.

    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Παρ’ όλα αυτά, είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση επιθυμείτε.

    Σας ευχαριστώ.